Annoncørbetalt indhold

Kom i gang med en digital markedsføring – der virker!

Annonce

Denne annonce er sponsoreret

Jaja, vi ved det godt. Du er jo allerede på Facebook og Instagram gav altså ikke nogle følgere. Du har prøvet at google dig frem til, hvordan man kommer på toppen af Google og du har prøvet at sætte dig ind i det-der-SEO, men altså, hvad er det overhoved og hvad skal du bruge det til? Hvis du tænker nogenlunde som ovenstående, er du med garanti en internetbruger, der har sin egen virksomhed. Dét, der virkelig tænder dig, er det du laver i virksomheden, ikke at markedsføre den. Derfor laver du et opslag på Facebook om ugen, men mere bliver det aldrig rigtig til. Men frygt ej, vi har hørt det hele før, og ja, du er helt gal på den.

Men vi er en flok unge mennesker, der sidder i et SEO bureau i Odense og netop hjælper vores kunder med digital markedsføring. Måske har du en opfattelse af, at unge mennesker i vores generation er både dovne, selvcentrerede, bedrevidende og lidt for meget indendørs. Måske har du ret i, at vi er født med en guldske i munden, men vi er (næsten) også født med en iPad i hånden. Vi er født ind i den digtale tidsalder, vores barndommens gade er et browservindue og som voksne lever vi af, at hjælpe andre med at få succes online.

Men inden vi kommer til at lyde alt for meget som en hipster på rulleskøjter, vil vi gerne have lov til helt kort at forklare, hvorfor din digitale markedsføring endnu ikke har virket.

1. Du forstår ikke, at Google er en slags robot

Vi googler alle sammen dagligt, men ingen af os går hen på side 2. Derfor har virksomheder en stor interesse i, at ligge øverst i søgeresultaterne, og dette med god grund. Vi googler nemlig både, når vi søger svar på spørgsmål, men også når vi skal købe noget nyt, ud at spise, på ferie, holde bryllup, renovere sit hus osv. Når man googler noget, dukker der som regel én eller to annoncer op allerøverst. Dette er betalt annoncering, som man kan lave gennem Google Ads. Disse links koster penge, og her bruger mange virksomheder bureauer til både at finde de relevante søgeord til ens produkt, men også at formulere annonceteksten samt regulere annoncekronerne, der bruges på de forskellige søgeord, så man får så meget relevant trafik som muligt på sit website. Men nedenunder annoncerne ligger de organiske links. Her er konkurrencen mindst ligeså stor som på de betalte annoncer.

Her er det heller ikke bare de første og bedste resultater der dukker op, men tværtimod hjemmesider, hvor Google kan detektere, at der er trafik, at teksten på hjemmesiden passer med søgningen, men vigtigst af alt, at der er links fra andre hjemmesider, der linker til ens virksomheds website. Disse links kan man faktisk selv lave. Flere hjemmesider, såsom nyhedsmedier, tager penge for, at man får lov til at skrive en artikel, hvor der i artiklen befinder sig et link. Ja, du gættede rigtigt, fuldkommen som denne artikel. Man kan kalde det en form for reklame, men i princippet er indholdet, altså teksten her, ikke det som virksomheder betaler bureauer for at lave, men derimod linket, så hjemmesiden kommer højere op i Google.

Er der ikke meget besvær, for et link på en enkel hjemmeside? Jo, der er mange i marketingbranchen, som mener, at Google har fået alt for meget dominans. Vi er både enige og uenige. Google er smart, fordi man kan målrette sine annoncer og samtidig få en masse data. Men vi er enige i, at det ikke kun bør handle om, at være synlig i Googles søgeresultater.

2. Der er to sider af Facebook og Instagram

Når man normalt bruger Instagram, bemærker man ikke, at Instagram er ejet af Facebook, men når man som bureau laver annoncer, er det gennem Facebook, man laver annoncer til både det ene og det andet medie.

Når man scroller igennem enten sin Facebook eller Instagram dukker der både organiske og betalt indhold. Det organiske indhold er opslag, som alle kan ligge op, hvorimod det betalte eller sponsorerede indhold er annoncer, som kun virksomhedsprofiler kan lave. Disse annoncer laver man gennem Facebooks annonceadministrator. I princippet er det ikke svært, og noget alle selvstændige ville kunne gå ind at gøre. Det svære er, at nå ud til de rigtige målgrupper og lave det korrekte indhold til den målgruppe, så de rent faktisk klikker på annoncen og endnu mere at få dem til at købe produktet.

3. Du ser ikke marketing som en investering

Det kan virke virkelig dyrt at lave både digtial og traditionel marketing. Det er selvfølgelig klart billigst at lave nogle online annoncer, fordi man helt selv bestemmer prisen. Men samtidig kan det være svært at vide, om det man gør rent faktisk virker.

Mange virksomhedsejere ser deres marketing som en udgift, der helst skal være så lav som muligt, vil at lave så effektiv marketing som muligt. Men det er ikke altid, at man kan måle effekten båre sådan lige. Google og Facebook er verdensmestre i det, og derfor er de blevet så populære som annoncekanaler. Du kan se præcis hvor mange marketingkroner, du har brugt på et salg. Hvis du laver en TV-reklame eller hænger en plakat op i bybilledet, kan det være svært at se, om det er reklamen i TV, der har givet salget eller om det var noget andet. Men blot fordi man ikke kan se den direkte effekt kortsigtet, behøver det ikke at betyde, at der ingen effekt er.

Virksomheder, der både har et fokus på, at plukke de lavthængende frugter, ved at lave annoncer på Google og Facebook, samtidig med at de fokuserer på en langsigtet branding, hvor fokus er, at komme i folks top of mind, de faktisk har størst succes med deres marketing, både på kort og på lang sigt. En måde, man kan måle, om sin branding virker, er ved at se på den brandsøgningen på Google. Altså om der er flere end før, der søger direkte på dit virksomhedsnavn – for det betyder, at du er i deres top-of-mind.

Denne annonce er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.