Annonce
Vejle

Klar besked på borgermøde: Udstyr Horsensvej med en kæmpe rundkørsel

Omkring 90 beboere fra Nørremarken var tirsdag aften mødt op på Vejle Stadion for at debattere trafikale løsninger i området. Formanden for teknisk udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V), bød velkommen. Foto: Torben Juhler
Omkring 90 borgere mødte tirsdag aften op til borgermøde om trafikken på Horsensvej og i stadionområdet. Her talte ingen varmt for venstresvingsforbuddet fra Roms Hule.
Annonce

Nørremarken: Godt 90 borgere troppede tirsdag aften op i loungen på Vejle Stadion for at debattere trafikale løsninger i og omkring stadionområdet på Nørremarken.

Vejle Kommune havde inviteret med det formål at få input og nye idéer til de løsninger, som skal være med til at forbedre fremkommeligheden ned mod byen - ikke mindst fra Horsensvej og ned ad den såkaldte "havnerute".

Men hvis politikere og embedsfolk hos Vejle Kommune var i tvivl før tirsdagens borgermøde, så gik de afklarede hjem på ét punkt:

Ingen af de fremmødte beboere talte varmt for den løsning, som vil forbyde venstresvingende trafik fra Roms Hule ud på Horsensvej.

Annonce

Præsenterede flere alternativer

I foråret havde forvaltningen faktisk overbevist politikerne i teknisk udvalg om, at det var det eneste rigtige at gøre for at øge kapaciteten i krydset fra Horsensvej til Østerbrogade. Det vil gøre det hurtigere for bilisterne at køre ned over havnen, der er en del af den ringvej - eller vejfirkant - som kommunen gerne vil sende meget af den gennemkørende trafik ned på.

Den beslutning blev dog sendt i byrådet og efterfølgende sparket til hjørne. Og står det til de fremmødte borgere, bør forvaltningen komme op med bedre forslag neden for Roms Hule.

Projektchef i kommunens afdeling for Teknik & Miljø Paw Bro Larsen havde da også flere alternativer til et venstresvingsforbud fra Roms Hule med til mødet. Det gjaldt blandt andet en helleløsning magen til den, der for kort tid siden er etableret ved Fundersvejs udkørsel på Fredericiavej på den anden side af byen.

Annonce

Lav nu havneruten først

Alternativerne vil dog ikke øge kapaciteten i Østerbrogade-krydset på samme niveau som det oprindelige forslag, lod projektchefen tilhørerne forstå.

De kunne til gengæld ikke forstå, hvorfor kommunen har så travlt med at få øget kapaciteten i det omdiskuterede kryds.


Vi, der bor i området, skal vige, for at alle andre kan komme hurtigere ned i byen. Vi får sværere ved at komme ud på Horsensvej.

Bekymret beboer


- Det er meget mærkeligt, at I vil starte med at sende flere biler ned på Østerbrogade, inden I har lavet havneruten, der, som du siger, koster en halv milliard kroner. Få nu den lavet først, så der er plads til bilerne på havneruten, inden I begynder at ændre krydsene på Horsensvej, sagde en tilhører.

- Vi kommer bare til at holde i kø i to spor ned ad Horsensvej, fordi I ikke først øger kapaciteten ned over Østerbrogade, sagde en anden.

Projektchefen slog dog på, at der er ledig kapacitet til flere biler på Østerbrogade, men erkendte også, at havneruten ikke bliver opgraderet fra den ene dag til den anden.

- Vi kan ikke fra dag et trylle en havnerute frem. Det er det lange seje træk, og det bliver ikke 100 procent effektivt, før vi har en havnerute med fire spor. Men vi skal starte et sted, og så må vi arbejde os frem skridt for skridt, sagde Paw Bro Larsen.

Annonce

Bekymringer på villaveje

Bekymringer er der også en hel del af i stadionområdet med de forskellige løsninger, der er i spil. Ikke mindst på Jægervænget, som kan få forøget trafikken betragteligt, hvis både Roms Hule og Stadion Allé lukkes for venstresving ud på Horsensvej.

Hvis Vejle Kommune beslutter at lukke for venstresvingende kørsel fra Roms Hule og Stadion Allé, vil antallet af biler, der benytter Jægervænget ud på og ind fra Horsensvej stige med 35 procent. Fra 2000 til 2700 biler i døgnet. Foto: Torben Juhler

Her skal en separat venstresvingsbane være med til at øge kapaciteten for de biler, der skal køre ud på Horsensvej. Det skal være med til at nedsætte ventetiden for bilisterne fra Jægervænget, men den løsning virkede ikke umiddelbart til at overbevise forsamlingen.

Flere af de fremmødte havde andre løsninger på Horsensvej-problematikken med til mødet.

En foreslog at lade den venstresvingende trafik fra Roms Hule gå i en tunnel, hvilket projektchefen skød ned som en urealistisk kostbar løsning.

Annonce

Lav en stor rundkørsel

Et par andre tilhørere talte varmt for at etablere en rundkørsel på Horsensvej, så trafikken på Roms Hule ned mod byen kan fortsætte.

- Hvad er der i vejen med en stor rundkørsel for enden af Roms Hule? Den skal være så stor, at den også kommer til at omfatte Østerbrogade, foreslog en.

- Det kan lade sig gøre i Helsingør, hvor de har en stor rundkørsel med lyssignal. Hvorfor kan det ikke lade sig gøre i Vejle? spurgte en anden.

Det er venstresving som det, den hvide bil foretager fra Roms Hule ud på Horsensvej, kommunen vil stoppe. Flere beboere foreslog at etablere en stor rundkørsel, som både biler til og fra Roms Hule, Horsensvej og Østerbrogade skal benytte. Foto: Vejle Kommune

Paw Bro Larsen så dog flere udfordringer med en rundkørsel for foden af Horsensbakken.

- Rundkørsler er noget, vi gerne vil bruge uden for byen, og her vil det blive en kæmpe rundkørsel. Det, tror jeg ikke, er teknisk muligt med så meget trafik. Samtidig vil nogle lastbiler komme så langt ned i fart i rundkørslen, at de vil få svært ved at komme op ad Horsensvej, sagde projektchefen.

Annonce

Trafikken betyder meget

Andre tilhørere efterlyste alternativer til blot at investere i trafikale løsninger, der vil give plads til endnu flere biler i midtbyen. Det kunne være en monorailbane, bedre kollektiv trafik og forbedrede forhold for cyklister.

Men da teknisk direktør i Vejle Kommune Michael Sloth rundede mødet af efter knap et par timer, var han ikke afvisende over for forslaget med en rundkørsel.

- Vi kan godt mærke, at det her betyder meget for jer, og det berører os. Nu samler vi op på mødet og vil lave nogle forslag, som vi vil præsentere for politikerne. En rundkørsel på Horsensvej er er vi nødt til at se på. Det kan vi høre her i aften, sagde Michael Sloth.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Give For abonnenter

Coronarestriktioner på jobcentret undrer Anne Mette: - De beskytter medarbejderne, men ikke borgerne

Jelling

Museum fejrer jul på Jelling'sk

Annonce