Annonce
Danmark

Jyllands grønne vækstmotorvej

Annonce

Debat: I kølvandet på Hærvejskomiteens årsmøde forleden var Henrik Rask (HR), Billund her i avisen den 13/9 ude med en række negative og misvisende meldinger i forhold til den kommende jyske parallelmotorvej.

For det første hævder HR, at det står sløjt til med samfundsøkonomien i projektet. Det er ikke korrekt. Det samlede projekt fra Haderslev N til Støvring via Billund og Viborg har en flot samfundsøkonomisk forrentning på hele 5,4 procent – altså langt over det minimum på 3,7 procent, der normalt er rettesnor. Projektet står stærkt sammenlignet med andre påtrængende trafikale anlægsprojekter.

For det andet skoser HR komiteen for ikke at ville pege på en linjeføring. Jamen, det er slet ikke komiteens opgave at pege på en linjeføring. Det er en ren politisk opgave for os i forligskredsen, baseret på en grundig vurdering af fordele og ulemper ved de mulige analyserede linjeføringer.

Jeg har tidligere slået til lyd for – og gør det igen her, at vi politikere snarest muligt fastlægger linjeføringen, så de mange berørte borgere kan få vished og komme ud af den nuværende stavnsbinding.


Jeg har tidligere slået til lyd for – og gør det igen her, at vi politikere snarest muligt fastlægger linjeføringen, så de mange berørte borgere kan få vished og komme ud af den nuværende stavnsbinding.


Langt de fleste af dem, kommer overhovedet ikke tæt på motorvejen. Og dem, der så kommer tæt på, skal naturligvis have en ordentlig behandling og kompenseres med alle rådige tiltag. Ligesom der skal tages udstrakt hensyn til natur og miljø i forbindelse med vejens anlæggelse.
For det tredje håner HR undertegnede for at mene noget om aflastningen af Vejlefjordbroen. Pålidelige prognoser tilsiger, at vi allerede i 2030 passerer 112.000 biler i døgnet på broen. Det vil selvsagt forstærke den trængsel, der allerede i dag opleves.

Man kan se frem til trafikkaos ved Vejle, hvis ikke vi snarest kommer i gang med at anlægge en parallelmotorvej, der kan tage toppen af trafikken på broen. Jeg har tilladt mig at udtrykke undren over, at de beregnede aflastning forventes at blive omkring 10 procent. Fra min tid i Hæren ved jeg, at hvis der er uoverensstemmelse mellem terrænet og kortet, så skal man altid vælge terrænet – altså virkeligheden frem for teorien. Jeg har desværre ofte oplevet, at teoretiske beregninger rammer helt ved siden af – også når det gælder landstrafikmodellen.

Min sunde fornuft fortæller mig, at rigtig mange selvsagt vil vælge den nye motorvej, hvis der er tæt trængsel ved Vejle og at man i stedet kan komme kørende fra Holstebro, Skive, Herning, Viborg og Silkeborg til Give og køre ad en ny motorvej direkte mod Tyskland. Det vil ikke mindst gælde de mange lastbiler, der dagligt kører med gods til eksportmarkederne i Europa.

Men det centrale er, at selvom den teoretisk beregnede aflastning af broen er mindre end ventet, så er der som nævnt en god forrentning i projektet. Og man kan forvente, at den i realiteten bliver endnu bedre.

Afslutningsvis vil jeg gå i rette med HRs hånlige tale om en ”luksusmotorvej”. Der er nemlig tale om et særdeles samfundsnyttigt projekt, der vil give plads til fremtidens grønne biler, lastbiler og busser på den grønne jyske vækstmotorvej.

Et nødvendigt projekt, der aflaster flaskehalsen ved Vejle, giver kortere transportvej gennem Jylland, sparer tid, penge og energi hos borgere og virksomheder, styrker konkurrenceevnen, giver optimal vejadgang til Danmarks næststørste lufthavn i Billund og som sikrer et Danmark i bedre med fornyet vækst og jobskabelse i store dele af Jylland.

Som kineserne klogt siger: Hvis du vil være rig, så byg en vej. Det gælder også for den grønne jyske vækstmotorvej. Det kan kun gå for langsomt med at få projektet skudt i gang.

Hvor der er vilje, er der vej!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce