Annonce
Debat

Lærer og far: Corona-krisen har skabt den perfekte folkeskole

Annonce

Læserbrev: Som far til en pige i 3. klasse har jeg oplevet, at nødundervisningen har haft en positiv indflydelse på min datter.

Før corona-krisen var hun ofte træt, klagede over hovedpine og var til tider ked af det, når hun var kommet hjem fra skole.

I denne tid oplever jeg en helt anden pige, som er mere glad, og hun har fået et større overskud i hverdagen. Hun er i det hele taget blevet mere glad for at gå i skole.

Jeg er ikke i tvivl om, når jeg har talt med min datter eller med andre forældre, hvad forskellen på skolen før og under corona har gjort ved vores børns trivsel og læring.

Patrick Hjortshøj portræt

Skoledagen er blevet mere varieret, der bliver arbejdet mere projektorienteret udendørs, hvor bevægelse har været en naturlig del af undervisningen.

Derudover har inddelingen af børnene i mindre grupper været med til at mindske konfliktniveauet, og det har også givet mere ro i undervisningen.

I det hele taget har der været mere fordybelse i undervisningen, og der har været mere tid til det enkelte barn.

Vores børn har nydt, at der har været tid til at lege og lave sjove aktiviteter, som har passet til det faglige indhold.

Derudover mener jeg, at skole-hjem-samarbejdet er blevet styrket under corona-krisen.

Corona-krisen har vist os, at skolen godt kan være på en anden måde end tidligere.

Nødundervisning har været til gavn både for lærerne og eleverne.

Jeg håber, erfaringerne med nødundervisningen kan være med til at skabe bedre læringsmiljøer og trivsel i folkeskolen.


For at skabe bedre læringsmiljøer, så bør man have et lavere klasseloft, så lærerne kan få mere overskud i hverdagen, hvor der kan være mere tid til det enkelte barn samt mere tid til at forberede god undervisning.

Patrick Hjortshøj


For at skabe bedre læringsmiljøer, så bør man have et lavere klasseloft, så lærerne kan få mere overskud i hverdagen, hvor der kan være mere tid til det enkelte barn samt mere tid til at forberede god undervisning.

To-lærerordning kan være med til at give mere ro og nærvær i undervisningen.

Til august vender eleverne tilbage til en fortrinsvis normal skolegang, hvor der skal igen undervises efter folkeskoleloven og ikke efter nødundervisning.

Mit håb for folkeskolen er, at politikkerne vil bruge erfaringerne fra corona-skolen til at skabe den perfekte folkeskole.

Min opfordring til politikerne i Vejle Byråd og Torben Elsig-Pedersen, formand for børne- og familieudvalget:

Lyt til lærerne, forældrene, eleverne og skolelederne, og hav modet til at skabe bedre rammer for folkeskolen, fordi det vil styrke elevernes trivsel og læring samt styrke lærernes arbejdsglæde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Efter endnu en uge med rekordhøje smittetal: Disse områder i Vejle er lige nu hårdt ramt

Annonce