Annonce
Hedensted

Hvordan var det lige med hypotenusen?: Forældre gik en omgang med Pythagoras

Helle Fynbo og andre forældre til elever på Skolen i Midten tog plads på skolebænken onsdag aften for at støve gammel lærdom af og blive klædt bedre på til at hjælpe deres børn med lektierne i matematik. Foto: Emil Fibiger
Skolen i Midten tilbyder forældre matematiske smagsprøver, så de nemmere kan hjælpe deres børn med lektierne.

Hornsyld: Pythagoras, procentregning, ligninger og brøker var på skemaet, da forældre til elever på Skolen i Midten onsdag aften var tilbage på skolebænken.

Ganske frivilligt havde de tilmeldt sig to timers genopfriskning af matematikkens fortræffeligheder og hovedbrud.

- Det er jo for at kunne hjælpe børnene og forstå, hvad de snakker om. Når de sommertider ikke kan finde ud af det, så er det nemmere at hjælpe, hvis man lige har snust til det, sagde en af de fremmødte forældre Helle Fynbo.

Hun og alle andre med børn på skolen har fået tilbuddet om matematik af flere grunde, fortæller matematiklærer Rikke Markmann.

- Nogle gange oplever vi, at forældre er lidt på udebane, når børnene kommer hjem med lektier. Vi får tilbagemeldinger om, at de ikke kan hjælpe, fordi de selv var dårlige til matematik i skolen. Så det er for at give dem en håndsrækning. Det er også fordi, det er en del af en proces, hvor vi gerne vil inddrage forældre i det, vi går og laver, siger hun.

Annonce
Rikke Markmann (th), der har fået ideen til forældrecaféen, udfordrede forældrene med pythagoras onsdag aften. Tre andre matematiklærere holdt workshops i andre af fagets grene. Foto: Emil Fibiger

Passeren er lidt støvet

Der er god grund til at lade sig opdatere på netop dette fag.

Passer og lineal, som Helle Fynbo havde medbragt onsdag aften, spiller nemlig ikke så stor en rolle, som da hun selv gik i skole.

I dag tegner man cirkler, kasser og trekanter på skærmen i programmet Geogebra - et sammentræk af geometri og algebra.

- Geogebra har afgørende betydning. Når man ser på afgangsprøver, kan man se forskel på dem, som bruger det, og dem, som ikke bruger det. For man kan løse mange opgaver med det, siger Rikke Markmann.

Hvor matematik traditionelt har handlet om færdigheder, drejer det sig i dag meget om at være kompetent til at bruge hjælpemidler, heriblandt Geogebra.

Nogle forældre synes, de digitale redskaber er snyd. Helle Fynbo er ikke så skeptisk.

- Det er de nødt til at lære at bruge. For erhvervslivet vil have, at de bruger computer. De skal have viden, men ikke nødvendigvis sidde med pen og lineal, siger hun.

Hjælp derhjemme gør forskel

Sidste år afprøvede skolen konceptet med forældrecafé og fik nogle hyggelige og positive aftener ud af det. Derfor er man vendt tilbage med det i år.

Værdien af at klæde forældre på til lektiehjælp, skal man ikke undervurdere, mener Rikke Markmann.

- Vi kan se forskel på dem, der kan gå hjem og få hjælp, og dem, som får noget for, som de ikke kan overskue at lave. Det kan godt være, de siger, de ikke gider lave lektier, men det er ikke sejt, når de sidder i skolen dagen efter. De fleste elever bliver kede af det, siger hun.

Onsdag aften kunne man høre små udbrud som, "det er da pinligt", og spørgsmål som "og det kan lommeregneren finde ud af?".

Men forældrene gav ikke lige sådan op.

- Det er meget nemmere nu, Det giver god mening, sagde Helle Fynbo efter en time med Pythagoras' læresætning om hypotenusen.

Skolen i Midten inviterer på matematik to gange mere. Næste gang, til november, handler det bl.a. om programmet Geogebra.

Brøkregning var også på programmet i dobbelttimen, som blev blødt op af en pause med kaffe og kage. Foto: Emil Fibiger
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Alle plejecentre får måske fast læge

Annonce