Annonce
Vejle

Kierkegaard så sit liv som en bodsvandring

Annonce

Læserbrev: I 200 året for Kierkegaards fødsel i 2013 vrimlede det med foredrag og avis- og tidsskriftsartikler om den store, danske filosof.

Vi lever i en irreligiøs tid og i mange tilfælde ignorerede man det faktum, at både filosoffens liv og skrifter havde et kristeligt sigte. Man hyldede ham som "eksistentialismens" grundlægger, selvom Kierkegaard aldrig selv havde hørt, endsige brugt, betegnelsen "eksistentialist".

Det er derfor ikke ret kendt, at Kierkegaard så sit liv som en bodsvandring.

Engang var Kierkegaards far en lille hyrdedreng på heden ved Sædding i Vestjylland, hvor familien kom fra, Han var tyndt klædt på denne sommerdag og pludseligt kom der en regnbyge. Den lille dreng knyttede da sine næver og forbandede Gud.

Senere blev Kierkegaards far tilknyttet den tyske sekt herrnhutterne, der for ikke mange år siden havde deres højborg i honningkagebyen Christiansfeld syd for Kolding. Herrnhutterne var strengt, gammeltestamenteligt kristelige.

Der står nu i Det gamle testamente (f.eks. Jeremias 32,18 og 4 Mosebog 14, 18-19) at "fædrenes synder skal hjemsøges på børnene". Dette tog den gamle Kierkegaard yderst alvorligt. Han fortalte nu sin søn Søren, derhjemme i luksuslejligheden i København, at hans liv ville blive en bodsvandring for denne forfærdelige synd. Det ved vi fra Søren Kierkegaards dagbøger.


Man gør ikke den store, danske filosof en tjeneste ved at forsøge at modernisere ham.

Børge Fruelund Jensen


Derfra ved vi også, at Søren Kierkegaard tog dette alvorligt som en del af sin på mange måder tragiske skæbne. Det har uden tvivl været medvirkende til, at han brød sin forlovelse med Regine Olsen og fik sin forlovelsesring lavet om til et lille kors. Han så uden tvivl sit liv som en bodsvandring for faderens synd. Det har været medvirkende til det tungsind, han i sine dagbøger ofte beklagede sig over.

I mine øjne var det en beklagelig fejl, at man i Kierkegaard året 2013 i vid omfang tolkede Kierkegaard ud fra et "moderne" tankesæt.

Jeg læste i min ungdom en del Kierkegaard. Jeg ledte i 2013 efter artikler af lærde Kierkegaard-forskere, hvori det forklaredes hvorfor Kierkegaard betegner humor som tilhørende den "religiøse kategori". Men jeg fandt ingen.

Man gør ikke den store, danske filosof en tjeneste ved at forsøge at modernisere ham. Hans liv og værk må ses som en helhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Annonce