Annonce
Vejle

Kaos eller klog trafik? Kommunen tager første skridt mod at lukke en af Vejles mest trafikerede veje

Matriklen til det kommende byggeri på Posthusgrunden kommer til at indrage det inderste spor af Sønderbrogade og et hjørne af ydersporet. Men vejen holdes åben, indtil en ny vej mellem Fredericiavej og Gammelhavn er anlagt og åbnet. Det garanterer borgmester Jens Ejner Christensen (V). Foto: Mette Mørk
Vejle Kommune offentliggør nu, at en del af Sønderbrogade inddrages til det kommende byggeri på Posthusgrunden. Senere lukkes den trafikerede vej helt.

Vejle: Et snævert flertal i Vejle Byråd stemte i maj sidste år for at bevare lokalplanen for NPV's byggeri på Posthusgrunden.

Siden har det ligget i kortene, at Sønderbrogade skal lukkes for al gennemkørende trafik. Samtidig skal byens gågade forlænges hen til det kommende, bolig-, kontor- og butiksbyggeri.

Det første spadestik til det store byggeprojekt ved Gammelhavn lader fortsat vente på sig, men nu tager Vejle Kommune første skridt mod en permanent lukning af Sønderbrogade.

Annonce

Kommunen har offentliggjort beslutningen om at nedlægge 437 kvadratmeter af Sønderbrogade.

Kommunen skriver i sin offentliggørelse, at nedlæggelsen sker "med henblik på salg (magelæg) til naboejendom."

Garanterer at holde den åben

Planen er at erstatte Sønderbrogade med en ny vej hen over Posthusgrunden. Det skal, ifølge forvaltningen og planens tilhængere, forbedre trafikafviklingen i det store kryds, hvor Koldingvej mødes med Damhaven og Fredericiavej.

Men de partier, der er imod projektet, er overbevist om, at en permanent lukning af Sønderbrogade trods etableringen af to T-kryds og en ny vej blot vil forværre trafiksituationen i Vejle midtby.

Otte ugers klagemulighed

Når Vejle Kommune planlægger at nedlægge hele eller dele af en offentlig vej - som Sønderbrogade - skal kommunen offentliggøre beslutningen.

Ifølge afgørelsen er kommunens vurdering, at "arealet som færdselsareal ikke er af vigtighed for nogen ejendomme".

En række beboere, der bor i de tre ejendomme i Sønderbrogade - langs Bryggens brudte facade - vil dog blive berørt den dag, Sønderbrogade helt lukkes for gennemkørende trafik og kobles på byens gågadenet.

Lukningen vil forhindre dem i køre ind i gårdspladserne bag ejendommene, men det lover kommunens mobilitetschef, at der bliver fundet en løsning på.

- Politikerne skal senere behandle, hvordan torvet skal udformes, og her skal de se på, hvordan vi kan håndtere de beboere, der skal køre ind i deres gård. Det kunne for eksempel blive med en pullertløsning, som vi har andre steder i gågademiljøet, siger Paw Bro Larsen.

Vejle Kommunes beslutning er offentliggjort 15. marts, og eventuelle klager over afgørelsen og andre høringssvar skal indsendes til kommunen senest 10. maj.

Når Sønderbrogade skal lukkes for trafik og laves om til et torv, der bindes på byens øvrige gågade, bliver det ikke længere muligt at køre ind i baggårdene bag ejendommene i Bryggens facade. Men det lover kommunens mobilitetschef, at der bliver fundet en løsning på. Foto: Mette Mørk

Det får dog ikke flertallet til at ryste på hånden, men trods den aktuelle offentliggørelse udsteder borgmester Jens Ejner Christensen (V) en garanti.

- Det er korrekt, at det her er første skridt mod nedlæggelsen af Sønderbrogade, men vi kommer ikke til at lukke Sønderbrogade, før den nye vej (mellem Fredericiavej og Gammelhavn, red.) er anlagt og åbnet. Det var en del af byrådets beslutning, siger Jens Ejner Christensen.

Annonce

Er rykket to meter tilbage

Venstre arbejdede på at sikre et bredt forlig bag lokalplanen og stillede derfor til byrådsmødet sidste år med ikke færre end 11 tilføjelser og præciseringer i forhold til partiets oprindelige forslag.

En af ændringerne var netop at rykke NPV-projektets facadebyggelinje mod Sønderbrogade to meter tilbage, og det er der taget højde for i den nu offentliggjorte beslutning.

Det er det gule felt af Sønderbrogade, Vejle Kommune har besluttet at nedlægge som vejareal og sælge til NPV ved at mageskifte med jord på Posthusgrunden. Jordbytteriet bliver dog først aktuelt, når NPV har købt jorden. Illustration: Vejle Kommune

Ændringen havde til formål at holde Sønderbrogade åben for at mindske generne for trafikken gennem byen, indtil den nye vej mellem Fredericiavej og Gammelhavn åbnes.

- Oprindelig skulle Sønderbrogade indskrænkes til to smalle spor, der ikke kunne trække den helt samme trafikmængde. Så i forhold til de oprindelige planer er der trafikalt set en forbedring af forholdene, mens den nye vej bliver anlagt, siger Vejle Kommunes chef for Mobilitet, Paw Bro Larsen.


Der går rygter hele tiden om, at at nu sker der snart noget. Men det har der efterhånden gjort i syv år, så vi tager det med ro.

Jens Ejner Christensen (V), borgmester


Han understreger, at den offentliggjorte afgørelse ikke får praktisk betydning i første omgang.

- Det er ikke sådan, at der holder en gravemaskine på Sønderbrogade om to uger. Det er en ren juridisk ommatrikulering fra offentligt vejareal til en byggematrikel og en formel proces, der skal gennemføres, siger mobilitetschefen.

Annonce

Magelæg del af beslutning

Jens Ejner Christensen beskriver magelæget med NPV som en del af byrådsflertallets beslutning, men han afviser, at der allerede ligger en forhåndsaftale med bygherren.

- Vi har vedtaget, at hvis NPV køber arealet, skal vi aktivere de beslutninger, der er truffet i byrådet, og her er magelæg en del af processen. Det er jeg meget sikker på, men vi kan ikke lave aftaler med nogen, som ikke ejer jorden, siger borgmesteren.

Han har endnu ikke hørt, om NPV's handel med Post Nord, Banedanmark og DSB Ejendomme er faldet på plads. De tre statsejede virksomheder ejer hver sin luns af det store byudviklingsareal.

En del af handlen skal omkring Folketingets finansudvalg, der skal godkende Banedanmarks salg.

- Der går rygter hele tiden om, at nu sker der snart noget. Men det har der efterhånden gjort i syv år, så vi tager det med ro, indtil vi hører noget konkret, siger borgmesteren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce