Annonce
Indland

Hvert tredje barn med autisme magter ikke skolen

Det går den gale vej med inklusionen af børn med autisme i folkeskolen, viser ny inklusionsundersøgelse.

Antallet af børn med autisme, der i perioder ikke magter at gå i skole, er steget siden sidste år.

Flere og flere børn med autisme trives ikke i skolen. Det viser en ny inklusionsundersøgelse fra Landsforeningen Autisme.

Hvert tredje barn med autisme magter i perioder slet ikke at gå i skole, hvilket er en stigning siden undersøgelsen sidste år, hvor det var hvert fjerde barn.

- Det er meget bekymrende, at antallet af børn med autisme, der ikke kommer i skole, stiger. Antallet har i flere år ligget på et stabilt i forvejen højt niveau, siger Heidi Thamestrup, der er landsformand i Landsforeningen Autisme.

- Bag de her tal er der rigtig mange børn, der har det virkelig skidt. Børn med autisme vil gerne følge reglerne til punkt og prikke, så når de først nægter at gå i skole, er det et udtryk for, at det står meget grelt til, siger hun.

1139 forældre til børn med autisme har besvaret undersøgelsen.

35 procent svarer i undersøgelsen, at deres børn ikke kommer i skole i flere uger, måneder eller år. 49 procent svarer, at børnene er kede af at gå i skole. Og 71 procent oplever, at skolen ikke har tilstrækkelig viden om autisme.

Det er især lange skoledage, løse rammer, mange børn i klasserne og manglende støtte i timerne, der går ud over børn med autismes sociale og faglige liv, mener landsforeningen.

Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, mener dog ikke, at økonomien er til at give autistiske børn den skolegang, de kunne ønske sig.

- Vi ser en stigning i antallet af autister, men desværre ikke en stigning i antallet af kroner, der følger med. Så vi har fået en opgave, vi desværre ikke helt kan løse, siger han til Ritzau.

Landsforeningen Autisme har årligt undersøgt børnenes trivsel i skolen, siden inklusionsloven blev indført i 2012.

- Det, vi ser, er ikke inklusion af børn med autisme, men at de bliver tvunget ind i folkeskolens rammer. Lærerne kommer på en umulig opgave, fordi de mangler tid og ressourcer til at tage højde for børnenes særlige behov, siger Heidi Thamestrup.

Konsekvensen kan ifølge landsformanden være, at mange børn udvikler stress, angst eller forskellige psykiske lidelser oveni som en reaktion på den manglende inklusion i skolen.

Autisme er en medfødt udviklingsforstyrrelse, der rammer cirka en procent af befolkningen. Landsforeningen skønner, at der er omkring 6000 børn med autisme i folkeskolen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Se video: Oversergenten Johan giver de unge IT-folk og direktøren sved på panden: 'De skal ikke have diabetes, når de har rundet 30 år'

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Nu pilles dødsdømte ejendomme ned: De må vige pladsen for 110 spritnye lejligheder i midtbyen

Hedensted For abonnenter

77-årige 'Polle' er landets ældste seriehåndboldspiller og spiller hver kamp: - Selv modstandernes fans jubler, når jeg scorer

Erhverv

Superbrugsen lukker på grund af skadedyr: Det er ikke første gang, det er sket

Alarm 112

Han slingrede gennem landsbyen: Nu vil politiet tage hans bil

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Hedensted For abonnenter

Jeannie kan ikke komme forbi med sin ladcykel: -Stop med at parkere på cykelstien

Give

Han troede ikke sine egne øjne: Mand i pensionsalderen bliver pludselig millionær

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Vejle Boldklub For abonnenter

VB står til at miste en helt central brik: Midtbanespillers exit gør kun gavn ét sted

Vejle For abonnenter

Sælger tjener over en million på boligsalg: Her er ugens bolighandler i Vejle

Alarm 112

Kraftig blæst på Vejlefjordbroen: Passer ikke med vindfølsomme køretøjer

Annonce