Annonce
Jelling

Kollerup Skole under coronanedlukningen: Fællesskabet lever videre i den virtuelle klasse

Heidi Behrens, pædagog på Kollerup Skole, har et særligt fokus på elevernes trivsel. Hun oplever, at eleverne stadig har en følelse af fællesskab, selvom de sidder hver for sig. Foto: Kollerup Skole
Kameraet er ikke bare tændt, mens der er online undervisning på Kollerup Skole. Også i frikvarterne kan eleverne se hinanden, mens de leger på en virtuel legeplads. Og det hjælper på fællesskabsfølelsen.
Annonce

Kollerup: Udefra set kan det virke som en uoverskuelig opgave at gennemføre online undervisning med ro og koncentration for syvårige børn, der går i 1. klasse. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis være.

På Kollerup Skole fortæller pædagog Heidi Behrens om flere gode oplevelser fra den første digitale skoleuge i 2021, mens alle eleverne er sendt hjem under coronanedlukningen.


Jeg oplever, at de stadig føler sig som del af en klasse, selvom de sidder hver for sig.

Heidi Behrens, pædagog på Kollerup Skole


Heidi Behrens står for såkaldt understøttende undervisning i 1. klasse på den lille landsbyskole. Her er trivsel et særligt fokusområde, og i denne uge har hun sammensat et program om følelser kombineret med antimobbeprogrammet Fri for Mobberi.

- Vi oplever, at nogle børn kommer mere på banen, når det foregår online. De tør sige lidt mere, når det foregår på den her måde. Men det kræver også mere af mig i undervisningen, fordi de kan have svært ved at holde koncentrationen, hvis ikke der sker nogle skift undervejs og tempoet sættes lidt ned. Jeg kan ikke sige, at det er nemmere, men det er heller ikke sværere end normal undervisning. De kan stadig se min mimik, men de ser mig ikke fysisk og kan ikke mærke min entusiasme på samme måde, som når jeg er inde i klasselokalet, beretter Heidi Behrens.

Annonce

Tændt kamera

Hun fortæller, at eleverne skal have kameraet tændt på deres computere under hele undervisningen. Så kan hun se, om eleverne følger med - og de kan se hinanden.

Men det har også en anden funktion, for også når der er frikvarter, er det med et tændt kamera.

- Vi er meget opmærksomme på, at de tænder deres kameraer, så vi alle kan se hinanden. På den måde oplever de stadig en fællesskabsfølelse, hvilket vi også kan mærke i frikvartererne, hvor der er god snak og pingpong mellem eleverne. De kan ikke lege sammen fysisk, men har fundet nogle virtuelle portaler, for eksempel Roblox (virtuel legeplads, red.), hvor de snakker samtidig med aktiviteterne. Det styrker fællesskabet, og jeg oplever, at de stadig føler sig som del af en klasse, selvom de sidder hver for sig, forklarer pædagogen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Interview: 'Jorden kalder' tænkte Jens Rohde, mens han sad og følte sig helt på månen

VEJLE

Er Bilka blevet vores nye tivoli? HK Sydjylland advarer mod indkøb som underholdning i corona-hverdagen

Annonce