Annonce
Vejle

Institution siger nej til iPads og digital læring

Steiner Skolens børnehave Stjerneblomsten ønsker ikke at være en del af regeringens digitaliseringsplan, og vil derfor sende en video til Christiansborg, hvor pædaogerne begrunder deres utilfredshed med planen om iPads til alle børn. Ifølge steinerprincipperne skal børn lære tredimensionelt ved at opleve og erfare ting - eksempelvis ude i naturen. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Regeringen kræver, at alle børn i daginstitutioner skal have adgang til iPads og digital læring, men det siger Steiner-børnehaven Stjerneblomsten i Vejle nej tak til, da det strider imod institutionens pædagogiske principper.

Vejle: Regeringen kræver at alle daginstitutioner skal have adgang til digitale værktøjer, men den beslutning er man ikke enige i på Stjerneblomsten, som er en Rudolf Steiner daginstitution på Søndermarken i Vejle. Derfor har pædagogerne optaget en video om dagligdagen i børnehaven, og den skal sendes til politikerne på Christiansborg for at gøre dem opmærksom på den lokale utilfredshed.

Sophia Legind er daglig leder i Stjerneblomsten, og hun kan ikke forstå, hvorfor forældre ikke selv har friheden til at bestemme, om hvorvidt deres børn skal bruge teknologi i dagligdagen.

- Vi er utilfredse med beslutningen, og vi stiller derfor spørgsmålstegn ved den. Vi føler, at vi har fået trukket noget ned over hovedet, som strider imod vores grundprincipper, siger Sophia Legind.

Sophia Legind opfordrer derfor alle forældre til børn i institutionen til at skrive under på en erklæring, så digitaliseringen kan undgås.

- Det her gælder jo ikke kun os i Vejle, men alle Steiner-børnehaver og nok også andre institutioner, som heller ikke ønsker denne digitalisering, tilføjer hun.

Annonce

Vi er utilfredse med beslutningen, og vi stiller spørgsmålstegn ved den. Vi føler, at vi har fået trukket noget ned over vores hoveder, som strider imod vores grundprincipper.

Sophia Legind, daglig leder i Stjerneblomsten

Hvor er beviset?

Sophia Legind kan ikke forstå, hvordan politikerne kan mene at teknologi er den bedste læreform for børnenes udvikling, når der endnu ikke er noget forskning som beviser, at det er den bedste løsning.

- Vi mener jo, at børn skal lære gennem tredimensional læring og ikke todimensional læring, som digital læring jo er. Der er intet, der tyder på, at det er det bedste, så hvorfor må vi ikke selv bestemme om vores børn skal bruge det i hverdagen. Der er endda tegn på, at digitale læringsformer kan være direkte skadelige for børn, siger hun.

Ifølge Sophia Legind er digitaliseringen et problem, da daginstitutionen er godkendt til at være noget andet. Og det gælder alle Steiner-børnehaver.

Sophia Legind håber, at politikerne vil lytte til Stjerneblomstens opråb og lade institutionen beholde sin pædagogiske frihed.

- Hvis de ikke giver os medhold, må vi jo finde ud af, hvad der så skal ske. Skal vi lukke eller skal der sket noget andet? Lukning er selvfølgelig den yderste konsekvens, og vi håber at vi finder en vej ud af det her, men vi står ved vores grundprincipper, fortæller Sophia Legind.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce