Annonce
Hedensted

Kanonerne på Svenskeskansen er kommet på vogne: - Pas på, Hjarnø

Lokalrådet i Snaptun og byens green team leverede muskelkraft, da kanonerne skulle på plads. Heldigvis sad den lokale entreprenør Jens Jørgen Nielsen i en minigraver, der også kunne løfte. Foto: Mads Dalegaard
I Tønballe Skov strutter to gamle kendinge efter skiftet fra granitfundamenter til egetræsvogne.
Annonce

Snaptun: Når man som de to kanonrør på Svenskeskansen i Tønballe Skov vejer 500-600 kg og for længst har rundet 200 år, så er man ikke nem at flytte på.

Men ikke desto mindre er netop en flytning i gang, da Folkebladet fredag formiddag ankommer til skansen med udsigt over Hjarnø Sund.

Her har løftekrogen på en minigraver fat i to stropper, og i dem hænger den ene af de to gamle kanoner, som frivillige muskler fra Snaptun skal gelejde på plads i en såkaldt rapert.

Det er en egetræsvogn, der i dette tilfælde er tegnet og snedkereret specifikt til kanonen som erstatning for det hidtidige og udtjente granitfundament.

Kanon arbejde

- Der? spørger en hjælper.

- Ja, lige midt i, svarer en anden, da den præcisionskrævende operation står på.

Den bliver fuldført til ug. Tingene passer sammen, og kanonen nærmest strutter på sin nye plads.

Jens Kjær fra Glud Museum i sort jakke kunne drage et lettelsens suk, da kanon nummer to også passede ned i sin vogn. Han har stået for at tage mål til projektet. Foto: Mads Dalegaard

- Det ser altså godt ud, lyder det fra en tilfreds Peter Altenborg.

Han er formand for Snaptun Lokalråd. Det var lokalrådet, der fik ideen om at give kanonerne et løft.


Vi havde ikke en konkret tegning til at begynde med. Vi måtte søge rundt og se på billeder og spore os ind på det på den måde.

Erik Therkildsen


Har krævet research

Naturstyrelsen syntes om ideen og gav grønt lys.

Historien

Svenseskansen menes at være opført under Svenskekrigen i 1658. Hjarnø Sund var eneste indsejlning til Horsens Fjord, og det var således vigtigt at beskytte sejlrenden.

Kanonerne er ikke originale. De stammer fra Linjeskibet Christian VII, der forliste i 1787 i en storm ved Anholt. 

Gustav Glud, daværende ejer af Tønballegaard, købte dem på auktion i 1906. Auktionen havde flere genstande, der var blevet taget op fra vraget.

Jens Kjær fra Glud Museum har stået for research og indhentning af tegninger, mens restaurereringshåndværker Erik Therkildsen fra Børkop har lavet vognene, som også smedene Hans Rasmussen og Jens Peter Klausholm har bidraget til.

- Det har været en sjov opgave. Vi havde ikke en konkret tegning til at begynde med. Vi måtte søge rundt og se på billeder og spore os ind på det på den måde. Det er også sjovt at lave noget, der bruges til at bibeholde historien her, siger 79-årige Erik Therkildsen, der demonstrerer gammeldags håndværk i Glud Museums åbne værksteder.

Erik Therkildsen i snak med Jens Kjær. De to kender hinanden fra Glud Museum, hvor Jens Kjær kører projektet Kend Din Landsby, og Erik Therkildsen er håndværker i det åbne værksteder. Foto: Mads Dalegaard

Han er ikke bange for, om vognene triller ned fra skansen. De er nemlig fastgjort i et fundament i jorden. Så kanonerne skal ingen steder. De er på deres plads og altså nu med løftet rør.

Det bør øboerne notere sig, mener Peter Altenborg.

- Nu kan vi godt sige; pas på, Hjarnø, erklærer han med et smil.

Kanonerne har hidtil haft plads på flade granitfundamenter. De er væk nu og erstattet af vognene. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Danmark slider sig i VM-semfinalen i vild gyser

Annonce