Annonce
Fredericia

Kære kandidater: Hvad vil I gøre ved den tunge, støjende og farlige trafik?

Både på Strandvejen og Røde Banke strander det ofte det til med trafik i de travle timer. Hvad vil kandidaterne gøre ved de trafikale udfordringer, lyder det spørgsmålet fra læserne? Foto: Søren Gylling
Lastbiler kan ikke undværes, men hvad skal der gøres for trafiksikkerheden, miljøet og for at bekæmpe støjgener? Det spørger dagbladets læsere om - og kandidaterne svarer.

Fredericia: Tung trafik med lastbiler larmer, forurener, skaber rystelser, gør bløde trafikanter usikre og leverer nødvendige varer til butikker, virksomheder og mennesker.

De færreste ønsker tung trafik lige ved deres bolig og dagligdag. Og det hjælper ikke, at nye undersøgelser påviser, at trafikstøj udgør en reel sundhedsrisiko.

Trafikstøj og tung trafik fylder også i Fredericia Dagblads mailboks, i facebooktråde og i Byen Spørger-modulet, hvor alle kan komme med idéer til ny journalistik.

Annonce

For eksempel har blandt andre Lonny Oversø, Claus Lüth, Henrik Høgsman og Berit Ipsen stillet spørgsmål om tung trafik, erhvervsudvikling og trafikbelastning på Røde Banke.

Vi har skrevet spørgsmålene sammen til ét: Hvad har politikerne tænkt sig at gøre ved den tunge og ødelæggende trafik? Blandt andet på Røde Banke?

Det er trafikalt tudetosset at lægge en stor uddannelsescampus i midtbyen.

Connie Maybrith Jørgensen, SF

Vi har mailet spørgsmålet til partiernes spidskandidater og fået svar retur fra de fleste. Herunder følger deres svar.

Nogle af svarene er forkortet af redaktionen.

Omlægning og støjdæmpning

Der er et gennemgående ønske blandt partierne om at dæmpe belastningen fra tung trafik og trafik generelt.

Radikale Venstres Kirsten Vad Knudsen kan godt forstå, at beboere og trafikanter på Røde Banke er træt af lastbiler. Som flere af de andre kandidater foreslår hun, at lastbiler benytter Snaremosevej fra Burger King-krydset og "bag om" Erritsø.

- Det er oplagt at sende tung trafik ad Snaremosevej i stedet for ad Røde Banke. Den tunge trafik i byområderne skal naturligvis tilrettelægges, så den bliver til mindst gene for boligområder, hvor det både er generende med larm og utrygt med store lastbiler blandt den almindelige trafik, lyder det fra den radikale spidskandidat.

Konservative Tommy Rachlitz Nielsen prioriterer trafiksikkerhed og støjdæmning højt, men han har behov for mere viden, inden han lægger sig fast på et løsningsforslag.

- Trafikstøj kan jo bekæmpes med forskellig tiltag alt efter, hvor meget plads der er. Det kan være støjvolde, støjværn, beplantning mm. Hvad angår den tunge trafik, er vi simpelthen nødt til at vide, hvilke alternativer der er mulighed for, før vi kan stille forslag. At træffe beslutning på det foreliggende grundlag vil være dybt useriøst, svarer Tommy Rachlitz.

Borgerligt Fællesskabs Kirstine Holst ser helst virksomheder med tung trafik placeret uden for byen.

- Det er vores ambition at koncentrere virksomheder med tung trafik i industriområderne ved motorvejen, i det omfang det er muligt. Vi vil gerne begrænse den tunge trafik på Røde Banke, men vi vil som udgangspunkt ikke begrænse de eksisterende virksomheder i området. Vi vil også gerne gøre vejen mere trafiksikker, end den er i dag. Det kan bl.a. gøres ved at gøre det mere attraktivt for den tunge trafik at køre via Snaremosevej og ved at lukke af for tung trafik mellem Strandvejen/Snoghøj Landevej til Erritsø Møllebanke og foreslå trafikken ad Snaremosevej, skriver Kirstine Holst.

Socialdemokraternes Steen Wrist fortæller, at partiet prioriterer sikkerhed, fremkommelighed og miljø, når de skal lægge en politik for infrastrukturen. Herunder også støj.

- Derfor er vi glade for, at der lavet mere sikkerhed for cyklisterne med over 140 km nye stier de sidste syv år, blandt andet på Røde Banke. Vi har opgraderet fremkommeligheden på Strandvejen, særligt med udvidelsen af afkørslen 59, så flere vælger denne vej fremfor Røde Banke. Vi er ikke i mål på områderne, særligt trafikstøj er et stort problem og kun stigende. Vi har afsat penge på alle områder og er klar til at prioritere flere fremover.

Dansk Folkepartis Susanne Eilersen forudser, at flaskehalse i trafikken bliver en presserende opgave for det kommende byråd.

- Måske løsningen for Røde Banke kunne være, at gennemkørsel for lastbiler forbydes, sådan at de blev nødt til at bruge Snaremosevej, som oprindelig var tænkt til lastbiler. Men gps'en leder dem ad Røde Banke, skriver Susanne Eilersen.

SF's Connie Maybrith Jørgensen, mener at trafikspørgsmålet spiller ind på mange områder.

- Der skal tænkes trafik ind, når vi planlægger at placere nye aktiviteter. For eksempel er det trafikalt tudetosset at lægge en stor uddannelsescampus i midtbyen. Det skal reguleres, hvor den tunge trafik må køre, således det giver mindst mulig gene for de fleste. SF mener sagtens man kan forbyde tung trafik i at bruge Røde Banke, skriver hun.

Alternativets Martin Runager frygter trafik-konsekvenser af en havneudvidelse i Fredericia.

- Der er udsigt til, at den trafik vil eksplodere voldsomt i omfang, hvis havneudvidelsen vedtages. Det vil betyde mange tusinde lastvogne ekstra dagligt/ugentligt igennem Erritsø døgnet rundt. Så en forudsætning for at begrænse trafikken i Erritsø er et absolut NEJ TAK til havneudvidelse. Det er Alternativets holdning - alt andet er hykleri, og vælgerbedrag, skriver han.

Enhedslistens Cecilie Roed Schultz tror ikke på en løsning via parkeringspladser og nye biltyper. Slet ikke for lastbilernes vedkommende.

- Vi skal have langt mere godstransport flyttet til skinnerne. Flere cykelstier på strækninger med mange lastbiler, skal skabe mere sikkerhed for de bløde trafikanter – sådan som Enhedslisten har fået vedtaget på eksempelvis Røde Banke. Vi har i denne periode også fået vedtaget, at vi skal have el-busser fra 2023. Busserne skal betjene alle landsbyer med mindst 300 indbyggere. Det skal være muligt at medbringe cyklen, barnevognen eller kørestolen. De, der har brug for en bil, skal have lettere ved at foretage miljøvenlige valg. Der skal arbejdes på at etablere en delebilsordning i Fredericia, og der skal være bedre adgang til at lade el-biler op, skriver hun.

Venstres spidskandidat Peder Tind har sendt spørgsmålet videre til partifællen Kenny Bruun Olsen. Han peger på, at der gennem årene er kommet mere trafik på Røde Banke i takt med, at havnen er vokset. Den udvikling vil fortsætte, og derfor er trafikreguleringer på Røde Banke "yderst relevante":

- Snaremosevej var tiltænkt at skulle tage det meste trafik til og fra havnen, men det har vist sig, at mange chauffører hellere vil tage smutvejen gennem Røde Banke, og det skal der gøres noget ved. Samtidig skal man huske på, at der er industrier i den vestlige ende af Røde Banke, som kræver, at der er mulighed for tilkørsel af lastbiler, og det skal de fortsat have, dog kun fra Snaremosevej. Derfor vil Venstres forslag være, at lave en indsnævring af vejen omkring Mølleskovvej, således at kun personbiler kan passere og dermed vil den tunge trafik ikke belaste den østlige del af vejen mere, hvor alle parcellerne ligger. Der skal selvfølgelig skiltes med det i begge ender af vejen, så nye chauffører ikke køre forgæves ind på Røre Banke, skriver han.

Annonce
Vejle For abonnenter

Mågekoloni er brast sammen: Derfor har flere tusind truede hættemåger forladt Vejle - John ærgrer sig, mens andre er glade

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Breinholt bliver rørt over at se nye festivalgæster, men han mener én ting burde forbydes: - Hvis du er for gammel til at tage på festival, så skal du holde dig væk

Billund For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Vejle Boldklub

VB forlænger aftalen med ung forsvarsspiller, der tidligere i år fik sin førsteholdsdebut

Vejle For abonnenter

Borgmesteren i Aarhus fører protektionistisk sognerådspolitik: Naturligvis ligger Jyllands lufthavn i Billund

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Vejle

Dokumenter blev holdt hemmelige: Nu kan du købe papirerne, der fortæller om tidligere dronnings utroskab og den frygtelige straf

Vejle For abonnenter

Giver det mening? Vejles vigtige trafikrute får fire spor, men kun på en del af ruten - her er forklaringen

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Alarm 112

Taxatur fra Jelling Musikfestival endte med at koste 6000 kroner: Nu er sagen meldt til politiet

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Kultur

Se video: I dag må du bare ikke gå glip af Danmarks hurtigst voksende fænomen - 'selvom han i virkeligheden står på den forkerte scene'

Kultur For abonnenter

Duran Duran kæmpede forgæves mod festivalkulden: Simon Le Bon kunne tø sin stemme op men ikke publikum

Kultur

Se torsdagsbillederne fra Jelling: Malurt, Drew Sycamore og TV-2 holdt sammen med publikum en blæsende og kølig fest

Annonce