Annonce
Rejser

Klage: Et par på rejse i New Zealand ignorerede opfordring til at komme hjem under coronaudbrud og må selv betale for nye flybilletter

Tegning: Gert Ejton
Et par på rejse i New Zealand valgte at ignorere statsministerens og rejsearrangørens opfordring til at komme hjem, da Danmark lukkede i marts 2020. Det fortryder de givetvis.
Annonce

”Vi har valgt at fortsætte vores campingferie efter rejseplanerne. Det betyder, at vi bliver her på New Zealand indtil 2. april. Forværres situationen, må vi genoverveje vores beslutning, og så vil vi tage kontakt til dig og vores forsikringsselskab igen. Så må vi afvente og se, om vi kan flyve hjem til den tid.”

Sådan lød svaret, da rejsearrangøren kontaktede to kunder, som var på en månedlang rundtur i New Zealand i autocamper. Det var to dage efter, at statsministeren i marts sidste år havde rådet alle rejsende til at komme hjem til Danmark hurtigst muligt.

I de følgende dage opfordrede bureauet flere gange parret til at rejse hjem, og det foreslog også forskellige flyforbindelser, som kun ville koste et mindre ekstrabeløb i forhold til den flybillet, der indgik i den købte pakkerejse.

Annonce

Forsikringsselskab i ryggen

Inden for få dage begyndte flyselskaberne at meddele, at de indstillede flyvningerne, og snart stod det klart, at det danske par ikke kunne flyve hjem 2. april som planlagt. Ledige sæder på flyene blev der færre og færre af, og på nogle afgange var der kun businessclass-pladser tilbage, hvilket fik rejsearrangøren til at bede kunderne bekræfte, at de havde deres forsikringsselskab ”i ryggen”, da udgiften til billetændring ville blive lagt på kunderne.

De rejsende svarede: ”Ja, vi har vores rejseforsikring til at dække ekstra omkostninger.”

Annonce

Nye billetter til 38.000 kroner

Men sådan var virkeligheden ikke, og det endte med, at parret rejste et erstatningskrav på 55.998,98 kroner over for rejsearrangøren. Et beløb tæt på det, hele rejsen havde kostet. Den største post i kravet var nye flybilletter til 38.000 kroner. Desuden ”dækning af tabt ferie” i 11 dage sat til en værdi af 14.641 kroner og udgift til seks dages ophold på hotel til cirka 3360 kroner. Ganske vist kunne klagerne disponere over autocamperen, men de kunne ikke køre frit rundt i den, efter at den newzealandske regering havde begrænset bevægelsesfriheden i landet. Derfor valgte parret at flytte på hotel, indtil de skulle flyve hjem.


Ja, vi har vores rejseforsikring til at dække ekstra omkostninger.

Klager - på spørgsmål fra rejsearrangøren


I en klage til rejsebureauet skrev kunderne, at forsikringsselskabet havde nægtet at dække udgifter til nye flybilletter og hotelophold, da de havde købt en pakkerejse.

Bureauet svarede klagerne, at det ikke dækker den tidligere hjemrejse, da de (klagerne) selv har valgt at rejse hjem før tid og altså har fulgt Udenrigsministeriets opfordring om at komme hjem. ”Det har ikke på noget tidspunkt været tale om evakuering,” hedder det i en tilføjelse.

Annonce

Bureau: Advarselssignaler overhørt

De to rejsende gik videre til Pakkerejse-Ankenævnet i håb om at få kravet opfyldt.

Her forklarede arrangøren, at hverken campingudlejeren, den newzealandske regering eller det danske bureau selv havde ønsket, at klagerne skulle aflevere autocamperen, så hotelnætterne måtte være for deres egen regning.

Bureauet forklarede også nævnet, at hvis blot kunderne havde fulgt dets opfordring - og også den danske regerings - om at komme hjem, kunne det ”uden problemer have fået gæsterne hjem næsten uden merpris”.

Og svaret fortsætter: ”Ingen kunne forudsige, at nedlukningen af verden gik så stærkt, men hvis man vælger at tage sagen i egen hånd og overhøre de advarselssignaler, der blinker rundt om én, kan man ikke forvente, at man efterfølgende kan stille andre til regnskab for ens beslutninger.”

Ankenævnet er enig i, at de to rejsende selv må dække ekstraudgifterne, fordi de valgte at ignorere gentagne opfordringer om at rejse hjem til Danmark. Dog er de berettiget til at få lufthavnsskatter og afgifter refunderet i det omfang, bureauet kan få dem tilbagebetalt. Arrangøren må dog også tage et ”rimeligt arbejdsvederlag” for den ydelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Corona-alarm i Vejle: Nu stemmer styrelse dørklokker i de mest belastede områder

Annonce