Annonce
Vejle

Håb forude: Arbejde med spærret vejtunnel går i gang mandag

Asfalten er komplet ødelagt over den betonplade, der forskubbede sig, da vandledningen under tunnelanlægget sprang for godt en måned siden. Foto: Mette Mørk
På et fællesmøde fredag eftermiddag fik borgmester Jens Ejner Christensen (V) løfte om hurtig handling.
Annonce

Vejle: Siden 21. oktober har bilister måttet finde andre veje end tunnellen under jernbanen ved Gammelhavn og Sjællandsgade.

Vandmængderne fra en sprængt hovedledning har undermineret vejbanen og en 70 centimeter tyk betonplade. Siden har teknikerne arbejdet på at finde en løsning og forsikringsselskaberne diskuteret, hvem der skal betale.

Nu er der en løsning på vej. To gange i denne uge har borgmester Jens Ejner Christensen (V) samlet de mange parter omkring et mødebord. Fredag eftermiddag fik han så vished for, at arbejdet går i gang mandag:

- I første omgang skal der bores igennem betonpladen, så man kan se, hvor meget sand og jord der er skyllet væk under pladen. Så er planen at save et stykke ud af betonen og fylde nyt sand under pladen ovenfra. Det mener man, kan lade sig gøre, siger borgmesteren.

14 år gammelt anlæg blev kaldt mulighedernes vej

Det er 14 år siden, tunnel- og broforbindelsen mellem Gammelhavn og Sjællandsgade blev etableret.

Det 55 milioner kroner dyre projekt blev kaldet mulighedernes vej, fordi kombinationen af en bro over åen og en tunnel under de syv banespor skabte en ny mulighed for at komme fra midtbyen til Toldbodvej og havnen.

Inklusiv ramper er længden på anlægget 130 meter, mens broen, der fører Danmarksgade over Sønderåen har en spændvidde på to gange 10,5 meter. Der er brugt 4200 kubikmeter beton til projektet og 460 tons spunsjern.

Trafikprognoserne forudsagde, at 13.000 biler i døgnet ville benytte sig af muligheden i løbet af få år - men så stor er trafikken aldrig blevet. I dag kører der godt 4000 biler i døgnet gennem den 43 meter lange og 16 meter brede tunnel. Forholdene på stedet betyder, at det var nødvendigt at etablere en tunnel, der ikke kan bruges af busser og andre høje køretøjer.

Annonce

God stemning om mødebordet

Han kan ikke svare på, hvornår der igen kan køre biler på strækningen. Men han oplever, at alle parter er klar til at arbejde for en løsning:

- Der var god stemning omkring mødebordet. Vurderingen er, at det ikke er et uoverkommeligt dyrt projekt, der skal i gang, siger borgmesteren.

Dermed er der nye signaler i forhold til meldingen fra direktøren for Trefor Infrastruktur for et par uger siden. Charles Nielsen frygtede et meget kompliceret arbejde, der kunne strække sig over måneder. Med en å, en tunnel, en bro, en jernbane og en stor spildevandsledning er det et svært puslespil, der skal gå op.

Men meget tyder altså på, at teknikerne fra henholdsvis Cowi og Rambøll, der rådgiver henholdsvis Vejle Kommune og Trefor Infrastruktur, har fundet frem til en løsning, der forholdsvis enkelt kan genskabe den vigtige trafikåre.

Annonce

Vandledning flyttes

Til gengæld står det fast, at den ødelagte hovedledning mellem Vejles to vandtårne på henholdsvis Nørremarken og Søndermarken skal flyttes. Vandselskabet arbejder med at finde en ny løsning, så man kan få reetableret forbindelsen. I forvejen er TreFor i fuld gang med at renovere ledningen, der løber under Langelinie.

Trykket i ledningen er i øvrigt skabt af, at vandtårnet på Nørremarken står på et højere punkt end dets kollega på Søndermarken, har en kilde oplyst til avisen. Men lige nu er forbindelsen afbrudt. Det skete umiddelbart efter bruddet på ledningen, der sendte 1900 kubikmeter vand ud under broen og oversvømmede tunnellen.

Borgmesteren er også frustreret over situationen med Gammelhavn og trafikudfordringerne i Vejle. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce