Fredericia: Tung trafik med lastbiler larmer, forurener, skaber rystelser, gør bløde trafikanter usikre og leverer nødvendige varer til butikker, virksomheder og mennesker.
De færreste ønsker tung trafik lige ved deres bolig og dagligdag. Og det hjælper ikke, at nye undersøgelser påviser, at trafikstøj udgør en reel sundhedsrisiko.
Trafikstøj og tung trafik fylder også i Fredericia Dagblads mailboks, i facebooktråde og i Byen Spørger-modulet, hvor alle kan komme med idéer til ny journalistik.
For eksempel har blandt andre Lonny Oversø, Claus Lüth, Henrik Høgsman og Berit Ipsen stillet spørgsmål om tung trafik, erhvervsudvikling og trafikbelastning på Røde Banke.
Vi har skrevet spørgsmålene sammen til ét: Hvad har politikerne tænkt sig at gøre ved den tunge og ødelæggende trafik? Blandt andet på Røde Banke?
Connie Maybrith Jørgensen, SFDet er trafikalt tudetosset at lægge en stor uddannelsescampus i midtbyen.
Vi har mailet spørgsmålet til partiernes spidskandidater og fået svar retur fra de fleste. Herunder følger deres svar.
Nogle af svarene er forkortet af redaktionen.
Omlægning og støjdæmpning
Der er et gennemgående ønske blandt partierne om at dæmpe belastningen fra tung trafik og trafik generelt.
Radikale Venstres Kirsten Vad Knudsen kan godt forstå, at beboere og trafikanter på Røde Banke er træt af lastbiler. Som flere af de andre kandidater foreslår hun, at lastbiler benytter Snaremosevej fra Burger King-krydset og "bag om" Erritsø.
- Det er oplagt at sende tung trafik ad Snaremosevej i stedet for ad Røde Banke. Den tunge trafik i byområderne skal naturligvis tilrettelægges, så den bliver til mindst gene for boligområder, hvor det både er generende med larm og utrygt med store lastbiler blandt den almindelige trafik, lyder det fra den radikale spidskandidat.
Konservative Tommy Rachlitz Nielsen prioriterer trafiksikkerhed og støjdæmning højt, men han har behov for mere viden, inden han lægger sig fast på et løsningsforslag.
- Trafikstøj kan jo bekæmpes med forskellig tiltag alt efter, hvor meget plads der er. Det kan være støjvolde, støjværn, beplantning mm. Hvad angår den tunge trafik, er vi simpelthen nødt til at vide, hvilke alternativer der er mulighed for, før vi kan stille forslag. At træffe beslutning på det foreliggende grundlag vil være dybt useriøst, svarer Tommy Rachlitz.
Borgerligt Fællesskabs Kirstine Holst ser helst virksomheder med tung trafik placeret uden for byen.
- Det er vores ambition at koncentrere virksomheder med tung trafik i industriområderne ved motorvejen, i det omfang det er muligt. Vi vil gerne begrænse den tunge trafik på Røde Banke, men vi vil som udgangspunkt ikke begrænse de eksisterende virksomheder i området. Vi vil også gerne gøre vejen mere trafiksikker, end den er i dag. Det kan bl.a. gøres ved at gøre det mere attraktivt for den tunge trafik at køre via Snaremosevej og ved at lukke af for tung trafik mellem Strandvejen/Snoghøj Landevej til Erritsø Møllebanke og foreslå trafikken ad Snaremosevej, skriver Kirstine Holst.
Socialdemokraternes Steen Wrist fortæller, at partiet prioriterer sikkerhed, fremkommelighed og miljø, når de skal lægge en politik for infrastrukturen. Herunder også støj.
- Derfor er vi glade for, at der lavet mere sikkerhed for cyklisterne med over 140 km nye stier de sidste syv år, blandt andet på Røde Banke. Vi har opgraderet fremkommeligheden på Strandvejen, særligt med udvidelsen af afkørslen 59, så flere vælger denne vej fremfor Røde Banke. Vi er ikke i mål på områderne, særligt trafikstøj er et stort problem og kun stigende. Vi har afsat penge på alle områder og er klar til at prioritere flere fremover.
Dansk Folkepartis Susanne Eilersen forudser, at flaskehalse i trafikken bliver en presserende opgave for det kommende byråd.
- Måske løsningen for Røde Banke kunne være, at gennemkørsel for lastbiler forbydes, sådan at de blev nødt til at bruge Snaremosevej, som oprindelig var tænkt til lastbiler. Men gps'en leder dem ad Røde Banke, skriver Susanne Eilersen.
SF's Connie Maybrith Jørgensen, mener at trafikspørgsmålet spiller ind på mange områder.
- Der skal tænkes trafik ind, når vi planlægger at placere nye aktiviteter. For eksempel er det trafikalt tudetosset at lægge en stor uddannelsescampus i midtbyen. Det skal reguleres, hvor den tunge trafik må køre, således det giver mindst mulig gene for de fleste. SF mener sagtens man kan forbyde tung trafik i at bruge Røde Banke, skriver hun.
Alternativets Martin Runager frygter trafik-konsekvenser af en havneudvidelse i Fredericia.
- Der er udsigt til, at den trafik vil eksplodere voldsomt i omfang, hvis havneudvidelsen vedtages. Det vil betyde mange tusinde lastvogne ekstra dagligt/ugentligt igennem Erritsø døgnet rundt. Så en forudsætning for at begrænse trafikken i Erritsø er et absolut NEJ TAK til havneudvidelse. Det er Alternativets holdning - alt andet er hykleri, og vælgerbedrag, skriver han.
Enhedslistens Cecilie Roed Schultz tror ikke på en løsning via parkeringspladser og nye biltyper. Slet ikke for lastbilernes vedkommende.
- Vi skal have langt mere godstransport flyttet til skinnerne. Flere cykelstier på strækninger med mange lastbiler, skal skabe mere sikkerhed for de bløde trafikanter – sådan som Enhedslisten har fået vedtaget på eksempelvis Røde Banke. Vi har i denne periode også fået vedtaget, at vi skal have el-busser fra 2023. Busserne skal betjene alle landsbyer med mindst 300 indbyggere. Det skal være muligt at medbringe cyklen, barnevognen eller kørestolen. De, der har brug for en bil, skal have lettere ved at foretage miljøvenlige valg. Der skal arbejdes på at etablere en delebilsordning i Fredericia, og der skal være bedre adgang til at lade el-biler op, skriver hun.
Venstres spidskandidat Peder Tind har sendt spørgsmålet videre til partifællen Kenny Bruun Olsen. Han peger på, at der gennem årene er kommet mere trafik på Røde Banke i takt med, at havnen er vokset. Den udvikling vil fortsætte, og derfor er trafikreguleringer på Røde Banke "yderst relevante":
- Snaremosevej var tiltænkt at skulle tage det meste trafik til og fra havnen, men det har vist sig, at mange chauffører hellere vil tage smutvejen gennem Røde Banke, og det skal der gøres noget ved. Samtidig skal man huske på, at der er industrier i den vestlige ende af Røde Banke, som kræver, at der er mulighed for tilkørsel af lastbiler, og det skal de fortsat have, dog kun fra Snaremosevej. Derfor vil Venstres forslag være, at lave en indsnævring af vejen omkring Mølleskovvej, således at kun personbiler kan passere og dermed vil den tunge trafik ikke belaste den østlige del af vejen mere, hvor alle parcellerne ligger. Der skal selvfølgelig skiltes med det i begge ender af vejen, så nye chauffører ikke køre forgæves ind på Røre Banke, skriver han.