Annonce
Vejle

Skal Roms Hule lukkes eller ej? Ny Østerbrogade-bro kan forsinke det hele

Ifølge Banedanmark aktuelle tidsplan vil arbejdet med at opføre den nye Østerbrogade-bro over jernbanen gå i gang om to år og vare halvandet år. I 2024 vil broen være firsporet. Foto: Google Maps
Teknisk udvalg ønsker tidsplan for havnerutens udvidelse. Formand ser gerne, at der anlægges en ny bro på Østerbrogade, inden Roms Hule lukkes for venstresving

Vejle: Det vil formentlig vare nogle år, inden beboere og andre bilister i stadionkvarteret mister muligheden for at svinge til venstre ad Horsensvej ned mod byen i bunden af Roms Hule.

Socialdemokratiet har meldt ud, at den såkaldte "havnerute" først skal udvides, inden partiet vil overveje at lukke den venstresvingende udkørsel fra Roms Hule.

Og i et læserbrev i torsdagens avis taler Dansk Folkeparti også for, at man venter med at forbyde venstresvinget, indtil flere elementer af havnerutens udvidelse er på plads.

Annonce

Sagen blev diskuteret på teknisk udvalgs møde tirsdag.

Her skulle politikerne evaluere de udmeldinger, der kom fra de fremmødte borgere på et borgermøde om netop trafikken på Horsensvej og i stadion-området i sidste uge.

Kaos med to projekter

Efter borgermødet og debatten i udvalget er udvalgsformand Gerda Haastrup Jørgensen (V) enig i, at et venstresvingsforbud fra Roms Hule ikke nødvendigvis ligger først for.


Lad os nu få kigget på, hvornår Banedanmark forventer at gå i gang med at anlægge en ny jernbanebro på Østerbrogade, for vi skal have de to projekter til at spille sammen tidsmæssigt.

Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand teknisk udvalg


- I foråret besluttede vi at frigive pengene til en projektering af krydsets ombygning. Vi besluttede ikke, at Roms Hule skulle lukkes for venstresving. Jeg synes stadig, at det er det eneste rigtige at gøre på et tidspunkt. Men lad os nu få kigget på, hvornår Banedanmark forventer at gå i gang med at anlægge en ny bro på Østerbrogade, for vi skal have de to projekter til at spille sammen tidsmæssigt. Det vil give kaos, hvis de to projekter skal laves på samme tid, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Annonce

Broarbejde varer halvandet år

Ifølge projektchef i teknisk forvaltning Paw Bro Larsen arbejder Banedanmark p.t. med en tidsplan, hvor arbejdet med den nye og firsporede bro på Østerbrogade bliver sat i gang i fjerde kvartal 2022.

Projektet, der skal bane vej for en elektrificering af jernbanen under broen, forventes at vare halvandet år, så broen står færdig i begyndelsen af 2024.

Men Gerda Haastrup Jørgensen er dog ikke indstillet på helt at vente med at gøre noget ved krydset Roms Hule/Horsensvej, før en ny og udvidet bro står klar på Østerbrogade.

- Hvis vi får politiets tilladelse til at lave en helle-løsning, hvor der kan holde en bil ude i et helleanlæg for at svinge til venstre, synes jeg, at vi skal se på det. Det vil give muligheden for at etablere to venstresvingsspor på Horsensvej, og selvom de ikke bliver så lange, som hvis vi lukkede for udkørslen fra Roms Hule, vil det stadig øge kapaciteten i krydset ned mod havnen, siger udvalgsformanden.

Annonce

To ombygninger

Men hun vil have regnet på, om en aktuel ombygning af krydset ved Roms Hule kan svare sig, når krydset igen skal bygges om, når den nye bro står færdig på Østerbrogade.

- Vi skal have regnet på, om en ombygning nu står mål med den kapacitetsforøgelse, det vil give i krydset ved Østerbrogade, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Når teknisk udvalg skal mødes igen, forventer formanden, at politikerne får lejlighed til at drøfte de forskellige løsninger neden for Roms Hule, og her skal politikerne også se på en tidsplan for havnerutens udvidelse.

Annonce

Svært med rundkørsel

På førstkommende eller det efterfølgende møde skal forvaltningen samtidig redegøre for muligheden for at etablere en stor rundkørsel på Horsensvej, der får både Roms Hule og Østerbrogade knyttet på.

Det var et af de borgerforslag, der kom frem på borgermødet forleden.

- Personligt har jeg svært ved at se, at der kan ligge en rundkørsel der, hvor vejen begynder at gå opad. Vi ved, hvor meget en rundkørsel fylder på flad vej, og kan det overhovedet lade sig gøre på stedet? spørger formanden og tilføjer:

- Der er også noget økonomi i det, og havneruten er i forvejen pænt dyr. Det er muligt, at en rundkørsel er den bedste løsning, men den koster mange penge, og vi er nødt til at kigge på, hvad vi får for de penge i forhold til, hvad vi kan bruge dem på andre steder. Men nu kigger vi på det, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Annonce
Vejle For abonnenter

Personalemangel får restauratør til at trække stikket og koncentrere sig om sin restaurant i Vejle: 'Vi er tvunget til at stjæle folk fra hinanden'

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Give-familien vandt igen titlen som Årets Købmand: Nu hedder halvdelen af prismodtagerne Eskildsen til efternavn

Vejle For abonnenter

VB'eren Kim Elgaard blev snydt, så vandet drev, og måtte flygte fra Maldiverne midt om natten: Nu er han efterskolelærer og vil udbrede nyt boldspil

Erhverv

Vindmølle-opsynsmænd fra Vejle løb med eftertragtet erhvervspris: Er lige blevet opkøbt af amerikansk firma

Hedensted For abonnenter

Bliver dit nabolag også tilgodeset? Se listen over ekstraordinært mange nye byggegrunde

Vejle

Bajonetsaven er sat i arbejde - i næste uge lander den store maskine: Så mange måneder tager det at at pille godsbanebygningen fra hinanden

Vejle For abonnenter

I dag falder afgørelsen i Vejle Motorbådklub: 11 medlemmer skal kæmpe for deres plads - formand frygter yderligere splittelse

Alarm 112

Voldsomt uheld i Vejle: Personbil slynget i grøften

Vejle

Så er det en kendsgerning: Skole har købt naboskolen af splittet Vejle Byråd - fremtrædende socialdemokrat blev sendt uden for døren

Erhverv

Stjerneadvokat afsløret: Skal betale millionbeløb tilbage

Give

Nabokommunen vil bygge tre gigant-vindmøller klos op ad kommunegrænsen: Vi fortsætter kampen, lover modstanderne

Erhverv For abonnenter

Kasper Würtz trækker Christian Bitz i retten i ny sag: - Jeg er nødt til at gå hele vejen, ellers har det hele været forgæves

Navne

Den gamle overlæge får 10.000 kroner for at tale åbent om sorg og død: Han er selv blevet enkemand to gange

Annonce