Annonce
Debat

Hurra for EU-vejpakken - men hvad med kontrollen?

Henrik Hansen, Frederiksbergvej 46B st. tv., Løsning, faglig sekretær hos 3F Horsens og omegn
Annonce

Læserbrev: EU's vejpakke er godt nyt for europæiske lastbilchauffører og for de mange danske vognmandsfirmaer, der har orden i deres overenskomster.

Vejpakken sikrer danske løn- og arbejdsvilkår på de danske veje. Chaufføren skal have samme løn- og arbejdsvilkår, uanset hvor lastbilen er indregistreret, hvilket firma der ejer den og uanset om han kommer fra Danmark, Polen, Bulgarien eller Filippinerne.

Vejpakken stopper også muligheden for at have filippinske chauffører til 15-20 kroner i timen boende i en slumlejr i Padborg, hvorfra de kan køre polsk indregistrerede lastbiler, som det var tilfældet med et dansk vognmandsfirma med et postkassefirma i Polen.

Når chaufførerne i fremtiden holder deres ugehvil, kan de ikke gøre det i bilen eller for den sags skyld i Danmark. Hvis deres bil er indregistreret i Polen, skal de til Polen for at hvile sig.

Det er da til at forstå.

Derfor, kære EU, højt hurra for vejpakken. Den har været rigtig mange år undervejs, fordi langt fra alle har været interesseret i at stoppe det, vi herhjemme kalder social dumping. Modstanderne har været både østeuropæiske transportfirmaer og danske vognmænd med urent mel i posen.


Langt fra alle har været interesseret i at stoppe det, vi herhjemme kalder social dumping.


Som en del af pakken vil myndighederne i de enkelte lande lave fælles og hyppigere kontroller, som vil blive lettere at gennemføre, dels fordi nye digitale og satellit-forbundne kontrolapparater udgør krumtappen i kontrollen af chaufførernes køre/hviletid, og dels på grund af det nye krav om, at lastbiler skal retur til hjemlandet. Det vil derfor være lettere at opdage overtrædelser.

Men - for der er et men, og jeg er bange for, at det ikke er helt lille:

Jeg synes, det i perioder har knebet en smule for Rigspolitiets tungvognssektion at håndhæve de cabotageregler med videre, vi hele tiden har haft.

Jeg anerkender, at digital satellit-kontrol kan hjælpe et stykke ad vejen med kontrollen af, at også de nye regler efterleves. Men er det nok? Bliver der sat ekstra ressourcer af?

Er det måske en helt ny og ekstra enhed, der skal udføre kontrollen? Får de helt almindelige færdselsbetjente en efteruddannelse i reglerne i vejpakken?

Spørgsmålene er mange. Men jeg ønsker mig svar på dem midt i jubelen over, at det endelig er lykkedes at skabe enighed om at bremse den sociale dumping på de europæiske veje.

På papiret i hvert fald.

Jeg håber, det også sker i praksis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Annonce