Annonce
Trekantområdet

Klar besked fra erhvervshavnen til Kolding Byråd: Så meget jord vil vi afstå til ny by

Det er de arealer, som er markeret med grønt, at Kolding Erhvervshavn er indstillet på at afgive til byudvikling. Alaska er det store grønne areal, som ligger helt ude for enden af sydkajen. Illustration: Kolding Erhvervshavn
- Her er vores udspil, og det kan ikke gradbøjes, siger formanden for Kolding Erhvervshavns bestyrelse, byrådsmedlem Tobias Jørgensen (V), før afgørende forhandlinger om erhvervshavnens fremtid.

Kolding: Der gemmer sig ingen store overraskelser i det forslag, som Kolding Erhvervshavns bestyrelse nu lægger frem for Kolding Byråd som sit bud på en endelig aftale om havnearealernes fremtid.

Aftalen skal opfylde den hensigtserklæring, som et enigt byråd tiltrådte i december 2019, hvori det blandt andet hedder, at "havneområdet skal udvikles med boliger, erhverv, kultur  og rekreative områder, hvorved der bliver mere by og grønnere havn". Der er tale om det største byudviklingsprojekt i Kolding Kommunes historie.

Rent geografisk er der i havnens nye forslag tale om præcis den samme arealafgrænsning, som havnebestyrelsen og havnens virksomheder tilbød at afstå til byudvikling allerede i slutningen af juni. Det drejer sig nærmere bestemt om 116.000 kvadratmeter fordelt mellem inderhavnen, området ved Falck-komplekset, et 20-70 meter bredt bælte langs Trindholmsgade og det store inddæmmede slambassin ude for enden af sydmolen kaldet Alaska, som i sig selv breder sig over cirka 70.000 af de 116.000 kvadratmeter.

Annonce

Juni-udspillet nåede dog aldrig frem til politisk behandling, før havnebestyrelsen efter en uformel runde med byrådets gruppeformænd blev bedt om at komme igen med et nyt forslag. Og det er altså det, der ligger på bordet nu.

- Det her er vores udspil, og det kan ikke gradbøjes, sagde havnebestyrelsens formand Tobias Jørgensen (V) til JydskeVestkysten, før han skulle præsentere udspillet for byrådets gruppeformænd på et møde mandag aften.

Ikke 100 procent

Tobias Jørgensen afviser, at havnebestyrelsen specifikt har fået i opdrag at udforme et udspil med plads til boligbyggeri, som møder enorm modstand hos havnevirksomhederne. Ifølge Tobias Jørgensen har opgaven fra politikerne kun lydt på "mere by, grønnere havn".

- Så vi afsætter et areal til byudvikling, og hvad byen så vil med det, må byen selv finde ud af - inklusiv om og hvor man ønsker boliger. Det er ikke havnebestyrelsens opgave at udtænke, hvad der skal ske med de arealer, vi afstår. Men personligt mener jeg da, at området ved Falck-komplekset er et oplagt sted at undersøge mulighederne for boligbyggeri, tilføjer Tobias Jørgensen.


Det er vigtigt for os, at vi kan blive ved med at være en havn i vækst og udvikling.

Anders Vangsbjerg Sørensen, direktør, Kolding Erhvervshavn


Havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen siger om sin bestyrelses udspil, at der "ikke er 100 procent opbakning til det fra havnevirksomhederne".

- I forhold til geografien tror jeg, vi kan opnå en forståelse, men der er kameler, der skal sluges. F.eks. indebærer vores udspil jo, at pakhuse for 50-60 millioner kroner langs Trindholmsgade skal rives ned, og at vi afgiver en ordentlig luns af vores arealer til byen. Det skal vi have fundet løsninger på, og det er opgaver, som havnebestyrelsen påtager sig, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. Han påpeger, at en inddæmning af den nuværende Lystbådehavn Nord til nye havnearealer, som en helt afgørende forudsætning for havnens velvilje og medvirken.

Havnedirektøren fremhæver, at det er by- og udviklingsforvaltningens opgave at lave en masterplan for, hvad der skal ske på de arealer, som erhvervshavnen er parat til at overdrage til byudvikling og ligeledes at finde projekterne. Det kan være kontorbyggeri, koncerthus eller alt muligt andet. Og det kan indebære, at havnen må flytte rundt på nogle ting eller lave mageskifter.

- Men det er vigtigt for os, at vi kan blive ved med at være en havn i vækst og udvikling, og i de områder, der bliver berørt, er det vigtigt for os, at havneselskaberne kan blive boende, indtil deres nuværende lejekontrakter udløber, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. I nogle tilfælde er det op til 17-18 år, oplyser han.

Havnevisionerne

  • Det første politiske forlig om helt at nedlægge Kolding Erhvervshavn med henblik på at udvikle et nyt byområde i løbet af de næste 25 år blev lanceret i november 2018.
  • Beslutningen vakte stor debat og modstand fra havnevirksomhederne og deres organisationer.
  • 9. december 2019 meddelte SF, Enhedslisten og løsgænger Hanne Dam, at de brød med forliget, og dagen efter fulgte Socialdemokratiet trop.
  • 19. december 2019 vedtog byrådet en ny havnevision, der fastslår, at "det fortsat er hensigten, at erhvervshavn, by og fjord skal bindes sammen i en udvikling af havneområdet", og at "havneområdet skal udvikles med boliger, erhverv, kultur og rekreative områder, hvorved der bliver mere by og grønnere havn".
  • Havnevirksomhederne har efterlyst afklaring i form af en konkret plan, og i april bad byrådet havnebestyrelsen om at komme med sit udspil for at fremme processen.
Annonce
Vejle For abonnenter

Så tæt var Vejle på Magasin - nu skal Bryggen overbevises om Posthusgrundens fortræffeligheder

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Højvande truer: Jimmy og H.C. holder vagt ved et af Vejles mest oversvømmelsestruede steder

Erhverv For abonnenter

En måned efter fyringsrunde: Stor Vejle-virksomhed fordobler alle ansattes månedsløn - og søger nye medarbejdere

Hedensted

Alternativet har været en redning og et afbræk fra jobafprøvningshelvede: Nu stiller Mads op til byrådet

Vejle Boldklub For abonnenter

Trods fremgangen i Brøndby; derfor ser det helt umuligt ud for VB

Børkop

Byrådet sagde ja til at bygge kommunens længste dige: Stor regning sendes videre til sommerhusejerne

Navne For abonnenter

Han var Gulddreng, en hitmager med hang til guld, glimmer og modeller - men bag solbrillerne var der også bare Malte Ebert - og det tog halvandet år at vende tilbage til et liv uden stress-symptomer

Vejle

De får revet tøjet i stykker, holdt hovedet under vand og bliver puttet i en ligpose: - Mange har opdaget, at det er skræmmende i halloweenhovedstaden Vejle

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

VEJLE

Knallertkørekortet lugter ikke længere af benzin: Nu skal de unge drøne af sted på el-scootere

Sundhed

Læger i opråb: Bliv coronatestet ved feber og hoste

Alarm 112

64-årig mand død i solo-ulykke: Bilen kørte 100 meter hen over en mark og ramte nogle træer

Vejle For abonnenter

Det kan ende med endnu en bro over Vejle Fjord, historier om dårlig hjemmepleje gør ondt, lån kan sikre byggestart på Gammelhavn - og så bliver vi klogere på sygehus-bedrageriet: Få overblikket over de største Vejle-historier på blot fem minutter

Give

Forening med tusindvis af tv- og internetbrugere er blevet solgt: - Det er ikke økonomisk forsvarligt at køre videre

Annonce