Annonce
Erhverv

Hotel sætter miljøet først: Stor udvidelse er skrinlagt

Direktør Kari Brandsgård fortæller, at Haraldskær har droppet at bygge en ekstra værelsesfløj. Det sker i en erkendelse af, at hotellets stærke sider ikke gavnes af flere værelser. Foto: Leif Baun
Haraldskær Hotel sagde farvel til flinkepigerollen og tonede rent klimaflag. Det kommer der meget mere af i 2020, forudser direktør Kari Brandsgård.
Annonce

Skibet: "Put your money, where your mouth is."

Sådan siger man vestpå. Det betyder kort sagt, at snak skal følges af handling.

Nu har direktør Kari Brandsgård i flere omgange talt om, at erhvervslivet i lang tid er drevet på mål om vækst, og at det ikke kan blive ved med at gå rent miljømæssigt.

Og hvordan stemmer det så med, at Vejle Amts Folkeblad for et år siden - i januar 2019 - kunne fortælle, at Haraldskær Sinaturhotel og Konference gik og bryggede på at bygge en ny værelsesfløj?

Drømmen var at forvandle naturidyllen til en byggeplads i foråret 2020. Det skulle bringe antallet af værelser op fra 50 til 100. Altså en vækst på 100 procent.

Argumentet for byggeriet var absolut vandtæt og pillet ud fra side 1 i håndbogen over erhvervsvækst. Hotellet har konferencer med op til 130 deltagere, men kun 50 værelser. Derfor går man glip af millioner i omsætning.

Vi kunne godt have bygget, men beton er meget belastende for miljøet. Rammer, der vil spille sammen med en fantastisk natur, skal ikke være miljøbelastende.

Kari Brandsgård, hoteldirektør

- Vi fik to flotte forslag fra tegnestuer. Men jeg havde det fra starten ambivalent med de byggeplaner - og nu er vi landet på ikke at bygge nye værelser. Uanset, hvor mange værelser, vi får, vil der alligevel altid være for få. Vi SKAL have nyt køkken, og desuden vælter vi orangeriet. Den bygning rummer også vores affaldscontainere, der helt forkert har den bedste plads i området. Ud over nyt køkken får vi også nye mødelokaler, fortæller Kari Brandsgård.

Hotellet bad på et tidspunkt om en rapport, der skulle fortælle hotellet, hvordan det blev det perfekte sted.

– Vi fik at vide, at vi ikke skal udvide antallet af værelser. Vi har en rigtig god forretning. Vi skal have lækre lokaler og være en perle, hvor gæsterne ikke drukner i mængden. Vi kunne godt have bygget, men beton er meget belastende for miljøet. Rammer, der vil spille sammen med en fantastisk natur, skal ikke være miljøbelastende. Vi gik i dialog med vore kunder og fik at vide, at vi skal holde fast i, hvad vi gør, og gøre mere af det. For at skille os ud. Man kan finde billigere steder end Haraldskær, men jeg ved, at vore priser er fair i forhold til dét, vi leverer, siger Kari Brandsgård, som dermed gør med sine penge, som dem vestpå siger, man skal gøre.

Med udsagnet ryger hun også lige ind i hjertet af dét, hun har talt markant om hele året - "klimatingen".

Annonce

En atypisk direktør

Hun bærer sit norske fødelands tredjemest brugte pigefornavn, der har den i denne sammenhæng perfekte betydning "ren". Men det almindelige fornavn modsvares af, at hun nok er den mest ualmindelige direktør på Vejle-egnen.

Typiske administrerende direktører flasher "ingen holdninger så umarkante som grå gulvpaneler".

Anderledes med Kari Brandsgård. Hun har i løbet af 2019 talt om både, at hun var på et miljøkorstog (8. maj) og erklæret sig som en stolt klimatosse (7. juli). Det sidste ord, klimatosse, som Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard gjorde kendt, gik siden hen og blev årets ord.

Det smidige og finurlige sprog ændrede dét, Pia Kjærsgaard anvendte som et skældsord, til et positivt ladet udtryk.

Det er også et eksempel på, at hoteldirektøren ramte den voksende klimabevidsthed så perfekt som en surfer.

- Ja, det har været perfekt timing. Nu taler alle om det. Men vi kan altså dokumentere, at vi har arbejdet med det i mange år. Jeg har hørt fra nogle, at de er stolte af en udmærkelse, de har fået i 2019. Men vi fik den altså i 1995. Selvfølgelig er der salg og markedsføring i det. Men også en frustration over, at vi altid har været den flinke pige i klassen, men aldrig formået at fortælle det, siger Kari Brandsgård.

- Vi er ejet af Danmarks Lærerforening, som da jeg blev ansat i 2014 lige havde været igennem en konflikt. Derfor betød det noget, at hotellerne holdt op med at give underskud. På den tid havde vi et støvet image med lille kendthedsgrad og røde tal på bundlinjen. Vi skulle vise ejerne, at vi kunne drive forretning. I 2014 til 2016 kæmpede vi på at lave et turnaround, hvor vi gik fra tocifret millionminus til tocifret millionplus. Det har givet en fantastisk arbejdsro. Men vi er også meget bevidste om, hvor privilegerede vi er ved vores ejerkreds. Tænk, hvis vi havde været ejet af bundlinjefikserede kapitalfonde, fortæller hun.

Der har aldrig været så mange besøg på hjemmesiden som nu. Ordrebeholdningen har ikke tidligere været så stor som nu. Tydeliggørelsen af hotellets værdier har også udløst væsentligt flere uopfordrede ansøgninger fra unge, der ikke bare vil have et arbejde.

- Den generation, der kommer ud nu, ser ikke kun på lønkroner, men på at have et arbejde, der giver mening. Jeg håber, vi kommer væk fra vækst, vækst vækst, siger hun.

Hotellet på Haraldskær nyder godt af historien om den gamle herregård og dens nærhed til naturidyl. Dertil en høj miljøprofil og overskuelighed. Ingen af delene vil have gavn af, at værelsesantallet blev nærmest fordoblet. Foto: Leif Baun
Annonce

2020: Meget mere klimabevidsthed

Af 2020 forventer hun, at der vil komme miljøkrav fra kunderne, lige som hun selv stiller krav til sine leverandører.

De nye konferencestole skal ikke være lavet af træ fra Asien, men af dansk husholdningsaffald og skruet sammen, så de en gang kan skilles ad i genbrugelige enkeltdele.

Fiskekasserne skal ikke være af flamingo, men pap, der kan sorteres til genbrug.

Kaffegrums fra hotelkøkkenet skal samles, fordi de æteriske olier, der er tilbage i grumset, kan forvandles til sæbe, der i foråret indføres overalt på hotellet.

Den lokale rødbedeleverandør kommer med sine varer i trækasser, som han tager med sig hjem igen.

Der bruges mikrofiberklude for at undgå at bruge sæbe i rengøringen. Kludene "skylles" i en særlig fugtkasse, der har sænket vandforbruget markant.

Rumfølere sørger for slukning af lys.

Gæsterne får opskriftkort med hjem med forslag til retter, der kan laves ud fra de ting, man måske ellers ville smide ud som husholdningsaffald.

Sinatur-kæden er blevet et markant indslag på Folkemødet på Bornholm. Fra at være en leverandør af måltider er Sinatur desuden blevet deltager og arrangør af debatter.

Kari Brandsgård har desuden presset Carlsberg ud til fordel af lokale leverandører og taget fat på reduktion af det 40 ton tunge affaldsbjerg, som det miljøbevidste folkemøde producerer.

- Vi kommer ikke uden om at stille krav til hinanden, hvis målet om 70 procent reduktion af CO2 skal nås. Jeg tror, der ret hurtigt bliver krav om miljøprofil. Det kan komme til at indgå som en del af beslutningsgrundlaget ved licitationer på linje med andre parametre som pris, overenskomstforhold, overholdelse af lovkrav og så videre.

- Nogle af vore større kunder er begyndt at spørge ind til miljøcertificering. Jeg er ikke tilhænger af lovgivning. Jeg vil hellere indgå aftaler og partnerskaber, der skaber forståelse for, at det er nødvendigt at tænke klimabelastning ind i forretningsgrundlaget, for ellers har man lige pludselig ikke en forretning længere. Man skal huske, at det stadig er få, der er inde i boblen, så man skal også holde jordforbindelsen.

- Jeg tror på, at vi bliver valgt til af nogle af kunderne på grund af vores profil, men for de fleste, der skal holde en konference, gælder det først og fremmest om, at teknikken skal spille, og maden skal være i orden. Vi har også mistet kolleger, der ikke troede på det her. Du er nødt til at have hjertet med i det, ellers kan du ikke gøre det, siger hun.

Solen har skinnet på Haraldskær Sinatur Hotel og Konference i 2019. Hotellet har placeret sig i den fineste miljøklasse, og ordrebogen er mere tætskrevet end nogensinde før. Foto: Leif Baun
Annonce

Hun bliver lagt mærke til

Hun lægger vægt på, at man skal finde en balance for at kunne drive en forretning på et fornuftigt grundlag. Hun vil ikke løfte pegefingre, men vil gerne være en inspiration. Og det er hun. Man har lagt mærke til hende. Nogen har lige frem kaldt hende et idol.

Hun bliver inviteret ud til at komme med indlæg over hele landet om, hvordan Sinaturkæden arbejder. Det er lige fra en konference på Stevns om verdensarv til en håndholdt megafon i en klimamarch på Banegårdspladsen i Vejle.

- Vi vil inspirere, men ikke være for hellige. Det er ikke, fordi vi har opskriften på det, der er korrekt, og det har nok ingen. Men vi deler gerne. Vi skal ikke sidde og gemme det, siger Kari Brandsgård.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Højere bøder på vej - Regeringen vil piratfester til livs

Vejle

Stort rykind på musicalskolen i Vejle

Annonce