Annonce
Børkop

Jørn bygger fly og svæver på en sky

Her er Jørn Rasmussen i gang med at bygge en model af en Svingsby Dart - et engelsk svævefly fra 1965, der også originalt er bygget i træ. Foto: Peter Friis Autzen

Jørn Rasmussens helt store passion er radiostyrede svævefly på op til fem meter fra vingespids til vingespids.

Børkop: - Jeg var 12, da det begyndte, siger Jørn Rasmussen og sætter sig på en stol i sit svæveflyver-værksted.

Den 68-årige mand sidder tilsyneladende ikke meget ned i værkstedet. Lokalerne bærer i hvert fald præg af, at her arbejdes med et utal af projekter: Her bygges modeller af svævefly. I skala. I træ.

Når man træder ind, rammes man af en duft af træ så liflig, at man straks trækker vejret dybt ind gennem næsen.

Over alt er der tegninger og materialer. Der er æsker med bittesmå, eldrevne servoer. Der er balsatræ i forskellige tykkelser. Der er ligefrem balsa-krydsfinér så tyndt, at det ligner karton. I et hjørne står pianotråd, der kan overføre kraften fra en servo til en flap. Og så er der alt værktøjet. Værkstedet er indrettet specifikt til konstruktion af svævefly-modeller.

- Det var i 1962, at jeg begyndte. Jeg samlede mit første samlesæt af træ og svævede med flyet, siger Jørn og smiler.

Man kan slet ikke svæve på termikken uden at være til stede i nu'et.

Jørn Rasmussen, svæveflymodel-bygger og -pilot
Lige før takeoff. Jørgen er klar til at sende sin model af den tyske Ka6E fra midten af 1960'erne på vingerne. Den vejer 10 kg og har et vingefang på fem meter. Bemærk den sammenklappelige propel i snuden, som gør flyet i stand til selv at lette uden hjælp fra snoretræk eller andre fly. Foto: John Madsen

Fra line til radio

Hurtigt udviklede interessen sig, og Jørn fandt sammen med ligesindede, der legede med line-styrede fly.

- Det var svært at skaffe viden om emnet. Men vi fandt ud af at bestille et engelsk blad hjem til den lokale kiosk hver måned. Og det læste vi grundigt, siger han og peger på et spøjst udseende, rød-orange linestyret fly på væggen.

Det ligner en flyvende vinge.

De linestyredes fly rundt og rundt og rundt kunne ikke fastholde Jørns interesse. Så han begyndte ret hurtigt at nørkle med fritflyvende fly.

Til sidst dyrkede han Combat.

- Det er en konkurrencesport, hvor hvert fly trækker en vimpel efter sig, som konkurrenterne skal klippe af. Det er hammersjovt, og man deltager som et hold med pilot og mekaniker, sier han.

Efter 20 år skiftede han til svævefly.

- Jeg fik nok af snavsede fingre og larmende motorer. Desuden var det jo svæveflyende, der oprindeligt havde fanget min fascination, siger han.

Undersiden af flyenes vinger er ofte røde for at gøre dem ekstra synlige fra jorden, hvor "piloten" jo står. Og vingerne kan tages af af hensyn til transport. Foto: Peter Friis Autzen
Annonce

Familie og flyvetid

Da voksen-, arbejds- og familie-livet for alvor fik greb om Jørns liv, blev flyvningen lagt på hylden.

- Helt bogstaveligt: Jeg havde fly og samlesæt liggende på hylden i 30 år eller noget i den stil. Men nu har jeg tid igen. Og min kone giver mig lov at bruge meget tid på det. Hun spiller selv golf, siger Jørn og vinker ud gennem værkstedsdøren til fruen.

Normalt bygger Jørn sine fly ud fra arbejdstegninger af de originale fly. Ikke noget med færdige samlesæt, men med plader af balsatræ og andre materialer, som han skærer, limer, sliber, former og støber, indtil flyet er perfekt og flyvefærdigt.

- Jeg flyver på pladser rundt om i landet. Blandt andet pladsen i Fredericia, siger han.

Det er nu ikke så ofte, han flyver i Fredericia. For flyvepladsens naboskab til Shell Raffinaderiet giver en del restriktioner, som er udfordrende for et svævefly.

- Jeg flyver jo på termikken (varm opadstigende luftstrøm, der opstår ved lokal opvarmning af luftlag ved jorden, red.), som ikke overholder restriktionerne, siger han.

Her ses 15-årige Jørn i 1965 med en svæveflymodel. Bemærk styreenheden på jorden. Privatfoto
Annonce

Ind i boblen

Når Jørn flyver sine fly i selskab med ligesindede, er han helt oppe i skyerne.

- Det bedste er at følge flyets bevægelser rundt og rundt ovenpå termikken. Så er jeg i syvende himmel, siger han og beskriver, hvordan han helt kan miste tidsfornemmelsen.

Kun tre gange er han styrtet med et fly.

- To af flyene kunne repareres. Det sidste skulle fejes op med en kost, siger han.

I sine seneste fly har han indbygget en elmotor i snuden.

- Det giver mulighed for, at flyet selv kan komme i luften uden hjælp fra et andet fly. Nogle mener, at det er snyd, men det synes jeg ikke. Desuden skal flyene have vægt i snuden, og jeg foretrækker en motor med propel frem for 300 gram bly, siger Jørn.

Hvorfor bygger du dine fly i træ i stedet for glasfiber?

- Fordi træ er mere charmerende. Og fordi jeg er snedker, svarer Jørn, som ikke bryder sig om, at hans interesse kaldes "legetøj for voksne".

- Når svævefly kan veje op til 25 kg og have en spændvidde på måske 10-12 meter og priser på 80.000-100.000 kroner, kan man vist ikke kalde det legetøj længere.

Sådan ser en moderne styreenhed ud. Flyet er monteret med en lille højdemåler, der via en øreprop i Jørns øre afgiver en bippende lyd. Bip-rytmen angiver, om flyet stiger eller falder. Foto: Peter Friis Autzen
En god hat, en god solbrille og god tålmodighed er noget af det udstyr, man bør have med hjemmefra, når man skal flyve radiostyrede svævefly. Foto: John Madsen
Loftet og væggene i værkstedet er udsmykket med svævefly og plakater fra tidligere stævner. Foto: Peter Friis Autzen
Jørn skal holde tungen lige i munden, når han flytter rundt på de meget lange, lette og ret skrøbelige vinger. Foto: Peter Friis Autzen
Tegningerne på væggen viser i detaljer, hvordan Jørn skal konstruere sin Svingsby Dart. Foto: Peter Friis Autzen
Selvom Jørn har store mængder balsa og krydsfinér på lager, gemmer han småstumper, som kan bruges til et utal af detaljer på fluene. Foto: Peter Friis Autzen
Balsatræs tykkelse angives ikke i milimeter men i gram pr plade. Så let er materialet. Foto: Peter Friis Autzen
Modellen skal slibes grundigt, så intet kan prikke hul i den senere beklædning med kunst-silke. Foto: Peter Friis Autzen
En glad mand med en usædvanlig hobby: Jørn Rasmussen. Foto: Peter Friis Autzen
Foto: John Madsen
Annonce
Vejle

Tag kandidattesten her

Vejle Boldklub For abonnenter

John Sivebæk fylder 60 år: Det var mere vilje end talent, der skabte en fodboldkarriere helt udover det sædvanlige

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Igen over 1200 testet positiv

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Christian kalder det skandaløst: Han må ikke hænge på Vejles mest travle gader - ingen kan rigtig huske, hvornår beslutningen er truffet

Navne For abonnenter

Vi snakker med den døde, holder ham eller hende i hånden og spiser snacks og drikker kaffe hele aftenen: Mød Maria i serien 'Mennesker'

Livsstil

Ingen adgang for mænd: Singlekvinder nyder friheden - men vil spise brunch sammen i ny klub

Billund

Sidste løb nogensinde på Billund Trav: - Det er vanvittigt trist

Alarm 112

Ser du en valgplakat hænge her, må du anmelde det: Her er oversigten over ulovlige valgplakater

Vejle Boldklub For abonnenter

Så kom den, sæsonens første VB-sejr: Derfor lykkedes det endelig at vinde en kamp

Børkop For abonnenter

Ny stor hal åbner snart: Men selvstyretanken er under pres

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Kultur

'Der skulle ikke meget til at imponere en flok jyske tranlamper som os': Sådan startede Pretty Maids - læs uddrag af den nye bog

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Debat

'Goddag, det er manden fra banken, må jeg bede om din kode?' Der er heldigvis godt nyt i kampen mod netbanksvindel

Vejle Boldklub For abonnenter

VB's bedste spillede godt: En enkelt overstrålede de øvrige, da sæsonens første sejr kom i hus

Billund

Så er valgkampen officielt i gang: Plakaterne er kommet op i lygtepælene

Annonce