Annonce
Trekantområdet

Havneplan skrider frem som planlagt: Nedrivning af Espersen er gået i gang

Havneselskabet ADP A/S er i gang med en havneplan til 160 millioner kroner, som skal gennemføres på fem år. Det betyder blandt andet, at der skal laves en såkaldt pre-gate fra krydset Strandvejen/Vestre Ringvej/Nyhavnvej. Desuden laves der en vej inde på havneområdet langs Strandvejen. Mandag 3. august går Fredericia Kommune i gang med en udvidelse af krydset, hvilket kan betyde forsinkelser for trafikanterne på Strandvejen. Foto: Mads Dalegaard
ADP's gamle administrationsbygning bliver revet ned i løbet af 2020.
Annonce

Fredericia: Frem til og med 2024 lægger havneselskabet ADP A/S 160 millioner kroner i udviklingen af Fredericia Havn.

I flere år har Fredericia Havn været udfordret af pladsmangel, og da der ikke er plads til udvidelse på land, og det bliver for dyrt at udvide ud i havnebassinet, udarbejdede ADP i efteråret 2019 en havneplan for de fem år. Den er nu i fuld gang med at folde sig ud.

- Det kører. Vi har fulgt planen fuldstændigt som planlagt. Corona eller ej så tror vi stadig på, det er det rigtige at gøre, fortæller administrerende direktør i ADP Rune D. Rasmussen.

Coronakrisen har heller ikke betydet forsinkelser af havneplanen. I februar flyttede ADP's administration fra bygningen på Centerhavnsvej ind i nybyggeriet Port House.


Det kører. Vi har fulgt planen fuldstændigt som planlagt. Corona eller ej så tror vi stadig på, det er det rigtige at gøre.

Rune D. Rasmussen


- Den gamle kontorbygning er i gang med at blive taget ned indvendig og vil være fjernet i løbet af 2020. Allerede næste år vil vi have nye pakhuse klar til kunderne. Der er en fin efterspørgsel efter det, fortæller han.

Annonce

Grøn bro er væk

Espersen-bygningen er også ved at blive revet ned. I første omgang er der sat gult hegn op omkring bygningen, fordi en nedrivning begynder indefra.

- De her nedbrydninger er komplekse ting, for det er en ældre bygning, og der er miljø- og saniteringskrav, som skal overholdes, forklarer Rune D. Rasmussen.

Derfor vil nedrivningen af Espersen foregår i løbet af 2020 og begyndelsen af 2021.

GC Riebers betonsilo bliver også fjernet. Her er nedbrydningen indvendig godt i gang. Den grønne bro fra siloen til GC Rieber blev fjernet lige før sommerferien. Selve siloen vil være helt væk omkring årsskiftet.

- Nedrivningerne bliver mere synlige i efteråret, konstaterer Rune D. Rasmussen.

I Møllebugten bliver bygningen, hvor Azelis hører til, revet ned, da der skal være plads til nye pakhuse, ligesom der bliver opført en ny bygning til havnearbejderne.

- Det nye havnehus vil stå klart i 2021. Det bliver mere tidssvarende med moderne faciliteter, forklarer han.

Annonce

Trafik skal registreres i pre-gate

Udvidelsen af Strandvejskrydset går i gang 3. august, og når Fredericia Kommune er færdigt med sit arbejde, fortsætter havneselskabet arbejdet ind i 2021.

- Vi arbejder videre inde på vores egne arealer med blandt andet pregate og isps-hegn, siger Rune D. Rasmussen.

Fremover skal lastbilerne til havnen ledes ind via krydset Strandvejen/Vestre Ringvej/Nyhavnvej gennem en gate - en port - til havneområdet, da isps-hegnet bliver flyttet, så det løber langs med Strandvejen. Indgangen ved Centerhavnsvej bliver lukket for indkørende trafik. Hermed vil al trafik til havnen blive registreret i gaten.

Formålet er at mindske havnens tunge trafik ind mod byen ved at lede trafikken af i Strandvejskrydset, ligesom håbet er at mindske farlige situationer med cyklister i krydset ved Holstensvej.

Isps-hegnet indrammer i dag kun en del af havnearealet. Fremadrettet vil hele havnen være bag hegn - med det formål at øge sikkerheden, da der i dag jævnlig færdes cyklister og elscootere på havneområdet. Det vil ADP gerne have lukket af for for at øge sikkerheden i en fremtid, hvor flere lastbiler fra Taulov vil betyde øget trafik på havneområdet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Annonce