Annonce
Erhverv

Havnedirektørens vilde planer: Vil forlænge og åbne enden af sydkajen

Det er trængt med gode arealer på sydkajen, mener havnedirektør Knud Vang Nielsen. Han vil derfor forlænge sydkajen med 250 meter længere ud i fjorden. Arkivfoto
Vejle Havn drømmer om at forlænge sydkajen for at gøre plads til alle havnevirksomheder. Hvis man får lov, vil havnen åbne sydsiden af kajen med cykelsti og grønt område for enden.

Vejle: Vejle Erhvervshavn er ikke ved at dø. Den flytter om nogle år sine aktiviteter fra nord- til sydkajen, og med en 250 meter længere sydkaj er der mere attraktivt areal at tilbyde virksomhederne.

Sådan præsenterer havnedirektør Knud Vang Nielsen sine planer for erhvervshavnen, da Vejlens redaktion besøger havnekontoret på sydkajen 16. Havnedirektøren arbejder på at få plads på sydkajen til nordkajens havnevirksomheder, hvis lejekontrakter med Vejle Kommune udløber i 2030 og 2031.

- Det er ingen hemmelighed, at jeg gerne vil forlænge sydkajen. Hvis du ser på de nøgne arealer på sydkajen, har jeg næsten plads, men det vil i øjeblikket for nogle virksomheder blive en dårligere position, fordi der ikke er nok havnekaj, siger Knud Vang Nielsen.

Sammen med havnens bestyrelse vil han præsentere idéerne om at få et nyt areal på cirka 65.000 m2 for Vejle Byråd. Allerede nu er Vejle Havn ved at gøre et areal på 40.000 m2 byggeklar.

Det drejer sig om det lukkede deponi-område for enden af sydkajen, men det frigiver ikke nok gode kvadratmeter, mener Knud Vang Nielsen, som derfor håber, politikerne siger ja til en VVM-undersøgelse for at undersøge, om det er muligt at forlænge Sydkajen.

- Det kan blive afvist af kommunen, Kystdirektoratet og andre instanser. Det kan sagtens falde, men jeg synes, at vi bør have muligheden for at undersøge det, siger han.

Vejle Havn

Vejle Erhvervshavn er en kommunal selvstyrehavn.

Vejle Havn har mest import. Skibene kommer typisk fra Holland, Tyskland og Skandinavien.

De største importvarer er stål, granit, havre, træpiller og kemikalier.

Omkring 35 skibe lægger til hver måned, og det fordeles over alle ugens dage.

Set over tid modtager Vejle Havn færre skibe, men varemængden er nogenlunde den samme.

I 2018 blev cirka 865.000 ton varer sejlet ind i Vejle Havn.

Sidste år havde Vejle Havn en vækst på ti procent på varemængderne. I år budgetterer man med et lille fald i mængderne, men havnedirektøren håber på at nå 2018-resultatet.

Kilde: Vejle Havn

Åben kaj, cykelsti og lystfiskeri

Hvis Vejle Havn får lov til at forlænge sydkajen, vil havnen efterligne kommunens gang- og cykelstiprojekt langs nordsiden af Sønderåen på sydkajen, fortæller direktøren.

- På sydsiden vil vi bygge cykelstier, gangstier og føre det hele vejen ud ad den forlængede sydkaj. For enden vil vi etablere et grønt, rekreativt område, hvor folk kan fiske, kigge over fjorden, sejle i kajak, eller hvad de nu har lyst til. Således kunne vi give folk mulighed for at komme til havnen og fjorden, uden det karambolerer med terrorhegnet, siger Knud Vang Nielsen.

Vejle Havn har ikke regnet på, hvad sådan en udvidelse vil koste.

- Det kommer an på, hvad politikerne synes om idéen, og før vil vi ikke sætte noget i gang. Vi ved godt, at der er mange følelser forbundet med at bygge ud i fjorden. Men nu har vi kørt planerne frem, og så må vi se, siger han.

Hvor kan de være

Faxe Kalk er ifølge Knud Vang Nielsen den eneste havnevirksomhed, som klart har meldt ud, at den ikke flytter til sydkajen. De andre på nordkajen har ikke besluttet sig endnu, men Knud Vang Nielsen tror på, at mange rykker over på den anden side.

- Virksomhederne har bedt om at få et arealkort over sydkajen, så de kan se, hvor de kan bygge havnevirksomhed. De er begyndt at forholde sig til, at de skal flytte. Man kan godt forestille sig, at de rykker i etapevis. Kommunen skal alligevel overtage 100.000 kvadratmeter. Det er en voldsom stor grund at få på én gang, og det tager alligevel mange år at bygge boliger på sådan et areal, siger Knud Vang Nielsen, der håber, kommunen giver ekstra snor i forhold til virksomhedernes lejekontrakter.

Han regner dog også med, at nogle virksomheder flytter før 2030.

Ansatte på havnen

Der er i alt 450 direkte ansatte i virksomhederne på havnen.

Havnemøllerne er den største virksomhed med cirka 100 ansatte.

Der er 13 ansatte ved Vejle Erhvervshavn.

Bo ovenpå gammelt deponi

For enden af sydkajen stryges det sidste sand over deponiet i 2019. Bassinet skal derefter gøres klar til byggeri. I årevis er mudder og sand fra sejlrenden, åen og havbunden blevet losset op i bassinet for at sikre en korrekt vanddybde til skibene.

Hvilket har gjort enden af sydkajen til en blød masse, men ifølge Knud Vang Nielsen kan man sagtens bygge på det. De nærmeste år presses vand ud af massen, og om cirka fem år er det parat til byggeri, men selv derefter er arealet sumpagtig.

- Det har taget mange år at fylde op, fordi det har været så blødt. Når vi bygger bygninger ovenpå bliver det på pæle, fordi havbunden er så blød. Hvis jeg bare skal have arealer til at oplægge råmasse, så behøver det ikke være på pæle. Over en periode kan det godt synke, men udgør ikke et problem, siger Knud Vang Nielsen.

Da en mulig forlængelse af sydkajen ikke sker i form af et deponi, forventer havnedirektøren, at det vil tage langt kortere tid.

I 2020 begynder Vejle Havn at presse vand ud af deponibassinet for enden af sydkajen. Det tager omkring fem år at gøre det fast til byggeri. Foto: Vejle Havn
Annonce
Forsiden netop nu
112 For abonnenter

Med på lastbil-razzia: Dækkede massivt overlæs med gummiklods og cykelslange - to uger efter alvorlig ulykke

Annonce