Vejle: Er du til fods eller på cykel, må du det næste halve år finde andre veje end Toldbodvej, når du vil krydse jernbanen.
Indtil mandag morgen kunne alle bruge cykelsti og fortov på den snart 70 år gamle bro. Men det er slut - i hvert fald frem til 23. april 2022.
Afspærringer, skilte, og en gravemaskine i fuld sving med at fjerne en midterhelle, markerede, at et større arbejde er i gang på broen. Det betyder, at fodgængere og cyklister må krydse banen andre steder - eksempelvis gennem tunnelen, der forbinder Sjællandsgade og Gammelhavn.
Biler kan derimod godt køre over - i de første uger frem til 28. august endda i to baner, hvis køretøjet er under 2,9 meter bredt.
Efter 28. august kommer personbiler og tung trafik til at dele én vejbane. Den bliver til gengæld 10 centimeter bredere - nemlig tre meter. Til gengæld må bilisterne indstille sig på ventetid. Trafikken styres af et signalanlæg, der kun tillader kørsel i en retning ad gangen.
Hæves lidt ad gangen
Det er Banedanmark, der sætter gang i arbejdet. Formålet er at hæve broen, så der bliver plads til de køreledninger, der skal sikre strøm til fremtidens eltog.
Banedanmark om broarbejdetToldbodvej er en vigtig hovedfærdselsåre i Vejle og derfor er hævningen af broen planlagt i to etaper, så biltrafik kan opretholdes i hele perioden.
Ifølge den statslige styrelse er broen i god stand. Derfor er det ikke nødvendigt at fjerne den og bygge en ny, som det sker med broen, der fører Østebrogade over jernbanen og Langelinie længere mod nord.
Hæves 51,6 centimeter
Toldbodvej-broen skal ikke hæves voldsomt for at få plads til køreledningerne - ifølge Banedanmarks projektbeskrivelse trykkes vejbanen 51,6 centimeter i vejret- altså godt en halv meter.
Det er nødvendigt at ændre Toldbodvejs-broen og 33 andre broer på den 108 kilometer lange strækning mellem Fredericia og Aarhus for at få gennemført den elektrificering af togdriften, der har været på tegnebrættet i årtier.
Der skal opsættes cirka 9i meter høje master langs banen. De skal bære kørestrøms-ledninger over sporene.
Toldbodvej er en af Vejles mere trafikerede veje med 11.500 biler i døgnet. De kørende har i dag to vejbaner på 3,5 meters bredde at boltre sig på, og der er cykelstier og fortove på begge sider af broen.
En fjernvarmeledning, der i dag er ført over jernbanen ved broen, skal hæves samtidigt med broarbejdet.
Begge broer er en del af den såkaldte Havnerute. Vejforbindelsen mellem Horsensvej og Fredericiavej omkring havnen skal klare meget tung trafik. Samtidigt er den en alternativ rute, når trafikken på motorvejen bryder sammen omkring Vejlefjordbroen.
Problemer på vigtig rute
Derfor er der næppe tvivl om, at broarbejderne kommer til at påvirke trafikken i byen i alvorlig grad. Men akkurat som ved Toldbodvejbroen er det planen, at trafikken fortsat skal kunne passere Østerbrogadebroen. Den nuværende bro fjernes i etaper, så der stadig er passage.
Men her og nu må fodgængere og cyklister altså indstille sig på, at det er slut med at krydse jernbanen via Toldbodvej - selvom det mandag stadig var muligt for de, der valgte at overse afspærringerne.