Annonce
Hedensted

Insero poster penge i undervisning: Elever affyrer rumraketter og dropper astronauter

7.D skulle fredag bygge raketter og landingsmoduler på Juelsminde Skole. Naja Henriksen fra 7.D dropper en astronaut i form af et æg ude foran Himmelrummet i håbet om, at det ikke splatter. Foto: Søren E. Alwan
Fredagens undervisning på Juelsminde Skole var andet end dansk og idræt, da 7.D byggede rumraketter og landingsmoduler til æg, der skulle forestille astronauter. Formålet var at gøre lærere og elever klogere på ny teknologi, som skal indgå i de daglige undervisningstimer frem over.

Juelsminde: Uden nedtælling eller stikflamme flyver Cecilie, Naja og Signes raket 70 meter bag Juelsminde Skole, hvilket blev rekorden, da 7.D's rumraketter skulle testes.

Pigerne brugte fredag morgen på at bygge rumraketter sammen med resten af eleverne i 7.D. Raketbygningen indgår i en række undervisningsforløb kaldet Steam Sprinter, som Insero står bag.

Forløbets mål er, at uddannelseskonsulenter fra Insero skal lære elever og ikke mindst lærere om, hvad ny teknologi er og kan – også i undervisningen.

Henrik Skov er fysik- og matematiklærer for 7.D., og han mener, at Steam Sprinter kan blive et godt supplement til den daglige undervisning.

- Noget af det eleverne lærer under det her forløb, kan jo bruges i min undervisning. Jeg lærer også selv noget i dag, som kan gøre mig klogere på det stof, jeg ved meget om i forvejen. Men eleverne skal lære, at der er kan være simple og billige løsninger på de udfordringer, der virker store.

Annonce

Steam Sprinter fra Insero

  • Steam Sprinter er en betegnelse for videnskab, teknologi, ingeniørarbejde, kunst og matematik.
  • 7000 elever og ca. 300 lærere kan på skoler i Horsens, Hedensted og Vejle Kommune over de næste tre år se frem til fordybe sig i alt lige fra raketbygning til termografi og sorteringsmaskiner.
  • Kommuners skoler skal uden brug af penge eller lærernes forberedelsestid lære nyt om teknologiens verden, når en uddannelseskonsulent fra Insero underviser elever og lærere om naturvidenskabelige temaer som rummet og energi.

Vil forbedre undervisningen

Rumraketten er skudt afsted, og nu skal astronauten i form af et æg hjem i sikkerhed. Holdene i klassen får til opgave at bygge det billigste og bedste landingsmodul af balloner, snor, rugbrød og plastikposer, hvoraf ballonen er det dyreste materiale.

Flere af astronauterne klarer ikke faldet, da de droppes fra en fire meters højde, mens andre æg lander på jorden uden at splatte.

- Det sjoveste er at teste, om det virker, siger Naja Henriksen.

Med Steam Sprinter håber Insero på, at eleverne får en større nysgerrighed for, hvad teknologien kan.

- Der er ingen garanti for, at det her gør eleverne mere motiverede for naturvidenskaben, men vi vil forsøge at gøre den gode undervisning på skolerne bedre ved at lægge ny teknologi på toppen, så eleverne får muligheden for at arbejde med stoffet, siger direktør i Insero, Kim Søgaard Christensen.

Idéerne til et billigt og funktionsdygtigt landingsmodul var kreative, men også vidt forskellige. Hvert stykke materiale til landingsmodulet kostede penge, og ballonerne var dyrest. Foto: Søren E. Alwan
Før den afgørende test af landingsmodulet, blev der arbejdet på de gode løsninger i klasseværelset. Eleverne var velkomne til at låne, men sågar også stjæle hinandens idéer. Foto: Søren E. Alwan
Afgørelsens time til at teste sine opfindelser var den sjoveste for mange af eleverne i 7.D. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Insero Horsens afholder naturvidenskabelige undervisningsforløb på Juelsminde Skole, hvor 7.D skal bygge raketter og landingsbaner og lave en test af det. Formålet er blandt andet, at lærerne skal inddrages i ny teknologi og viden, som kan bruges i undervisningssammenhæng i klasselokalerne fremover. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nu må du købe fyrværkeri - men du skal vente lidt med at fyre det af

Annonce