Annonce
Vejle

Klar til byggeri på Haahrgrunden: Skraldebiler slipper for stejl bakke

Oluf Haarhs villa ses her på toppen af den stejle grund. Arkivfoto: Kaare Johansen
Kim Hesel flyttede flertallet, da sagaen om Haahrgrunden sluttede. Dermed fik oppositionen sit ønske igennem om, at tilkørsel skal ske nord fra til de nye boliger på den såkaldte Haahrgrund.

Bredballe: Nu er vejen banet for, at der kan bygges enten 14 parcelhuse eller 24 rækkehuse på den grund, hvor tidligere Oluf Haahr boede i et hus med en stor have omkring. Vejle Byråd havde sagen til endelig afgørelse på on-linemødet mandag. Det er 25 måneder siden, teknisk udvalg besluttede at starte lokalplanlægning for grunden.

Et stridspunkt har været antallet af boliger på grunden, som i løbet af processen er sænket fra 31 til 24. Et andet spørgsmål har været, om adgangen til området skal ske syd fra via Seligmannsvej eller nord fra via Tirsbjergvej.

Socialdemokratiet og SF havde stillet ændringsforslag om, at vejadgangen skulle ske fra nord. Alex Vejby Nielsen forklarede baggrunden for forslaget med, at man ville rette sig efter forvaltningens bekymring over, at en vejføring syd fra ville blive meget stejl for renovationsvogne. Desuden ville man kunne friholde det grønne område i syd for trafik.

Jeg regnede med, at oplysninger fra vores blå venner i Venstre stod til troende. Men det har siden vist sig, at sydlig eller nordlig vejadgang ikke er lige meget, og at forvaltningen klart anbefaler det sidste.

Kim Hesel

DF: Ikke så stejl

- Den vej er ikke nær så stejl som andre veje i området. Og det nye forslag vil genere flere huse med støj end en vej syd fra, sagde Svend Erik Nielsen fra Dansk Folkeparti.

Per Olesen (V) mente ikke, der var forskel på trafikbelastningen i området. Desuden pegede han på de mange indsigelser, der var kommet imod forslaget.

- Jeg synes stadig, der er for mange huset på grunden, sagde Per Olesen, der tidligere har foreslået, at man nøjedes med 19.

Anja Daugaard (LA) var enig: - Det er måske en voldsom bebyggelsesprocent. Men der er dog sket en forbedring i løbet af sagsbehandlingen, sagde hun.

Annonce

Derfor skiftede K mening

Per Olesen (V) spurgte, hvorfor den konservative Kim Hesel havde ændret holdning siden mødet i teknisk udvalg. Hans stemme flyttede flertallet fra en sydlig til en nordlig adgangsvej. Han sagde:

- Jeg regnede med, at oplysninger fra vores blå venner i Venstre stod til troende. Men det har siden vist sig, at sydlig eller nordlig vejadgang ikke er lige meget, og at forvaltningen klart anbefaler det sidste.

Derefter kunne borgmester Jens Ejner Christensen (V) gøre op, at ændringsforslaget om nordlig vejadgang var vedtaget af et flertal på 16 af byrådets 31 mandater, nemlig partierne SF, Socialdemokratiet og Det konservative Folkeparti.

Efter 25 måneders sagsbehandling vedtog Vejle Byråd en sidste øjebliks ændring mandag aften, så bebyggelsesplanen for Haahrgrunden i Bredballe ser ud som på dette kort fra teknisk udvalgs dagsorden: Den grå vej kommer ind fra Tirsbjergvej øverst til højre i stedet for nederst til højre fra Seligmannsvej. Derved undgås en stejl opkørsel for eksempelvis renovationsvogne. Byrådet var delt i sagen, der blev vedtaget med en stemmes flertal. Illustration: Vejle Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce