Annonce
Vejle

Handelsliv til debat: Hvad med streetfood i den gamle godsbanegård?

Helle Madsen, indehaver af skotøjsbutikken Helle M i Søndergade, vil gerne have, at politikerne endnu engang overvejer, hvad posthusgrunden skal bruges til. Foto: Flemmming Larsen
Vejle har et spændende miks af butikker og skal nok overleve som handelsby, var konklusionen på dialogmødet med City Vejle og Vejle Kommune. Posthusgrunden kom endnu engang til debat.

Vejle: Hvad kan vi gøre hver især - og sammen - for at skabe Danmarks bedste handelsby? Hvad skal vi være kendte for som handelsby? Hvordan videreudvikler vi samarbejdet om at skabe en god handelsby?

Det var spørgsmålene, da City Vejle og Vejle kommune forleden havde inviteret til dialogmøde i Torvehallerne i Vejle. I mødet deltog godt 70 detailhandlere, ejendomsejere og mæglere.

- Vores visioner for kommunens erhvervspolitik løber frem til 2020. Og vi er derfor i gang med at planlægge visioner for de kommende år, sagde borgmester Jens Ejner Christensen (V).

Han slog på, at Vejle som handelsby er klædt godt på.

- Vi er i tæt dialog med cityforeningen, fordi vi gerne vil samarbejde med detailhandlen og sammen med jer træffe nogle aktive valg. Så skal resultaterne nok også komme fremover, sagde Jens Ejner Christensen.

Det glædede formanden for City Vejle, Mikkel Niess.

- Hver ottende arbejdsplads har tilknytning til detailhandlen, der er et stort aktiv for Vejle. Blandt andet derfor er samarbejdet med kommunen vigtigt for cityforeningen, sagde Mikkel Niess.

Lidt provokerende stillede formanden spørgsmål ved, om Vestergade på længere sigt skal nedlægges som gågade, og om byens øvrige tre gågader, Nørregade, Torvegade og Søndergade, i virkeligheden er for langt et strøg.

Hver ottende arbejdsplads har tilknytning til detailhandlen, der er et stort aktiv for Vejle. Blandt andet derfor er samarbejdet med kommunen vigtigt for cityforeningen.

Mikkel Niess, formand for City Vejle

Kend dine kunder

Michael Friis Møller, Meng & Company, kaldte i sit indlæg Vejle for en interessant handelsby.

- I forbindelse med mødet i dag besøgte jeg for nylig Vejle. Det var en solbeskinnet dag, midt på formiddagen lige inden butikkerne skulle til at åbne. Og sammenlignet med Kolding, hvor jeg selv kommer fra, var det en positiv overraskelse. Allerede først på formiddagen benyttede mange vejlensere byens fine byrum. Der blev slappet af og nydt dagens måske første kop kaffe.

- Men der var også butikker, der ikke var klar. Et sted var jeg ved at falde over en støvsuger, og et andet sted havde to unge kvinder i en butik travlt med at diskutere en date fra aftenen før. Selv om den unge mand lød sød, var det ikke noget, jeg kunne bruge, sagde Michael Friis Møller.

Han slog på, at det ud over at være klar også handler om at kende sine kunder: Den unge med blikket mod gulvet og airpods i ørene, som ikke kommer for at snakke, men handle, fordi der allerede er lavet research. Kunden, som gerne vil snakke og have lidt vejledning, men som godt ved, hvad han eller hun går efter. Og kunden, der der skal tages i hånden.

Erhvervsmægler Annette Bay, Colliers Vejle, gav et øjebliksbillede af udlejningen af erhvervslejemål, mens stadsarkitekt Lisbet Wolters fortalte om udviklingen af nye boligområder og den arkitektoniske udvikling i byen. Som eksempel nævnte hun Vejle Midtpunkt som et spændende byrum.

Endelig blev posthusgrunden også rundet.

- Lad os indrette streetfood-restauranter i den gamle godsbanegård og bruge posthusgrunden til parkering og en scene, hvor der kan holdes koncerter og andre større arrangementer, lød det fra Helle Madsen, indehaver af skotøjsbutikken Helle M i Søndergade.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Campinghytten var fuld af tyvekoster: Retten udviste de to gerningsmænd

Annonce