Annonce
Jelling

Ingen lærere: Friskole er blevet invaderet af studerende

Jassim Alhirz og Jamie Hågen Nørgaard holder godt øje med Celina Husballe, der sammen med sin gruppe underviser 3. årgang på Jelling Friskole i billedkunst. Foto: Mette Mørk
Mens lærerne på Jelling Friskole har været to dage på kursus, er undervisningen blevet klaret af pædagog- og lærerstuderende. Sidstnævnte startede på studiet for blot to måneder siden og er derfor blevet kastet direkte ud i "det virkelige liv".

Jelling: Klokken har lige ringet ind på Jelling Friskole fredag morgen, men her er ingen af de sædvanlige lærere. De er på kursus.

Skolen er dog mere fyldt, end den plejer. For børnene kan jo ikke undervise sig selv, så ind fra højre er kommet en stor flok lærer- og pædagogstuderende. 70 i alt. Og det er bogstavelig talt lige ind fra højre, for friskolen og UCL's lærer- og pædagogstudier i Jelling deles om de samme bygninger.

Et på mange måder oplagt samarbejde, der dog først er kommet i stand i år, selv om friskolens lærere er på kursus hvert år. Tidligere har det bare været forældre, der har klaret ærterne.

Det giver super meget til de studerende, for de skal overveje planlægningen af undervisningen, og det bliver meget konkret, når de kan få lov til at prøve det af. Det bliver også nemmere at snakke teori bagefter, fordi de nu kan relatere til virkeligheden.

Lise Sandahl Matthisson, underviser på læreruddannelsen i Jelling

En ilddåb

Både torsdag og fredag er det studerende, der står for undervisningen - og for gårdvagter, SFO-personale og alt det andet, der også hører med. De pædagogstuderende er ret godt inde i sådan en hverdag, for de er to år inde i uddannelsen og har været i praktik flere gange. De lærerstuderende derimod - de er skolemæssigt helt grønne. De startede i februar, og dette er første gang, de får lov til at prøve teori af i praksis ude i "den virkelige verden".

- Man bliver kastet lige ud i det, men vi skal jo også prøve det, siger Jassim Alhirz, mens Jamie Hågen Nørgaard byder ind:

- Det er en ilddåb, der vil noget, men jeg har svært ved at se noget negativt ved det. Ja, det er hårdt og udfordrende, og det er energikrævende, når man ikke er vant til at være på hele tiden, men det er på den fede måde, siger han.

Observerer hinanden

Lige nu er de dog ikke på. Deres opgave er at observere en anden gruppe, der underviser 3. årgang i billedkunst. Antallet af studerende er for højt til, at de alle kan være i gang samtidig, så halvdelen af tiden observerer de en anden gruppe, så der kan gives konstruktiv kritik.

- Vi har ingen øjne på børnene - kun på deres undervisere. Jeg har skrevet, at det var fedt, hvordan de checkede børnene ind til at starte med, men også, at der er en, der bruger lidt for mange sønderjyske udtryk - det kan være svært for børnene at forstå, siger Jamie Hågen Nørgaard.

I et andet hjørne af lokalet sidder den sidste i observerings-gruppen, Kaare Naurholm Laursen. Han kigger efter, om underviserne husker at lade børnene finde svarene frem for selv at komme med dem, og om de får eleverne til at føle sig inkluderet i undervisningen.

Når Kaare Naurholm Laursen og de to andre er færdige med observeringerne, skal de selv i fokus. Og selv have observanter på. Men det er nu ikke noget problem.

- Vi har jo vidst det på forhånd, og de bliver hurtigt en del af klassen, og så lægger man ikke mærke til dem - de er bare fluen på væggen, og jeg synes, det er en fin idé, at vi får feedback, siger han.

Ren propaganda

Mens de observerer på 3. årgang, så underviser de selv 8. årgang i historie. Emnet er historisk propaganda.

- Vi vil gerne udfordre dem lidt, og vi ved, at de allerede har arbejdet med 2. verdenskrig og lidt med den kolde krig, så det bygger vi videre på. Og børnene har fint gåpåmod. Selv om de ikke var helt sikre på, hvad det handlede om, så havde de et fedt engagement og stillede mange gode spørgsmål, siger Jamie Hågen Nørgaard.

Nervøs for tørt materiale

Eleverne har torsdag lært en masse om blandt andet Adolf Hitlers propaganda, men der bliver også trukket paralleller til nutiden og Donald Trump. Her har eleverne været igennem en quiz ud fra den amerikanske præsidents mange tweets.

- Torsdag var det meget os, der var på, og jeg var nervøs for, om det var nok varieret, og om materialet var for tørt. Men de skal jo have noget i bagagen, inden de selv kan begynde at analysere og fortolke, og jeg synes, at det gik rigtig godt, siger Kaare Naurholm Laursen og vender tilbage til at tage noter af 3. årgangs midlertidige undervisere.

Over middag bliver rollerne byttet om, når 8. årgang igen skal arbejde med propaganda. Derefter venter weekenden, og på mandag er der normale tilstande igen.

Annonce
Forsiden netop nu
VB

VB vandt igen - og den bedste var på midten

Annonce