Annonce
Biler

Kompakt Mercedes er bedst på strøm

Den nye Mercedes-Benz A 250 e er en plug-in-hybrid, som kan køre op mod 69 kilometer på ren el. Foto: Mercedes-Benz
Plug-in-hybrider understreger ofte, hvor meget en benzinmotor larmer. Mercedes A-Klasse er ingen undtagelse.
Annonce

En verden til forskel. Nogenlunde sådan er oplevelsen i den moderne PHEV, når bilens elektriske rækkevidde er brugt op, og du fortsætter på bilens forbrændingsmotor.

Det vil langt de fleste daglige brugere af en plug-in-hybrid kunne skrive under på, og de fleste har det nok sådan, at de ville ønske at PHEV’ens batteri var lidt større end de typisk 50 kilometer, der er på ren strøm i bilen.

Hos Mercedes-Benz er det muligt at bestille de fleste modeller som PHEV-versioner, og denne uges test handler om den kompakte A-Klasse. Bilen hedder A250 e, og mellem forhjulene ligger en 4-cylindret benzinmotor med 160 hestekræfter og et batteri på 15,6 kWh.

I brochuren reklamerer Mercedes-Benz med, at batteridrift er muligt op til 69 kilometer, men på en varm sommerdag med 23 grader er lige under 60 kilometer realistisk, men det er bestemt også godkendt, når man sammenligner med konkurrenterne.

Mens vi er ved de elektriske specifikationer, er det værd at bemærke, at bilen klarer to faser i en ladeboks op til 7,0 kW, og det betyder, at den kan fuldlades på blot et par timer. Her vil du i mange af de konkurrerende biler opleve, at batteriet tager op til fire-fem timer at lade op, fordi de kun kan håndtere opladning med en fase.

Mercedes-Benz A 250 e

Pris: fra 370.000 kroner.

Motor: 1,33 liter.

Brændstofforbrug: 90,9 km/l.

CO2-emission: 26 gram.

Maks.-effekt: 160+102 hk.

Moment: 250+300 Nm.

Acceleration 0-100 km/t.: 6,6 sekunder.

Elektrisk rækkevidde: 69 km.

Transmission: 8-trins dobbeltkobling.

Annonce

Uskøn motorlyd

Mercedes-Benz er premium-biler, og sådan opleves A-Klasse 250 e da også, så længe du bliver i elektrisk mode. Så triller bilen lydløst rundt med et tilpas forhold mellem effekt og forbrug, idet elmotoren yder 102 hestekræfter. Det sikrer, at du følger med trafikken uanstrengt, og det hele sker lydløst: Her mærker du den grundlæggende solide Mercedes-fornemmelse, og selv om testbilen står på store 19-tommer AMG-fælge, sættes komforten ikke for alvor over styr.

Oplevelsen af bilen skifter dog karakter det sekund, batteriet er tømt for strøm, for så starter den 4-cylindrede motor med en lidt grov lyd, og bilen går automatisk over til at køre som en klassisk hybrid-bil.

Efter noget tid vænner man sig langsomt til benzinmotoren, men længes hele tiden efter fuld elektrisk funktion, og det ønske får kun næring, når man i visse situationer slipper speederen, for så benyttes elmotoren som generator til at lade på batteriet, og det giver et lille ryk, idet generatoren kobler til. Med til billedet af en teknisk komplet PHEV hører, at Mercedesen har elektrisk varmepumpe og derfor kan køres om vinteren, uden at benzinmotoren er nødt til at starte for at skabe varme i kabinen.

Annonce

Lille kabine

En A-Klasse er en bil, der smyger sig om chaufføren og bilens bucketsæder gør, at man ikke skal lide af klaustrofobi, for ruderne er små og det giver samlet set en oplevelse af en lille tæt kabine.

Instrumenteringen er et punkt, hvor A-klassen er spitzenklassen, for her stiller Mercedes-Benz med toppen af poppen i skærme og komfort/sikkerhedssystemer.

Man skal dog lige huske at bestille en Førerassistent Pakke, til 41.910 kr. for elles er bilen uden så basalt udstyr som adaptiv cruisecontrol.

Når pakken så er krydset af, så har A-klassen til gengæld et meget højt niveau for kørselshjælp. Bilen indstiller selv hastigheden efter skiltene og holder selv kursen indenfor vejens afstribning mm. Hvis du har indtastet en destination, tager bilen også selv fart af ved en afkørsel på motorvejen og indstiller i det hele taget hastigheden efter forholdene.

Kontrollen med de mange systemer er en udfordring for bilfabrikkerne, og Mercedes har valgt en løsning, hvor man skal ind på bilens skærm og her kan vælge hurtigknapper, der aktiverer eller slukker for systemerne. Man har også mulighed for at finpudse systemerne, så de passer til ens temperament. Det kan eksempelvis være sporassistenten, der kan indstilles i flere niveauer. Det kræver en anden og mere detaljeret menu, men efter få gange har man styr på det.

Mens mange af konkurrenterne har Apple Carplay og Android Auto som en gratis feature, så forlanger Mercedes hele 6968 kroner for denne behagelighed. Det virker heftigt, for reelt er der blot tale om et stykke software.

I øvrigt er det værd at bemærke, at navigation er standard på A-Klassen, og at man med bilens 10,25 tommer store skærm får et langt større kort end med Apple Carplay/Android Auto.

Tidlige var en PHEV ensbetydende med mindre bagagerum, men hos Mercedes koster batteriet og teknikken blot 10 liter af kapaciteten.

A-Klasse som PHEV er en komplet bil. Batteriet er hurtigt at lade op, og bilens sikkerheds/komfort-systemer er klassen bedste, hvis du husker at bestille den rigtige pakke til yderligere 42.000 kroner oven i bilens pris. På minusiden er kabinen lille og pladsen trang i bilen, der samtidig har et ringe udsyn på grund af små ruder.

Der er tale om en tung bil, da batteriet alene vejer 150 kg, og det kan godt mærkes på køreegenskaberne. Foto: Mercedes-Benz
Interiøret er, som vi kender det fra de øvrige A-Klasser. Det meste er digitalt. Her er det topmodellen. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes tilbyder hurtigladning til sine plug-in-hybrider via CCS-stik som til rigtige elbiler. Foto: Mercedes-Benz
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Sprit, skift ofte og pas på tvivlsomme kopier: Apotekeren giver gode råd om mundbind

Danmark

Fundings analyse: Læg mærke til disse tre ting ved Messerschmidts forfremmelse

Annonce