Annonce
Give

Kommunens AKT-indsats er blevet til emneuge om venskab

Frida Flensborg (i midten i lyserød trøje) og Liva Østergaard (i mørk jakke og hvid trøde) er vilde med at bage snobrød og lege udenfor - det er meget sjovere end almindelig skolegang. De er enige om, at de bliver bedre venner af emneugen. Foto: Astrid Bigum Kristensen
Firkløverskolen har sat alt fra fodbold og skovtur til trafik på skoleskemaet - alt sammen for at styrke elevernes selvværd, deres venskaber og deres almene dannelse.
Annonce

Give: Røgen driver i en tyk sky fra bålet, hvor elever fra 2. årgang bager snobrød - en temmelig langsommelig affære, men det generer dem ikke. Og de tager overhovedet ikke notits af klokken, der ringer i skolegården - for eleverne er så optagede af projektet, at de gerne inddrager deres frikvarter til snobrødsbagningen.

- Vi  laver snobrød, og vi hygger os. Og vi lærer at få et godt fællesskab, siger 8-årige Frida Flensborg fra 2. a.

- Vi lærer også om venskaber, og at være gode ved hinanden, supplerer Liva Østergaard fra 2. b.

Pigerne er midt i årets emneuge, der i år har "Trivsel og Fællesskab" som tema. Og sådan kommer det til at være de næste mange år, for temaet skal være en årlig tilbagevendende begivenhed på Firkløverskolen i Give og dens tre andre afdelinger.

Annonce

Værktøjer til livet

Skolens emneuge udspringer af Vejle Kommunes ønske om, at skolerne skal arbejde struktureret med AKT; Adfærd, Kontakt og Trivsel. Den bold har Firkløverskolen grebet.

- Hver årgang arbejder med sit eget tema. Det betyder, at når eleverne i 0. klasse om ni år går ud af skolen, så  har de en fyldt rygsæk med værktøjer til at tage med i livet, siger Tanja Birkedal, der er pædagogisk resurseperson og AKT-lærer på Firkløverskolen.

Hun understreger, at det hele handler om trivsel i hverdagen, og selvom snobrødsbagning og leg umiddelbart virker langt fra matematiske ligninger og hovedstæder i Sydamerika, så giver det god mening.


Hver årgang arbejder med sit eget tema. Det betyder, at når eleverne i 0. klasse om ni år går ud af skolen, så har de en fyldt rygsæk med værktøjer til at tage med i livet.

Tanja Birkedal, AKT-lærer og pædagogisk resurseperson på Firkløverskolen


- Trivsel er vigtigt for læring. Hvis man ikke trives, kan man heller ikke lære, hvad hovedstaden hedder i Peru, understreger hun.

Annonce

Fællesskab på tværs

Ude på legepladsen spiller en flok drenge fodbold, end flok piger leger på en sansegynge, og lærerne hjælper andre elever med at styre gløderne over bålet, og den form for undervisning falder i elevernes smag.

- Det er dejligt at være udenfor, i stedet for at side inde og læse og skrive. Og nu er vi sammen med dem fra den anden klasse, normalt holder vi os lidt mere til vores egen klasse, siger Frida Flensborg.

Det er Liva Østergaard enig i:

- Vi er mere sammen alle sammen og bliver gode venner. Vi lærer at stole på hinanden og holde aftaler, siger hun.

Annonce

Tålmodighed og trafik

2. årgangs undertema er nemlig selvværd, selvtillid, selvregulering og konfliktløsning, og årgangens lærere har sammensat et program, hvor eleverne lærer om livets regler, og hvor de lærer at agere i forskellige sammenhænge.

- Vi har talt om, hvordan man er en god ven. Og vi har talt om regler, eksempelvis på legepladsen, i klassen eller i trafikken. Og når vi bager snobrød, så handler det om tålmodighed, siger Laila Stausbøll, der er dansklærer i 2. a.

Hun fortæller, hvordan klasserne i ugens løb skal sætte fokus på temaet, så det bliver en del af elevernes tankegang, og hvordan ugen skal trække tråde til resten af skoleåret.

- Vi arbejder jo hver dag med trivsel, det er grundlæggende for undervisningen. Men her lærer børnene noget, de kan relatere til, og vi kan vende tilbage til det efterfølgende, hvis der for eksempel opstår konflikter i klassen, forklarer Laila Stausbøll.

Annonce

En samfundsopgave

Emneugen er som sagt første skridt i en større plan, og for Tanja Birkedal er det et vigtigt skridt, der handler om almen dannelse.

- Selvom man også lærer noget hjemmefra, så er skolen et andet fællesskab, og her er der mange arenaer for børnene, både klassen og vennegrupperne. Og det er anderledes end derhjemme i familien. Så jeg mener, at det er en samfundsopgave at lære børnene. Det er for eksempel heller ikke alle, der pr. automatik føler omsorg, men det kan man lære, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Arbejde længe, men i eget tempo

Erhverv For abonnenter

Egtved Brugs, Café Kværn, Ravning Dambrug, Gadbjerg Kloakservice - og mange andre: Her er ugens regnskaber i Vejle Kommune

Vejle

Fra himmel til helvede i Nørreskoven: Pølse-grillen stod kold og forladt

Annonce