Annonce
Vejle

Konservativ transportordfører: Ekstra Vejlefjordbro er vejen frem

"Hvis man bygger en helt ny bro, får man ekstra seks baner," siger Niels Flemming Hansen (K). Vejle Amts Folkeblad har tidligere beskrevet den løsning - blandt andet med denne fotomanipulation. Arkivillustration: VAF
Niels Flemming Hansen (K) argumenterer for bedre vejforbindelser og ekstra jernbanespor i Folketingets Transportudvalg.

Vejle: Vinger på Vejlefjordbroen er en mulighed - men byg hellere en ny bro parallelt med den nuværende.

Sådan lyder det fra den konservative transportordfører, Niels Flemming Hansen, der siden valget i juni har repræsenteret Vejle og Syddanmark i Folketinget.

På Christiansborg har han fået ordførerskaber for to centrale emner, forsvar og transport. Og det er i egenskab af det sidste ordførerskab, at han nu argumenterer for en holdbar broløsning ved Vejle.

- Man kan sætte stålvinger på Vejlefjordbroen, har en rapport fra Vejdirektoratet vist. Men det giver kun to ekstra baner. Hvis man bygger en helt ny bro, får man ekstra seks baner, siger Niels Flemming Hansen.

Ifølge Vejdirektoratets rapport fra 2014, som Vejle Amts Folkeblad tidligere er dykket ned i, vil vinger på broen løbe op i 1,1 milliarder kroner i 2013-priser, mens en parallelbro er beregnet til at koste 1,8 milliarder kroner.

Begge priser er inklusiv 50 procents korrektions-tillæg, som det hedder på fagsproget - altså en sikkerhedsmargin på halvdelen af den beregnede anlægspris.

Annonce
Velfærd er også, at familier kan hente deres børn til tiden, og at folk ikke kommer for sent på arbejde på grund af, at de spilder tiden med at holde i kø.

Niels Flemming Hansen - konservativ transportordfører

Udvidet E45 øger presset

Niels Flemming Hansen, der er søn af tidligere transportminister Flemming Hansen, mener, at diskussionen om en ny bro er relevant med henvisning til de begyndende trængselsproblemer, man oplever på den 40 år gamle bro i dag:

- Og når motorvej E45 er udvidet til tre spor hele vejen fra Aarhus, bliver det ekstra påtrængende at finde en løsning, siger Niels Flemming Hansen.

I den forbindelse arbejder den såkaldte Hærvejskomite for en midtjysk motorvej. Her er der en miljøundersøgelse på vej for den første del fra Haderslev til Give mod nord, og motorvejen står også på det lokale folketingsmedlems prioriteringsliste. Håbet er, at den kan være med til at aflaste E45 og dermed Vejlefjordbroen:

- Det er ikke mindst afgørende, at en midtjysk motorvej kan fjerne noget af den tunge trafik til og fra Norge - og så må vi drøfte, om motorvejen skal gå øst eller vest om Billund, siger transportordføreren.

Dermed undgår han at tage stilling til et af de spørgsmål, der fylder meget lokalt.

Til gengæld vil han gerne melde sig i koret af modstandere af en jernbaneforbindelse på tværs af Vejle Fjord. Den anser han for unødvendig og direkte skadelig for Vejle, blandt andet fordi byen ville blive koblet af det primære tognet.

Branche har brug for anlægsprojekter

Niels Flemming Hansen har været imod projektet, siden ideen blev genoplivet i Togfondsforliget fra 2014. Og i lyset af at der er pustet nyt liv i en Kattegatforbindelse, er den gamle timeplan rykket endnu længere væk.

Hvis der bygges bro mellem Vestsjælland og Aarhus inklusive en togforbindelse, forsvinder behovet for timedrift mellem Aarhus, Odense og København fuldstændigt:

- Så kan du rejse mellem Danmarks to største byer på cirka en time med højhastighedstog. Og vi har for nylig set beregninger på, at Sund & Bælt kan bygge forbindelsen for 93 milliarder kroner. Og netop når det gælder den slags projekter, hvor der i dag sejler færger, kan jeg godt leve med brugerbetaling, siger den konservative politiker.

Niels Flemming Hansen ser et kattegatprojekt som et af de anlægsprojekter, der kan være brug for at fremme på et tidspunkt, hvor der efter hans vurdering er ved at trække mørke skyer op på den økonomiske horisont.

- Lige nu er der ingen større infrastrukturprojekter, fordi forliget mellem den tidligere regering og Dansk Folkeparti faldt med folketingsvalget. Derfor indskrænker asfaltindustrien og anlægsbranchen. Her har man sagt farvel til mellem 800 og 1000 mennesker på det seneste, siger Niels Flemming Hansen.

Det er efterhånden syv måneder, siden Niels Flemming Hansen (K) skrev under på grundloven og dermed for alvor trådte ind i Folketinget. Arkivfoto: Yilmaz Polat

Flere broer og jernbanespor

Mindre projekter end en næsten 100 milliarder dyr Kattegatforbindelse kan også gøre det.

På trafikordførerens agenda står undersøgelser af en ekstra forbindelse over Lillebælt, som blandt andet Trekantområdet Danmark efterlyser, en ny forbindelse over Limfjorden, udvidelse af motorvejsnettet ved Kolding, bedre til- og frakørsler ved Fredericia og på banesiden dobbeltspor hele vejen til den dansk-tyske grænse.

- Det er simpelthen nødvendigt. Jeg var for nylig i Tinglev og se godstog holde og vente på at få plads på sporene, mens dieselosen forurenede, siger transportordføreren.

Ønsker er der med andre ord nok af. Nu skal Niels Flemming Hansen fra den 13 politikere lille konservative folketingsgruppe så "bare" overbevise sine kolleger på Christiansborg om, at hans og de konservatives vej er den rigtige. Lykkes det, får Vejlefjordbroen måske en tvilling.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Genlæs livebloggen: MeMu beholdt stjernen

Give

Fantasien fik frit løb på "skriverlejr"

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

112

Se de friske billeder: Det er mandag, og nu kan vi se, hvor hårdt det gik for sig

Annonce