Annonce
Vejle

Byggeprojekt splitter byrådet: Kampen om Sønderbrogade intensiveres

Står det til borgmester Jens Ejner Christensen (V) og NPV, skal det firbenede kryds ved Koldingvej, Fredericiavej og Damhaven gøres trebenet ved at lukke Sønderbrogade. I stedet ønsker de at følge den eksisterende lokalplan, som placerer en ny forbindelsesvej længere henne ad Fredericiavej. En vej, der krydser over Posthusgrunden og ender i krydset Gammelhavn/Borgvold. Foto: Mette Mørk
Det handler ikke kun om Posthusgrunden, når byrådet er splittet i to flanker. Det handler også om, at Sønderbrogade skal lukkes for kørende trafik, og kommunen skal bruge op mod 100 millioner kroner på en ny vej.
Annonce

Vejle: Vejle Byråd er splittet i to næsten lige store fløje, når det gælder udviklingen af Posthusgrunden.

Konflikten har også bund i den mobilitet, Vejle Kommune planlægger at ofre op mod 1,4 milliarder på de næste mange år, hvilket fremgår af en stribe fremtidsprojekter i den mobilitetsplan, byrådet vedtog for to år siden.

For en vigtig del af NPV's omstridte byggeprojekt ved Gammelhavn nedlægger Sønderbrogade som gennemkørselsvej ind mod Dæmningen og midtbyen, fordi udviklingsselskabet ønsker at koble det nye bolig-, butiks- og erhvervsområde direkte på byens gågademiljø.

Men netop lukningen af Sønderbrogade er et stort stridspunkt i den politiske debat om midtbyudviklingen, og det ærgrer borgmester Jens Ejner Christensen (V).

Han ser netop lukningen som en vigtig første etape i at skabe bedre fremkommelighed gennem Vejle via en kommende og forbedret havnerute med to spor i begge retninger.

Det er kun i Vejle, at man tror, at man kan løse trafikudfordringer ved at lukke veje.

Martin Sikær, socialdemokratisk byrådsmedlem

Annonce

Det er en katastrofe

- Efter min mening er det en katastrofe for byen, at vi bliver ved at losse så mange biler ind gennem midtbyen. Jeg tror på teknikerne, der siger, at hvis vi skal løse de store problemer for enden af Koldingvej, er vi nødt til at gøre krydset trebenet ved at lukke Sønderbrogade, siger Jens Ejner Christensen om Koldingvej-, Damhaven-, Fredericiavej- og Sønderbrogadekrydset, som i dag er firbenet.

Da lukningen og vejforlægningen samtidig er et vigtigt element i NPV's byggeprojekt på Posthusgrunden, vil borgmesteren tage den del af projektet med i det sagsoplæg, han vil fremlægge i økonomiudvalget og siden i byrådet, når den politiske skæbne for Gammelhavns oprindelige lokalplan skal afgøres om få uger.

- Jeg ved, at nogle, blandt andet viceborgmesteren, er modstandere af lukningen af Sønderbrogade, og det kan jeg simpelthen ikke forstå. Men det er en problematik, vi kommer til at forholde os til i denne sag, siger Jens Ejner Christensen.

Annonce

Hellere havnerute end Dæmningen

Ifølge lokalplanen for Gammelhavn skal der som erstatning for Sønderbrogade etableres et nyt trebenet kryds lidt længere henne ad Fredericiavej, hvorfra en ny forbindelsesvej går over til Gammelhavn og Borgvold, der er udstyret med en lysregulering i dag.

- Den nye vej er første skridt mod at føre en stor del af trafikken væk fra Dæmningen og ned omkring havneruten, som jeg hellere vil have som hovedfærdselsåre end Dæmningen. Vi skal aflaste midtbyen, hvis folk ikke har ærinde her, og vi skal samtidig forlægge Sjællandsgade til jernbanesporene, så trafikken fra den nye forbindelsesvej ender i en stor rundkørsel, hvor en fremtidig havnetunnel begynder, siger Jens Ejner Christensen.

Han ved godt, at en havnetunnel er fremtidsmusik og en kostbar af slagsen, men tunnellen ved Havnepladsen er med i byrådets mobilitetsplan, hvor det økonomiske overslag for hele havnerutens fire-spors-projekt lyder på knap 450 millioner kroner.

- Det kræver penge og år, og nogle vil sige, at vi skal lave havneruten først. Men hvorfor ikke tage første skridt nu, spørger borgmesteren.

Annonce

idéen duer ikke i praksis

SF har allerede meldt ud, at partiet ikke ønsker at smide 80 til 100 millioner kroner i en vej hen over Posthusgrunden, og den holdning deler viceborgmester Dan Arnløv Jørgensen (K), der er imod lukningen af Sønderbrogade.

- Enhver vejlenser, der kan huske det trafikkaos, Vejle var igennem sidste år på grund af en midlertidig lukning af et par mindre veje (Kirkegade og Gammelhavn, red.) kan godt forestille sig, hvad der sker, hvis en af byens største veje lukkes, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Han undrer sig over, hvorfor forvaltningen først har foreslået at gøre det store midtbykryds trebenet, da NPV bød ind med sit byggeprojekt på Posthusgrunden.

- Jeg vil ikke afvise, at det kan løse nogle af problemerne i krydset. Men det kan simpelthen ikke lade sig gøre at fjerne den største eller næststørste forbindelse gennem byen. Det er en forblommet og teoretisk idé, der ikke virker i praksis, siger viceborgmesteren.

Annonce

Gør krydset mere simpelt

Martin Sikær, der håber at blive socialdemokratisk borgmesterkandidat om kort tid, har også hele vejen igennem været modstander af en lukning af Sønderbrogade.

Det er han fortsat.

- Det er kun i Vejle, at man tror, at man kan løse trafikudfordringer ved at lukke veje, siger socialdemokraten.

Han anerkender, at krydset er belastet omkring en time hver dag i morgen- og eftermiddagstrafikken, og han vil gerne se på andre løsninger end en forlægning for at gøre krydset mere simpelt.

- Det kunne være at lave en gangtunnel eller sende cyklister under vejen. Det kunne også være at forbyde venstresving, når du kommer fra Sønderbrogade, så du tvinger den del af trafikken om på havneruten. Jeg er ikke 100 meter-mester i kryds, men det kunne være fint at pille nogle ting ud af krydset, så det bliver mere simpelt, siger Martin Sikær.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Midt i oprykningsfest: Minde om VB's storhedstid - og Brøndbys bratte fald - rykkes ned

Hedensted For abonnenter

Triax med stort underskud i årsregnskabet: - Det er vi ikke tilfredse med

Annonce