Annonce
Vejle

Godsgigant kan ikke genkende påstande fra Banedanmark

- Det burde ikke være nødvendigt at inddrage folketingsmedlemmer eller transportministeren for at løse det her, siger Jan Wildau, kommunikationsdirektør i DB Cargo. Foto: Scanpix/Keld Navntoft
Vejle - Godsgiganten DB Cargo undrer sig såre over Banedanmarks måde at kommunikere med Vejle Kommune på i sagen om frasalget af godsbanearealer til Posthus-projektet.

I en mail fra 1. august tolker en specialkonsulent fra Banedanmark således på, hvilke motiver DB Cargo har i sagen.

Mailudvekslingen kommer to dage efter, at DB Cargo i Vejle Amts Folkeblad har udtrykt bekymring for frasalget af godsbaneareal til Posthus-projektet.

"Det her er i min optik et udtryk for, at DB Cargo som kommerciel virksomhed ønsker at slå mønt på den aktuelle situation. DB Cargo har i hele forløbet været vidende om udviklingsplanerne og har ad flere omgange accepteret de ændrede forudsætninger for godsafviklingen, der vil følge af projektet. Vi indkalder dem til et "dialogmøde" snarest, hvor vi vil bede dem forholde sig til deres nylige udtalelser samt tidligere afgivne tilsagn", skriver specialkonsulenten, der er ansat i den afdeling, der står for Banedanmarks salg af arealer.

Usædvanlig tone

Avisen er via en lokal borgers aktindsigt kommet i besiddelse af kommunikationen mellem Banedanmark og Vejle Kommune, og DB Cargos kommunikationsdirektør Jan Wildau undrer sig over mailudvekslingen.

- Jeg synes, det er en usædvanlig tone fra en statsansat embedsmand, som man må gå ud fra holder en nøgtern og saglig tone i stedet for at fabulere om en tredje parts mulige motiver, siger Jan Wildau.

I mailen skriver specialkonsulenten direkte, at DB Cargo ad flere omgange har accepteret de ændrede forudsætninger for godsafviklingen.

Men det afviser Jan Wildau:

- Det kan jeg slet ikke genkende.

Avisen søgte mandag 12. september aktindsigt i Banedanmarks kommunikation med DB Cargo fra 1. januar 2013 og frem, men det har ikke været muligt for Banedanmark at imødekomme aktindsigten inden for syv arbejdsdage.

"Dette skyldes sagens kompleksitet og omfang, dels fordi fremsøgningen af sagens dokumenter er tidskrævende, og dels fordi Banedanmark vurderer , at det kan blive nødvendigt at foretage partshøring af de involverede parter, inden de ønskede dokumenter udleveres," skriver Banedanmark til avisen.
Kommunikationsdirektør Jan Wildau undrer sig igen.

- Det har stort set ikke været nogen kommunikation, så det burde være en let sag for Banedanmark at udlevere den, siger han.
Annonce

Klar til at sælge

Af mailen fra 1. august fra Banedanmark til Vejle Kommune fremgår det, at Banedanmark allerede har givet et principielt tilsagn om at sælge godsbanearealerne.

"Udtalelserne (fra DB Cargo, red.) giver ikke anledning til, at Banedanmark ændrer vores principielle tilsagn om frasalg med forbehold for Finansudvalgets endelige godkendelse."

Også den formulering vækker undren hos Jan Wildau.

- Vi går ud fra, at Banedanmark følger de juridiske spilleregler, der betyder, at Banedanmark ikke kan sælge arealer uden at tilbyde brugerne af arealerne tilsvarende erstatningsarealer, siger DB Cargos kommunikationsdirektør.

Han oplyser, at DB Cargo generelt har et godt samarbejde med Banedanmark, og at det er blevet endnu bedre siden, Banedanmark i foråret fik ny adm. direktør.

- Jeg har stor tillid til, at Banedanmark arbejder professionelt, og at vi kan løse det her sammen. Jeg forstår godt, at andre parter har interesse i godsbanearealerne, men jeg mener, det bør være muligt at tilgode se alles behov. Det burde ikke være nødvendigt at inddrage folketingsmedlemmer eller transportministeren for at løse det her, siger Jan Wildau.
Annonce

Mundkurv til kommunen

Hvad Vejle Kommune mener om hele miseren, får avisen næppe noget svar på.

I hvert fald ikke, hvis det står til Banedanmark.

Mailen fra 1. august slutter nemlig med følgende sætning:

"Vi vil sætte pris på, hvis kommunen ikke udtaler sig om DB Cargos udsagn, men i stedet henviser til, at det er et internt anliggende Banedanmark og DB Cargo imellem."
Annonce
VEJLE For abonnenter

Heidis bryllupsgave var en rød knallert: Mød sko-sælgeren, der elsker at få Vejle til at 'smage dansk'

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle For abonnenter

Så faldt hammeren: Ekskluderede medlemmer af Vejle Motorbådklub har fået deres dom - 'nu er de værste smidt ud'

Vejle For abonnenter

Personalemangel får restauratør til at trække stikket og koncentrere sig om sin restaurant i Vejle: 'Vi er tvunget til at stjæle folk fra hinanden'

Alarm 112

Polske nummerplader sporløst forsvundet: 'Det er nok ikke den bedste idé, hvis man vil begå indbrud'

Alarm 112

Hvad sker der for cykelbjerget? Hvis du har mistet din cykel, er det nok en god idé at runde rasteplads

Vejle Boldklub

Inden VB's nøglekamp mod Viborg: Så tæt er anføreren på comeback

Vejle For abonnenter

VB'eren Kim Elgaard blev snydt, så vandet drev, og måtte flygte fra Maldiverne midt om natten: Nu er han efterskolelærer og vil udbrede nyt boldspil

Erhverv For abonnenter

Hva' siger manden, Misse? To kvinder har forladt deres chefstillinger i stor kæde - nu vil de bygge deres egne forretninger op

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Vejle

Så er det en kendsgerning: Skole har købt naboskolen af splittet Vejle Byråd - fremtrædende socialdemokrat blev sendt uden for døren

Kultur For abonnenter

TV-klumme: Ud med taberne - vi gider dem ikke på tv

Erhverv For abonnenter

Snavs i kølere og beskidt gulv: SuperBrugsen indkasserer sur smiley og bøde

Hedensted For abonnenter

Bliver dit nabolag også tilgodeset? Se listen over ekstraordinært mange nye byggegrunde

Erhverv

Give-familien vandt igen titlen som Årets Købmand: Nu hedder halvdelen af prismodtagerne Eskildsen til efternavn

Annonce