Annoncørbetalt indhold

Hvad er god grafisk visualisering

Dette indhold er sponsoreret

Visualisering betyder at skabe fysiske billeder i din virkelige verden. Og flere og flere virksomheder bruger efterhånden netop grafisk visualisering som en fast del af værktøjskassen, når der skal kommunikeres noget ud – både internt eller eksternt i virksomheden. Og det giver rigtig god mening. For en god grafisk visualisering gør, at din modtager forstår din mening hurtigere – helt simpelt fordi de nu har det samme billede i tankerne, som du har!

Vidste du at den menneskelige hjerne behandler visuel information 60.000 hurtigere, end når den læser tekst?

Vis hvad du mener visuelt

De fleste internationale virksomheder har efterhånden forstået, at lange strategiske dokumenter, matrikser med KPI’er eller komplekse analyser ikke kan stå alene. For i en verden, med flere og flere input i vores hverdag, har de fleste mennesker simpelthen ikke kognitivt overskud til at sidde og læse lange dokumenter. For de er svære for hjernen at forstå – og endnu sværere at huske, efterleve og genfortælle. Og mange af dem bygger på floskler og udvandede formuleringer. Hvis du er interesseret i visualisering, så vil grafisk facilitering også interessere dig.

Din hjerne elsker at høre sig selv tale

Problemerne med lange og komplekse strategi-dokumenter med buzzword-formuleringer stammer formentlig fra det faktum, at vi elsker at høre os selv tale. Faktisk bliver vi ”dopamin-høje” af, at andre lytter til os (eller læser vores tekster). Vi bliver ”glade” af at sidde foran computeren og skrive lange lækre formuleringer. Men hvad nu, hvis der ikke er nogen, som læser – eller endnu værre – forstår, hvad vi skriver? Så er det hele jo fuldstændig lige meget!

Hvad er dopamin?

Dopamin er er en neurotransmitter (kemisk stof i hjernen), som kontrollerer hjernens belønningssystem. Hjernen frigiver dopamin, når vi udsættes for bestemt stimuli, som f.eks. under sex, når man tager stoffer, spiser chokolade eller holder foredrag!

Visualisering er vejen frem

Så altså – drop den lalleglade følelse af selvfedhed du får, når du sidder foran computeren og formulerer lange strategiske dokumenter, som ingen læser. Snup et stykke chokolade i stedet for – det booster dit dopomin-niveau i hjernen. Og så kan du passende bruge dit overskud på at få lavet en god grafisk visualisering af dit budskab i stedet. For det forstår din modtager væsentlig bedre.

For visualiseringer (især dem, som vi selv har været med til at sætte vores fingeraftryk på), giver en stærk følelse af ejerskab. Og det er uvurderligt, når det kommer til din virksomhedsstrategi. For medarbejdere kan meget bedre efterleve det, de kan forstå, huske og genfortælle!

Hvad er en god grafisk visualisering så?

Inden for visuel kommunikation taler man om ”appeal” (man skal gide kigge på det, fordi det ser godt ud), ”comprehension” (forståelse) og retention (hukommelse). Det betyder, at en god grafisk visualisering er noget, som ser flot ud, giver overblik og forståelse – og derfor er noget, man kan huske og genfortælle.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.