Annonce
Billund

Længe ventet rapport er landet: Motorvej øst om Billund giver bedst aflastning for E45

Det vil give den bedste aflastning for den østjyske motorvej, hvis en kommende midtjysk motorvej kommer øst om Billund. Det fastslår Vejdirektoratet i sin VVM-redegørelse. Arkivfoto.
Vejdirektoratet har netop offentliggjort sin VVM-redegørelse for en kommende hærvejsmotorvej forbi Billund, og her oplistes fordele og ulemper ved at føre vejen øst eller vest om Billund.
Annonce

Billund: En eventuel kommende motorvej fra Haderslev forbi Billund til Give er nået til næste skridt. Vejdirektoratet har offentliggjort sin VVM-redegørelse, der påpeger fordele og ulemper ved både motorvejen generelt og de forskellige linjeføringer.

I Billund har der været megen debat om, hvorvidt motorvejen bør gå øst eller vest om Billund. Et stort flertal i Billund Byråd valgte at anbefale en vestlig løsning, men så entydigt taler VVM-redegørelsen bestemt ikke. Blandt andet når det handler om aflastningen af den østjyske motorvej, vil det være en fordel med en linjeføring øst om Billund.

"Generelt vil forslagene øst om Billund tiltrække mere trafik end forslagene vest om Billund. I forslagene Øst om Billund vil trafikken i 2030 typisk være omkring 18.000 køretøjer i døgnet, mens der i forslagene vest om Billund, typisk vil være ca. 3.000 køretøjer mindre. Tilsvarende vil forslagene øst om Billund medføre en større aflastning af E45," skriver Vejdirektoratet i sin rapport.

Sagen kort

I november 2016 besluttede den dengang nye trekløverregering bestående af Venstre, Konservative og Liberal Alliance, at der skulle igangsættes en undersøgelse af en ny midtjysk motorvej fra Hobro til Haderslev.

Den nye motorvej skal aflaste og gå parallelt ind i landet med E45, der går fra grænsen i Padborg, op gennem Østjylland og til Frederikshavn i Nordjylland.

Vejdirektoratet har netop offentliggjort den VVM-undersøgelse, der skal danne grundlag for en politisk beslutning om en eventuel kommende motorvej. Undersøgelsen omfatter strækningen fra Haderslev forbi Billund til Give, og den peger blandt andet på fordele og ulemper ved at lade motorvejen gå øst og vest om Billund.

Annonce

Fysisk og visuel barriere

Rapporten slår fast, at en kommende motor vil være "en fysisk og visuel barriere", og der bliver peget på, at en vestlig linjeføring vil få betydelige visuelle konsekvenser i blandt andet området ved Gyttegård Plantage. Der er dog lagt fokus på, at beboerne i de mindre bysamfund skal generes mindst muligt.

"I arbejdet med placering af Ny Midtjysk Motorvej i landskabet har der været fokus på at sikre en god afstand til de mange mindre bysamfund langs strækningen, således at færrest muligt boliger bliver påvirket af støj over Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdi fra motorvejstrafikken. Motorvejen vil forløbe gennem åbent land præget af landbrug, spredte enkeltliggende ejendomme, mindre sammenhængende boligområder og bysamfund, skov og naturområder m.m. med rekreative værdier. En motorvej vil ændre lydmiljøet i større eller mindre grad alt efter, hvor tæt på motorvejen man befinder sig," hedder det i VVM-rapporten.

Når talen falder på natur og miljø, vurderer Vejdirektoratet, at øst eller vest om Billund kan være lige godt.

"De forskellige motorvejsforslag påvirker forskellige rekreative områder, men samlet set vurderes forslagene med linjeføring vest om Billund ikke at påvirke friluftslivet og de rekreative interesser mere end forslagene øst om Billund," hedder det i VVM-rapporten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce