Annonce
Kultur

Kvindernes stemmer: Sonja Richter spiller Anna Syberg i ny lydteaterforestilling

Sonja Richter lægger stemme til Anna Syberg i BaggårdTeatrets nyeste lydfortælling "Under Isen". Foto: Jakob Carlsen
Svanninge Bakker er kulissen for BaggårdTeatrets nye usynlige teaterforestilling ”Under Isen”. Man kan opleve den, mens man går syv kilometer igennem landskabet formet af istiden. Gennem høretelefonerne hører man en velproduceret lydfortælling med skuespillerne Pilou Asbæk, Rosalinde Mynster, Elliot Hove og Sonja Richter. Det er to sydfynske kvinders historier, der er i fokus, mens deres berømte mænd for en gangs skyld står bagerst.
Annonce

I litteraturen blev den enes brune øjne berømte. I malerkunsten blev den anden foreviget som indadvendt, melankolsk og optaget af børn eller sysler. I ”Under Isen” får Riborg Voigt, H. C. Andersens store kærlighed, og Anna Syberg, Fritz Sybergs hustru, stemmer. Og historien bliver for en gangs skyld fortalt fra deres perspektiv med de berømte mænd som støttende biroller.

- ”Under Isen” handler om kvinderne og deres problemer og kamp for at træde i karakter som kunstner og menneske på lige fod med mændene, siger Sonja Richter, der lægger stemme til Anna Syberg i fortællingen.

Hun fortsætter:

- Det har jo været sådan siden #metoo, at det er blevet mainstream at trække kvinderne frem i forgrunden - at vende paletten og reducere mændene til bifigurer. Det er dejligt, fordi der altid har manglet kvinderoller i mit fag, men det giver heller ikke balance i det store billede. Men i denne historie, hvor mændene, H.C. Andersen og Fritz Syberg, er så velbeskrevet, er det interessant at høre kvindernes historie og ikke bare høre om dem, fordi de var de berømte mænds kvinder.

Hendes karakter i lydfortællingen er kunsteren Anna Syberg, som malede sine sirlige akvareller og blev hyldet som bedste blomstermalerinde i en tid, hvor det var svært at være kvindelig kunstner. Hun var en del af kunstnerkolonien Fynboerne, som også bestod af hendes mand Fritz Syberg og hendes bror Peter Hansen. Især den sidste var imod, at kvindelige kunstneres malerier skulle udstilles.

Anna Syberg døde i 1914 - året inden kvinderne fik stemmeret i Danmark.

- Omkring århundredeskiftet var det få kvinder, der havde adgang til kunsten, ligegyldigt hvor talentfulde de var. Anna Syberg var talentfuld, arbejdede på porcelænsfabrikken og underviste i sang og klaver, men hun var også født ind i det. Hun kom fra en kunstnerisk familie, hendes bror var også maler, og hun blev gift med Fritz Syberg, der opfordrede hende til at male. Det var ikke mange kvinder forundt. Alligevel kæmper hun med at få anerkendelse og med at blive udstillet på lige fod med mændene. Selv om det er meget bedre nu, er den kamp ikke overstået, siger Sonja Richter.

- Inden for mit felt, dramatikken, var der for 300-400 år siden slet ikke kvindelige skuespillere. Da var det mænd, der spillede alle roller, om de så skulle tage kjoler på. Da Anna levede, blev kvinder ikke betragtet som værende fuldgyldige mennesker. Hvis man læser Strindberg og Ibsen, rangerer kvinder også under mændene. De kan godt lide dem, men de er ikke intelligente, og de tænker ikke selv. Og da kvinderne endelig kom ind i skuespilfaget, blev de betragtet som prostituerede. Der findes stadig fordomme om, at kvindelige skuespillere er mere løse på tråden. Der er ikke lige rettigheder for kvinder, og slet ikke for andre minoriteter, siger hun.

I lydteateret er Anna Sybergs stigende kvindesagsbevidsthed et af fortællingens spor, et andet er den ulykkelige kærlighedshistorie mellem den allerede forlovede faaborgenser Riborg Voigt og den senere så berømte H.C. Andersen, og det tredje spor er landskabets tilblivelse og istidens spor i det sydfynske. Et landskab, som man også oplever med fødderne. Efter syv kilometer og to en halv times fortælling slutter det usynlige teater på toppen af Lerbjerget, der stikker 126 meter over havets overflade og giver en skøn udsigt ud over Svanninges bølgende bakker.

Frem til 8. november 2020 kan man afslutte gåturen med at se udstillingen ”Øjeblikkets skønhed” med Anna Sybergs malerier på Faaborg Museum.

"Under Isen"

BaggårdTeatrets nyeste lydteater-fortælling "Under Isen" foregår i Faaborg og Svanninge Bakker.

Den er lavet i samarbejde med Øhavsmuseet, H.C. Andersen centret og Faaborg Museum.

Forfatteren er Jannie Schjødt Kold, der også er BaggårdTeatrets kommunikationschef.

Stemmerne, der bærer fortællingen, er Sofie Torp, Sonja Richter, Rosaline Mynster, Pilou Asbæk og Elliot Crosset Hove.

Sådan gør du:

Tag gode vandresko på, din smartphone i lommen og høretelefoner med. Download BaggårdTeatrets app og betal 79 kroner for forestillingen "Under Isen". Det tager fem til ti minutter at downloade den til telefonen. Husk at slå gps'en til. Tag til Faaborg Havn og find udgangspunktet foran Øhavsmuseet på Havnegade 3. Her starter du fortællingen og følger guidningen, der er en del af forestillingen.

Turen slutter på Lerbjerget i Svanninge Bakker efter syv kilometer og 2 timer og 30 minutter. Her kan man tage bussen tilbage til byen.

Lydfortællingen findes på dansk, tysk og engelsk.

Pilou Asbæk er Fritz Syberg, og Sonja Richter er Anna Syberg i lydteateret "Under Isen", som skal høres, mens man går i Faaborgs gader og Svanninge Bakker. Foto: Jakob Carlsen
Fire kendte skuespillere har indtalt stemmer til BaggårdTeatrets nye lydfortælling "Under Isen". Pilou Asbæk spiller Fritz Syberg og Sonja Richter er Anna Syberg. Det er Jacob Schjødt (i baggrunden), der har instrueret stykket. Foto: Jakob Carlsen
Pilou Asbæk er Fritz Syberg, og Sonja Richter er Anna Syberg i lydteateret "Under Isen", som skal høres, mens man går i Faaborgs gader og Svanninge Bakker. Foto: Jakob Carlsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce