x
Annonce
Jelling

Jelling-skolernes nye hverdag: ’Forældrene tager meget på skuldrene’

Skolelederne på de kommunale skoler Bredagerskolen og Skovagerskolen roser forældrenes indsats, mens skolelukningen har stået på siden mandag 16. marts. Skoleleder Lance Luscombe fra Bredagerskolen har ikke hørt en eneste beklage sig. Arkivfoto: Mette Mørk
Bredagerskolen og tvillingeskolen Skovagerskolen fortsætter fjernundervisningen til sine elever med virtuelle timer og inspiration til motion og læring frem til påskeferiens afslutning. Det betyder også forlænget pasning til børn med særlige behov.

Jelling: Danske skoler skal holde lukket frem til og med mandag 13. april, hvilket betyder, at de 14 dages oprindelige skole-karantæne på grund af coronaen er noget nær fordoblet.

Det gælder også tvillingeskolerne Bredagerskolen og Skovagerskolen, som begge er begyndt at vænne sig til de nye hverdage efter skolevæsenets nedlukning mandag 16. marts.

Og både elever, skolepersonale og forældre har fuldt udviklingen uden klagesang. De har givet lyd fra sig, mener skolelederne.

- Særligt forældrene har taklet situationen på en imponerende måde med et højt humør. De har sammen med skolens personale kastet sig ud i den virtuelle undervisning til eleverne og givet tilmeldinger om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre, fortæller Lance Luscombe, der er skoleleder på Bredagerskolen.

Også hos specialskolen Skovagerskolen til børn med psykiske og fysiske handicap har forældrene gjort en stor indsats, som også vil fortsætte frem til efter påske.

- Forældrene har nogle ekstra tunge opgaver på hjemmefronten, forbi vores elever har særlige pasningsbehov. Men den midlertidige lukning er gået godt, og forældrene har også vist forståelse for, at der ikke må være for mange børn til nødpasning, da nogle børn har lungeproblemer og en svag fysisk og derfor ikke må blive smittet med corona, siger skoleleder på Skovagerskolen, Tage Jassien Jørgensen.

Annonce

Særligt forældrene har taklet situationen på en imponerende måde med et højt humør. De har sammen med skolens personale kastet sig ud i den virtuelle undervisning til eleverne og givet tilmeldinger om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre.

Lance Luscombe.

Fjernundervisning fortsætter

På Bredagerskolen og Skovagerskolen holder ledelsen og personalet daglige møder online og arbejder på at forbedre den virtuelle undervisning til eleverne.

På Skovagerskolen holder man ligeledes møder over nettet, men med undervisningen forholder det sig anderledes, idet eleverne ikke får samme faglige læring.

Her forsøger man i stedet, at holde eleverne med særlige pasningsbehov fysisk aktive derhjemme.

- Med vores fysio- og ergoterapeut har vi skabt noget inspirationsmateriale, der indeholder aktiviteter med læring i sig, som eleverne kan bruge hjemme, siger Tage Jassien Jørgensen, der også fortæller, at Skovagerskolen har omkring fem-otte børn i nødpasning dagligt.

Hos Bredagerskolen forsætter den virtuelle undervisning som hidtil, da erfaringerne er positive. Men han håber alligevel nødigt, at skolerne i værste fald skal holde lukket frem til sommerferien.

- Det scenarie tør jeg ikke tænke på. Eleverne, personalet og jeg selv trænger til at komme tilbage i skole og se hinanden igen, siger Lance Luscombe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce