Annonce
Jelling

Her er Billundbanens konsekvenser for Jellings mest centrale vej

I flere år har der været trængt på Fårupvej, når toget passerer vejen. I fremtiden bliver trængselsproblemerne ikke mindre, hvis Billundbanen bliver en realitet, da antallet af togpassager i Jelling øges fra to til seks i timen. Arkivfoto: Torben Glyum

Trafiksikkerheden får et løft, men det gør ventetiden til gengæld ikke i det centrale Jelling, hvis en ny jernbane til Billund bliver en realitet. Det viser Banedanmarks undersøgelse, der netop er sendt til Folketinget.

Jelling: Når togbommene på Fårupvej går ned, skaber det ofte trængselsproblemer i Jelling. Så hvordan bliver situationen mon, hvis Billundbanen bliver en realitet? Med en ny bane øges antallet af togpassager i Jelling nemlig fra to til seks tog i timen.

Det har bekymret mange borgere i Jelling, og derfor er trafikforholdene på Fårupvej også et vigtigt punkt i det beslutningsgrundlag, som Banedanmark i denne uge har sendt afsted til Folketinget.

Og lad det være sagt med det samme: Køerne og dermed ventetiden bliver længere på Fårupvej og de tilstødende veje. Til gengæld bliver det mere sikkert og overskueligt at færdes på vejene omkring jernbaneovergangen.

Planen er nemlig at etablere lysregulering ved overkørslen på Fårupvej, hvilket ifølge undersøgelsen kommer til at koste fire millioner kroner. Det er dog nærmest håndører, når man tager i betragtning af, at Billundbanens samlede pris bliver i omegnen af 900 millioner kroner.

Annonce

Billundbanen


  • Tre løsninger er i spil til en jernbane, der gør det muligt at køre i tog fra Vejle til Billund.
  • Den nordlige Jellingløsning er den billigste med en anlægsoverslag på 910 millioner kroner. Den næstbilligste er Gadbjergløsningen på 935 millioner kroner, mens den dyreste er den sydlige Jellingløsning på 940 millioner kroner.
  • De to Jellingløsninger kan reducere rejsetiden mellem Billund Lufthavn og Vejle med 4½ minutter i forhold til dagens busdrift. Gadbjergløsningen vil reducere rejsetiden med et minut, men hvis der etableres en station i Gadbjerg, bliver rejsetiden den samme.
  • Byrådet i Vejle Kommune anbefaler Gadbjergløsningen med en station i Gadbjerg.
  • Hvis Folketinget beslutter at anlægge banen, forventer Banedanmark, at der vil gå cirka fem til seks år fra beslutning til banen kan tages i brug.
Hvis der bliver etableret et lyskryds ved Fårupvej, vil det medføre, at det ikke er muligt at køre ind ad Jernbanegade fra Fårupvej. Derfor skal gøres via andre veje, som eksempelvis via Bredager og Skovgade eller via Bethaniavej og Møllegade. Dog er sivevejen mellem Bethaniavej og Møllegade er ikke egnet til større mængder trafik. Illustration: Banedanmark

Bomme lukker i halvandet minut

Med stigningen af antal togpassager vil overkørslen ved Fårupvej fungere anderledes end i dag.

"Det betyder blandt andet, at bommene vil lukke senere ned for tog i retning fra Vejle mod Herning/Billund, da bommene ikke længere behøves at blive lukket lang tid før, toget kommer til Jelling Station. Bommene vil i stedet lukke ned, så overkørslen er sikret lige før togets afgang fra stationen," fremgår det af undersøgelsen.

Det forventes, at bommene vil være lukkede i halvandet minut for hvert tog. Hvis det besluttes at lave lysregulering vil der være yderligere 20 sekunders ventetid på grund af lyssignalernes skift mellem grønt og rødt. Det svarer til, at trafikken er stoppet i mellem 9 til 11 minutter hver time.

Trafiksimuleringer fra Banedanmark viser, at der vil være længere kø ved overkørslen, end der er i dag. Dette skyldes især lysreguleringen, som til gengæld vil skabe en "en positiv effekt for trafiksikkerhed og overskueligheden af krydset", viser simuleringerne.

320 høringssvar

I høringsfasen har Banedanmark modtaget 320 høringssvar, hvoraf flere kommer fra Jelling-borgere, der spørger ind til forholdene på Fårupvej. Her er der blandt andet et ønske om at nedgrave jernbanen mellem Skovgade og Fårupvej. Dette er Banedanmark dog ikke tilhænger af.

"Det er ikke Banedanmarks opfattelse, på baggrund af gennemførte simuleringer, at de vejtrafikale problemer i forbindelse med overkørslen på Fårupvej er af en størrelse, der kan retfærdiggøre, at der etableres vejkrydsning ud af niveau med banen eller en større eller mindre nedgravning af jernbanen gennem Jelling," står der skrevet i Banedanmarks kommentar til forslaget.

Flere høringssvar kommer ind på den øgede støj, som flere tog i timen vil give. Her foreslår Jelling Lokalråd, at der opsættes støjskærme ud for boligområderne langs banen både øst og vest for Fårupvej.

Men ifølge Banedanmarks støjberegninger er der ikke "nogen yderligere borgere som støjbelastes over de vejledende grænseværdier". Det samme gælder i forhold til vibrationer, hvor det ikke forventes, at "flere boliger end i dag udsættes for vibrationer over den vejledende grænseværdi".

Dog har Banedanmark efter høringsperioden undersøgt, om sporskiftet kan rykkes længere vest på.

"Undersøgelsen viste, at sporskiftet med fordel kan rykkes cirka 1000 meter længere vest på," lyder konklusionen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indland

Henriette Zobel er død 

Annonce