Annonce
Vejle

Kritisk vejkryds udvides, og omstridt krydsning lukkes

Sådan kan Horsensvejs-krydset komme til at se ud, hvis den planlagte ombygning gennemføres som skitseret over for politikerne i teknisk udvalg. Illustration: Vejle Kommune
Teknisk udvalg sætter gang i forarbejdet med at ændre krydset mellem Horsensvej og Østerbrogade, så "bragende kollisioner" undgås.

Vejle: I løbet af de næste par år bliver det store kryds for bunden af Horsensbakken i Vejle bygget om.

Her mødes Horsensvej og Østerbrogade, og i umiddelbar nærhed kobler Roms Hule sig også på Horsensvej. Men der er store forandringer i vente. Krydset skal udvides, og når det sker, bliver der ifølge planerne lukket for venstresving fra Roms Hule.

I dag kan bilister køre halvt over Horsensvej og så vente i midten, til der bliver plads i trafikken oppe fra Horsensbakken. Den mulighed har blandt andet været kritiseret af en af TrekantBrand Vejles indsatsledere, Erik Skallerup. Som privatbilist har han ofte oplevet biler, der hænger med bagenden ude på Horsensvej.

Annonce

Del af trafikplan

  • Ombygningen af krydset mellem Horsensvej og Østerbrogade er en del af den overordnede trafikplan, Vejle Kommune offentliggjorde for to år siden.
  • Mobilitetsplanen til rundt regnet en milliard kroner har blandt andet fokus på den såkaldte havnerute - den vejstrækning, der fungerer som nødvej, hvis og når Vejlefjordbroen og motorvejen lukkes af uheld eller andre årsager.
  • Her er det afgørende, at strækningen fra Horsensvej til Fredericiavej kan klare mere trafik end i dag. Derfor er planen på længere sigt at udvide gaderne til fire spor, forbedre krydsene og måske - hvis pengekassen rækker, og staten vil hjælpe - at sende trafikken gennem en havnetunnel mellem Windfeld-Hansens Gade og Toldbodvej.
  • Sammenlagt blev projektet dengang vurderet til at koste en halv milliard kroner. En række kryds skal bygges om. Et enkelt er allerede ændret - nemlig krydset mellem Toldbodvej og Ibæk Strandvej.

Projekt til 7,5 millioner kroner

Når krydset bygges om, fjernes venstresvings-muligheden. Fremover må bilister fra Roms Hule dreje til højre op ad Horsensvej. Og fra Horsensvej er det planen at etablere en særlig højresvingsbane ind mod Roms Hule.

Plads bliver der i det hele taget nok af, når det 7,5 millioner kroner dyre udvidelsesprojekt formentlig sættes i gang i løbet af i år. Foreløbig har teknisk udvalg sat 700.000 kroner af til et mere detaljeret projekt, der skal vise præcist, hvordan krydset skal bygges om.

Ifølge skitseforslaget skal ombygningen blandt andet afhjælpe problemet med den nuværende venstresvingsbane fra Horsensvej ind mod Østerbrogade. I myldretiden betyder den korte bane, at der ofte holder venstresvingende i den yderste af de to vejbaner, der fortsætter ned mod Vejle. Og som man kan læse i sagsfremstillingen fra forvaltningen, øger det risikoen for "bragende kollisioner".

Flere baner på Horsensvej

Derfor er det planen at få etableret to venstresvings-baner. Det vil også betyde, at flere bilister kan nå at svinge til venstre for grønt lys.

I den modsatte retninge på Horsensvej er planen at få tre spor på de første meter op mod Roms Hule, hvor de fletter sammen til to spor. På den måde kan der komme flere gennem krydset i retning ud af byen - ikke mindst, når der for alvor er pres på ved lukning af motorvejen ved Vejlefjordbroen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce