Annonce
Fredericia

Konsulenter skaffer 3,7 millioner i handicap-besparelse: Får selv ti procent

Vestbo i Middelfart Kommune er et af de bosteder, Fredericia Kommune har haft forhandlinger med. Det lykkedes at hente en besparelse på i alt 3,7 millioner kroner på fem bosteder. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
I 2019 hyrede Fredericia Kommune et privat konsulentfirma til at finde besparelser på taksterne i handicappedes botilbud. Brorson Consult blev resultatlønnet og får ti procent af de 3,7 millioner kroner, der blev sparet.
Annonce

Fredericia: 3,7 millioner kroner.

Så stor er besparelsen, det private firma Brorson Consult i løbet af 2019 har skaffet ved at gennemgå 50 sager om handicappedes botilbud i Fredericia Kommune.

Det viser en aktindsigt, som Fredericia Dagblad har fået i sagen om konsulentfirmaet, som Fredericia Kommune i lighed med andre kommuner hyrede på en resultatkontrakt.

Aftalen var klar. Hvis konsulentfirmaet havde held til at forhandle taksten ned på forskellige botilbud, tjente firmaet ti procent af gevinsten. Hvis der ikke kom nogen besparelse, var der ingen betaling til Brorson Consult.

Disse fem steder har kommunen sparet

Team Jura i Fredericia Kommune oplyser i øvrigt, at besparelserne på i alt 3,7 millioner kroner. Besparelserne er forhandlet på de fem følgende botilbud:

Center for Hjerneskade i Kolding (kommunalt bosted)

Kobbelgården, Fredericia (kommunalt)

Vestbo, Middelfart (kommunalt)

Hugin og Munin fra Viborg-området (drevet af fond)

SUF Syddanmark (drevet af fond)

Annonce

Vurdering i samarbejde

Ifølge aktindsigten kiggede Brorson Consult i første om gang på 50 sager. De gik videre med 20 sager.

- Vurderingen foretages i samarbejde af indehaver og chefkonsulent, Anne Broron, og afdelingsleder i myndighedsteamet, hedder det i kontrakten, som trådte i kraft ved underskrivelsen 29. august 2019.

Fredericia Kommune oplyser, at der er sparet 3,7 millioner kroner i alt med manøvren. Dermed har Brorson Consult – jævnfør kontrakten - tjent 370.000 kroner på opgaven.

De 20 sager endte på følgende vis ifølge aktindsigten fra Fredericia Kommune, som dagbladet modtog 3. januar:

  • 13 sager førte til, at taksten blev forhandlet ned, men der fortsættes med samme indsats.
  • I en sag arbejdes der med et nyt botilbud, da der er behov for mere støtte.
  • I tre sager fortsætter indsatsen til den samme takst.
  • I tre sager er forhandlingerne stadig i gang. (pr. 3. januar, red.)
Annonce

Kommunen træffer afgørelsen

Taksterne er blevet sat ned på fem forskellige bosteder. Det er både kommunale og fonds-drevne bosteder.

Kommunerne er blevet kritiseret for at bruge resultatlønnede konsulenter, men den kritik er forfejlet, mener Yelva Bjørnholdt Jensen, koncernchef for Social og Beskæftigelse i Fredericia Kommune.

- Man skal huske på, at afgørelsen træffes 100 procent af kommunen. Kommunen kan sige nej, og der har konsulentfirmaet ingen beføjelser, siger Yelva Jensen.

Hvert år skal kommunen ifølge loven følge op på de enkelte borgeres behov for hjælp. Konsulentfirmaet er hyret som en hjælp til kommunens socialrådgiverne i forhold til at forhandle takster med botilbud.

- Det er svært at forhandle. Det er ikke noget, socialrådgiverne bliver uddannet i. Derfor har vi også kørt det som et uddannelsesforløb, forklarer Yelva Bjørnholdt Jensen om samarbejdet med Brorson Consult.

- Vi køber ekspertkompetence på noget af det, vi synes er svært. Vi har brug for at blive bedre til det, så vi bruger midlerne bedst muligt. For vi oplever, at der er et stort pres på området. Vi får flere og flere borgere, der har brug for hjælp, siger Yelva Bjørnholdt Jensen.

Annonce

Borgere kan klare sig med mindre hjælp

Når kommunen følger op på sagerne, sikrer man, at hjælpen passer til den handicappede borger.

- Vi vil gerne have, der er sammenhæng mellem det, vi betaler, det, borgeren er visiteret til, og borgerens behov, siger Yelva Bjørnholdt Jensen.

Typisk ændrer behovet sig med tiden. På bostederne får borgeren hjælp til at blive mindre afhængig af personale, forklarer koncernchefen.

- Når en borger flytter ind på et botilbud, er det tit en urolig start. Man skal finde sig til rette i alt det nye, og det kræver noget personale. Det aftaler man en takst på. Når der er gået noget tid, og borgeren vænner sig til det nye sted, og personalet vænner sig til borgeren, så falder der ro på. Så kan man klare sig med mindre. Det er den tilpasning, der typisk er, siger Yelva Bjørnholdt Jensen.

Annonce

Dyre enkeltsager

Fredericia Kommune har som nævnt sparet 3,7 millioner kroner, og de er hentet på 13 sager. Det svarer til en gennemsnitlig besparelse på cirka 280.000 kroner pr. borger.

Når man sparer 280.000 kroner på en person, kan man så forvente, at indsatsen er lige så god som før?

- Det vil jeg mene. Det er meget dyre enkeltsager, som kan have kørt i flere år. Man får beskrevet, hvilke ressourcer man bruger, og hvad det skal koste. Man ser på, hvordan det hænger sammen med, hvad der er visiteret. Hele den snak gør det meget tydeligt. Så har de midler været brugt på andre borgere, som måske trænger at få forhandlet taksten op. Men typisk modtager vi henvendelser på borgere, hvor der er blevet tungere, og der er brug for mere. Men ikke altid når det går den anden vej, siger Yelva Bjørnholdt Jensen.

Kommunen ikke kan diktere en lavere takst for en borger. Det er en aftale, som både kommunen og bostedet skriver under på, understreger hun.

Ankestyrelsen har bedt kommunerne om en redegørelse for sagen. I Fredericia fremlægges den for økonomiudvalget 27. januar og byrådet 3. februar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

"Så skal han hjem og holde fest...": Nej, børnefødselsdage må vente til oktober, hvis det står til kommunen

Debat

Så fik vi et regionsbudget i hus

Vejle Boldklub

VB-anføreren efter sejren over Sønderjyske: Vi viste, vi kan være med

Coronavirus

Live: Styrelse slår fast - skoler bør aflyse alle lejrskoler og klassefester

Annonce