Læserbrev: Planløsheden i Vejle tager til, og politikerne anvender ikke deres egne planer i sammenhæng. Helheden mangler. Kan det have sin rigtighed?
Jeg nøjes med de seneste to måneders opslag fra henholdsvis Vejle Kommune og VAF til at argumentere med.
Gadbjerg: 12. december sender Vejle Kommune et elektronisk nyhedsbrev ud med overskriften: "Grunde til salg i Sejershaven". De sidste parceller i lokalplan 1221 udbydes. Endnu et boligområde med parceller på 800-1200 kvm til enfamilieshuse. Krav om plads til to biler på hver parcel.
Giv et praj: Hvor er bussen?
Vardevej, Vejle: 4. januar skriver VAF, at udbygningen ved Vardevej med Kryger Development som entreprenør vil belaste kloakker langt over deres kapacitet, jf. Vejle Spildevands høringssvar. Projektet omfatter 68 boliger i form af rækkehuse og lejligheder på 15.000 kvadratmeter i Vejle Ådal. Bybus linje 2 går lige til døren. Der er 10 minutters gang til centrum af Vejle. Grundvandsspejlet ligger højt.
Giv et praj: Manglende grønne områder i hele bydelen.
Nørremarken: 5. januar har VAF et interview med Torben Elsig-Pedersen, som er advokat for Mina, en ni-årig pige, som vil savne byg- og legepladsen. Vejle Kommune planlægger at udstykke området til boliger - tæt og måske med tre-fire etager. I forlængelse heraf er Martin Sikær på banen i samme avis med en forsikring om, at legepladsen får en erstatning i området. Begge vil have sagen i byrådet. Måske får beboerne på Nørremarken et ord at skulle have sagt til det. Lad os håbe det.
Giv et praj: Manglende luft og plads til mennesker.
Olav BachHvor længe skal vi fortsat acceptere en hovedløs planlægning for bosættelse og mobilitet i Vejle?
Planløsheden: Hvor længe skal vi fortsat acceptere en hovedløs planlægning for bosættelse og mobilitet i Vejle?
Noget tyder på, at det fortsætter de næste mange år. Teknisk udvalg og forvaltningen er i gang med at planlægge de nye buslinjer for Vejle, men ud fra de ting, jeg kan finde omkring dette, ligger det i hvert fald ikke i udbuddet, at der skal være højere frekvens eller tættere dækning i de næste mange år.
Så jeg synes nok, der mangler sammenhæng. Sammenhæng mellem visionerne i kommuneplanen (1100 sider) og mobilitetsplanen (nu blot et visionspapir) henholdsvis lokalplaner.
Enten skal politikerne sætte sig for bordenden og bringe planerne i overensstemmelse med hinanden, ellers er alternativet, at vi skal have nye politikere på banen.