Billund: I løbet af det kommende års tid vil et nyt kontrolcenter rejse sig i det bageste område af Billund Lufthavn - som nabo til det velkendte kontroltårn, som det nye kontrolcenter med tiden vil gøre overflødigt. Dermed vil flyveledernes arbejde i løbet af de kommende år blive endnu mere digitaliseret.
- Hvor flyvelederne i dag sidder og kigger fysisk ud af vinduerne, bliver der ved startbanen rejst en 40 meter høj mast med 400 kilo kameraudstyr i toppen. Det bliver det nye tårn. Så alle de lufthavne, der rejser en mast med et kamera, kan få flyveledelse modsat i dag, hvor man skal rejse et tårn for det, fortæller lufthavnsdirektør Jan Hessellund.
Det er selskabet Naviair, der leverer trafikstyringen til Billund Lufthavn. Teknisk direktør Morten Søndergaard ser frem til, at den øgede digitalisering er en realitet.
- På denne måde bliver det også lettere at se gennem skyerne. Det bliver faktisk lidt ligesom at spille Fortnite - man skal bare lade være med at skyde flyene ned, siger han med henvisning til det populære computerspil.
Klar til brug i 2024
Den nye kontrolcenter koster i omegnen af 85 millioner kroner, og det vil blive bygget i løbet af indeværende år. 2023 vil komme til at byde på rekruttering, træning og uddannelse, mens centret efter planen - om corona vil, som Morten Søndergaard udtrykker det - vil være klar til at blive taget i brug i 2024.
Til den tid vil det fra det kommende kontrolcenter være muligt at tilbyde flyveledelse til alle små lufthavne eller flyvepladser rundt om i landet.
Projekt til 85 millioner kroner
- Det nye kontrolcenter kommer til at koste i omegnen af 85 millioner kroner.
- Centret bliver rejst i løbet af 2022, mens der i 2023 vil blive rekrutteret og uddannet personale, så centret kan komme i fuld drift i 2024.
- En lille lufthavn som eksempelvis Odense vil vi kunne tilbyde flyveledelse til, uden at de først behøver foretage en stor investering og rejse et kontroltårn. Dermed vil de kunne udvide deres åbningstider, siger Morten Søndergaard.
Teknikken, som bliver indført i det kommende kontrolcenter, findes allerede i en række andre lande.
Kan ligge alle steder
Med den nye digitalisering på området er det i princippet ligegyldigt, hvor det nye kontrolcenter rent fysisk befinder sig. Alligevel er der en ganske god grund til, at det bliver placeret centralt i landet på Billund Lufthavns område.
Jan Hessellund, adm. direktør, Billund LufthavnAlle de lufthavne, der rejser en mast med et kamera, kan få flyveledelse modsat i dag, hvor man skal rejse et tårn for det.
- Flyveledere er en mangelvare, så der er en god grund til, at vi placerer os centralt i produktionsdanmark i forbindelse med lufthavnen. Men i princippet kunne vi være alle steder, siger Morten Søndergaard, der slår fast, at ingen flypassagerer behøver bekymre sig, fordi flyvelederne inden længe ikke længere sidder og kigger ud ad vinduet for at få øje på flyene.
- En flyveleder sidder i langt størstedelen af sin tid og kigger på en lille prik på en skærm, så det er der overhovedet ikke noget mærkeligt ved, siger han.