Annonce
Jelling

Jelling-borgere har taget godt imod mobil borgerservice - eller har de?

Set over hele kommunen har mere end 600 personer brugt den nye service, der åbnede midt i juni. PR-foto
Det kan kun tælles på to hænder, hvor mange jellinggensere der hver uge har benyttet en ny mobil borgerservice ved Byens Hus. Det er langt under andre centerbyer i Vejle Kommune.

Jelling: Fredag formiddag tikkede en pressemeddelelse ind i lokalredaktørens indbakke med overskriften: "Jelling har taget godt imod den mobile borgerservice."

Afsenderen var Vejle Kommune, som står bag den mobile borgerservice, der fik sin premiere i Vejle Kommunes centerbyer for tre måneder siden. Det er en rullende borgerservice, som gæster Give, Egtved, Børkop og Jelling tre timer hver uge.

Et nærmere kig på de besøgstal, der danner grundlag for den konklusion, at "Jelling har taget godt imod den mobile borgerservice", viser dog et lidt andet billede.

Annonce

Gæster i den mobile borgerservice

Antal ekspeditioner ugerne 24-27
  • Børkop 107 (i snit 26,75 om ugen)
  • Egtved 96 (i snit 24 om ugen)
  • Give 182 (i snit 45,5 om ugen)
  • Jelling 54 (i snit 13,5 om ugen)

Antal ekspeditioner ugerne 32-34

  • Børkop 37 (i snit 12,3 om ugen)
  • Egtved 44 (i snit 14,6 om ugen)
  • Give 80 (i snit 26,6 om ugen)
  • Jelling 18 (i snit 6 om ugen)

I ugerne 28-31 havde den mobile borgerservice sommerferie.

Kilde: Vejle Kommune

En stramning

Sammenlignet med de tre andre centerbyer er Jelling den by med klart færrest antal besøgende, der gerne vil have ordnet pas, kørekort eller andre ting.

Gennemsnittet har været på cirka 10 ugentlige ekspeditioner i Jelling. Herefter kommer Egtved og Børkop med omkring 20 henvendelser om ugen, mens Give topper listen med over 37 ekspeditioner i gennemsnit.

Hos Vejle Kommune indrømmer man, at Jelling er kommet knap så godt fra start som først antydet. Det siger Anja Daugaard (LA), formand for arbejdsmarkedsudvalget, der har stået i spidsen for den mobile borgerservice.

- Det er måske lige at stramme den at skrive, at Jelling har taget godt imod den mobile borgerservice. Når vi ser på tallene, er Jelling faktisk det sted, hvor der ikke helt har været så mange besøgende som i de andre byer, erkender Anja Daugaard.

- Det er nok mere korrekt at sige, at nogle Jelling-borgere har taget godt imod den mobile borgerservice, men der kan være mange, der slet ikke ved, at den er der. Overordnet set har det været en succes, og så kan det godt være, at Jelling ligger en smule under de andre byer. Men nogle ting tager tid, tilføjer hun.

Holder ved Byens Hus hver torsdag

Hun tror, at der kan være flere årsager til, at den nye service ikke har slået igennem i Jelling.

- Det kan have noget at gøre med, at Jelling er tættere på borgerservice i Vejle sammenlignet med Give eller Egtved. Men jeg tror også, at hvis vi gør lidt mere opmærksom på den her mulighed, vil den blive mere brugt i Jelling. Der er måske ældre borgere eller andre, som ikke er så mobile, hvor turen ind til Vejle kan føles lidt længere og lidt mere besværligt, siger formanden.

I Jelling holder den mobile borgerservice ved Byens Hus hver torsdag fra klokken 13.30 til 16.30. Den er udstyret med en lift, så også kørestolsbrugere har nem adgang.

- Vi håber, at Jelling får lige så stor glæde af den som i andre byer, siger Anja Daugaard.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Politikere ønsker ikke anke sag om seksuelle overgreb - men den endelige beslutning lader vente på sig

Annonce