Annonce
Biler

Hårdkogt fuldblod med hyldest til historien

Alfa Romeo GTA kommer i to versioner, der begge har 540 hk. Den ene er til en superbil til hverdagsbrug den anden, kaldet m-versionen, er mere til trackdays. Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo lancerer Giulia GTA og GTAm, der har tråde til mærkets forhistorie og kommer med 540 hk.

Der er masser af forhistorie at trække på hos Alfa Romeo, der nu kommer med en heftig Giulia GTA og en endnu vildere GTAm, som læner sig op ad mærkets stolte fortid med motorsport.

I en tid med masser af snusfornuftige, men også noget ferske elbiler, er det forfriskede at se modeller med kant. Det gælder i særdeleshed de nye Giulia GTA-modeller, som søsættes i anledning af mærkets 110 års-fødselsdag.

Forskellene er til at tage og føle på. GTA kommer med fire sæder, hækvinge og frontspoiler og er lavet til brug på almindelig vej. Den er med dørpaneler, sæder og ruder fra Giulia Quadrifoglio en slags superbil til hverdagsbrug. GTAm er også godkendt til almindelig vej. Men den fås kun med to sæder, sekspunktsseler samt frontspoiler og en større hækvinge i kulfiber. I stedet for bagsæder er der et speciallavet område, der er betrukket med Alcantara, og som har fordybninger til hjelme og en brandslukker. GTAm har desuden styrtbøjle, ingen dørpaneler, en strop til at åbne døren fremfor et indvendigt dørhåndtag og detaljer med kulfiber i kabinen. Det er en bil, som i stor stil retter sig til dem, der kører trackdays.

Annonce

GTA

De tre bogstaver betyder ”Gran Turismo Alleggerita, hvilket betyder ”lettet” på italiensk og refererer til vægten, der blev mindsket på den oprindelige Giulia, mens der blev skruet op for motoreffekten.

Slanket på alle områder

Designere og ingeniører har været tilbage i de historiske annaler og skabt en bil, der deler navn med GTA-modellen fra 1965. De tre bogstaver betyder Gran Turismo Alleggerita, hvilket betyder ”lettet” på italiensk og refererer til vægten, der blev mindsket på den oprindelige Giulia, mens der blev skruet op for motoreffekten. Den nye GTA følger den samme tråd og bygger på den i forvejen kraftfulde Giulia Quadrifoglio, men V6-motoren på 2,9 liter med biturbo er optimeret og yder 540 hk i de nye GTA og GTAm-modeller, mod normalt 510 hk. Desuden er der kappet 100 kg af vægten. Det er gjort ved hjælp af udbredt brug af letvægtsmaterialer. Som i Quadrifoglio er tag og køler af kulfiber, lige det er tilfældet med drivaksel, kofangeren foran, diffuseren og dele i hjulkasserne.

Motor, døre og ophæng er lavet af aluminium lige som kompositmaterialer er med til at holde vægten nede. GTAm byder desuden på motorsportsskålsæder med kulfiber samt vinduesrammer på sideruder og på bagruden med materialet Lexan, der kommer fra motorsportens verden. Ingeniørerne har også skabt en ny udstødning i titanium med to udstødningsmundinger, der er integreret ved siden af hinanden i midten af diffuseren.

Resultatet er en vægt på 1520 kg. Det giver et fint forhold mellem vægt og effekt på 2,82 kg/hk og giver pæne præstationer. Med Launch Control klares 0-100 km/t. på bare 3,6 sek.

Formel 1-inspiration

Modellernes design er skabt med ideer, som er hentet fra Formel 1, her er Alfa hovedsponsor for det tidligere Sauber-hold. Køreegenskaberne og styring er forbedret med bredere dæk og nye fjedre, støddæmpere og bøsninger. Indvendigt er der skruet op for charmen med sportssæder og masser af Alcantara.

De to modeller produceres i alt kun i 500 eksemplarer. De, som skriver under på en slutseddel, får dog mere end en bil med. Her følger også en tilrettelagt kundeoplevelse, hvor en personlig kunderådgiver følger en fra bestilling til levering. Derudover får man også et særligt velkomst-kit med en hjelm fra Bell med særlig GTA-udsmykning, køredragt, handsker og sko fra Alpinestars, et dækken til at beskytte bilen og et særligt kørekursus, der er udviklet af Alfa Romeo Driving Academy.

Priser på vore breddegrader kendes endnu ikke. Men ifølge importøren har der været dansk interesse.

GTAm er lynhurtig og klarer 0-100 km/t på bare 3,6 sek. Foto: Alfa Romeo
Der er dømt racerkabine indendørs, her m-versionen, hvor der er alkantara over det hele. Foto: Alfa Romeo
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
VB

VB siger farvel til norsk offensiv-spiller

Annonce