Annonce
Jelling

I fire uger har mobilen været forbudt i skoletiden: Det har eleverne lært

Holger Tromborg, Anne Jakobsen, Mathilde Nielsen og Magne Horst fra Bredagerskolen har i fire uger ikke haft mobiltelefonerne i skoletiden. Foto: Yilmaz Polat
Mobilfri skoletid er der både fordele og ulemper ved, lyder det fra Bredagerskolens ældste elever. Men vi er altså ikke så afhængige af mobilen, som folk går og tror, slår de fast.

Jelling: Hver morgen inden første undervisningstime afleverer eleverne mobiltelefonerne. Apparaterne bliver parkeret i en kasse, et såkaldt mobilhotel, og bliver først afleveret igen, når eleverne har fri om eftermiddagen.

Men sådan har det ikke altid været. Mobilfri zone er et nyt tiltag i dette skoleår på Bredagerskolen og er en del af en satsning om digital dannelse.

- I starten tog jeg hele tiden hånden ned til lommen for at hive mobilen frem. Men selvom mobilen ikke var i lommen, er det en naturlig bevægelse, så det skulle jeg lige vænne mig til, siger 14-årige Magne Horst fra 9. klasse på Bredagerskolen.

Ved siden af ham sidder klassekammeraterne Mathilde Nielsen, Holger Tromborg og Anne Jakobsen. De nikker og griner.

For det er anderledes følelse for dem alle, at de ikke længere har mulighed for at hive mobiltelefonen op fra lommen. I hvert fald ikke i skoletiden.

Digital dannelse

Hele året har Bredagerskolen særligt fokus på digital dannelse, herunder børn og unges menneskers liv på nettet.

Det betyder, at hver enkelt årgang følger en læseplan, hvor der blandt andet er materiale fra Center for Digital Dannelse. Undervisningsforløbet er lavet i samarbejde med SSP Vejle.

Samtidig er der indført mobilfri zone på skolen, så alle mobiltelefoner bliver opbevaret på et mobilhotel i løbet af skoledagen.

Medier giver forkert opfattelse

- Første gang, vi fik at vide, at vi ikke måtte have vores mobiltelefoner, tænkte jeg, at det overlever jeg ikke. Men efter fire uger må jeg sige, at det ikke har været så slemt som frygtet, siger Anna Jakobsen.

De første fire uger uden mobiler har været en prøveperiode for eleverne fra 7. til 9. klasse. Herefter kommer en ny periode på fire uger, hvor de gerne må bruge telefonerne i middagspausen.

- Der er både fordele og ulemper ved, at de er gemt væk. I timerne er det rart ikke at blive distraheret, men nogle gange i frikvartererne kan det være rart at have mobilen for at trække sig lidt. Samtidig er mobilen på mange måder også en del af vores samtaler, og vi kan godt savne, at vi ikke kan finde den frem og vise et billede eller en video, siger Mathilde Nielsen.

- Nu spiller vi til gengæld helt vildt meget Uno, når der er frikvarter, konstaterer Magne Horst med et smil, men tilføjer mere seriøst:

- Men det var nu ikke, fordi vi sidste skoleår hele tiden sad og gloede i vores mobiltelefoner. Ifølge medierne er alle unge mennesker dybt afhængige af telefonen og styret af likes. Men bare tag det helt roligt, sådan er det altså ikke. Vi kan sagtens snakke sammen, hygge os og have det sjovt uden smartphones, siger han.

33 procent fokuserer bedre

For Holger Tromborg har det nye tiltag fået ham til at ændre flere vaner.

- I timerne kan jeg bedre koncentrere mig, og jeg føler, at det faglige niveau er blevet højere. Og når jeg får fri, bruger jeg faktisk mobilen mindre end tidligere, siger den 15-årige skoleelev.

At Holger Tromborg bedre kan koncentrere sig, er han ikke ene om. Det viser et spørgeskema, som Bredagerskolen har fået eleverne til at besvare.

- Vi kan på vores undersøgelse se, at der er over 33 procent, der oplever, at de bedre kan holde fokus på undervisningen, når de ikke selv har deres mobil, siger viceskoleleder Mette Hjelholt Nielsen.

Hun fortæller, at det ikke er nyt på Bredagerskolen at fokusere på mobilbrug, men det er første gang, at skolen prøver at forbyde mobiltelefonen for alle elever gennem en hel skoledag.

- Tidligere år har der været andre regler. For eksempel måtte de gerne bruge mobiltelefonerne, hvis det var fagligt relevant, men vi har måttet indse, at der skulle gøres noget mere. Men det er også vigtigt for os at pointere, at det ikke skal handle om, hvor skadeligt det kan være, men at mobilen er et vilkår, vi skal lære at styre på den bedste måde, siger Mette Hjelholt Nielsen.

Inden første undervisningstime starter, skal mobiltelefonerne afleveres i kassen. Foto: Yilmaz Polat

En boble

Tilbage i 9. klasse sidder Mathilde Nielsen, Magne Horst, Holger Tromborg og Anne Jakobsen. Skoledagen er næsten lige begyndt, så der går flere timer, inden de får lov at se deres mobiltelefoner igen.

- På nogle måder er det som at gå ind i en boble, når vi afleverer mobilerne om morgenen. Men det er også rart at bevise, at vi kan undvære dem i så lang tid, siger Magne Horst.

Eleverne anerkender dog, at det er en smule spændende at se, hvad der er kommet af "snaps" (beskeder i Snapchat, red.) på telefonen, når de får fri fra skole.

- Vi kan godt føle, at vi går glip af noget i skoletiden, så der er lige lidt, der skal indhentes, når vi kommer hjem, lyder det fra Mathilde Nielsen.

Der kan nå at poppe mange beskeder frem i løbet af de 6-7 timer, en skoledag varer. Foto: Yilmaz Polat
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce