Annonce
Vejle

Rekordår: Aldrig har så mange turister sovet i vejlensiske senge

Best Western Torvehallerne og Vejle Kommunes øvrige hoteller har aldrig tidligere solgt så mange overnatninger, som det var tilfældet sidste år. Foto: Mette Mørk
Antallet af kommercielle overnatninger i Vejle Kommune er på fire år steget mere end 25 procent. Men antallet af udenlandske overnatninger faldt sidste år.

Vejle: Vejles hoteller, campingpladser og vandrerhjem havde flere gæster i 2018 end nogensinde tidligere.

Det viser de seneste tal fra turismeorganisationen Visit Denmark.

Sidste år bookede erhvervsfolk, gæster og turister til sammen 722.271 overnatninger rundt ved de kommercielle aktører i Vejle Kommune. Sammenligner man det tal med de seneste fire år, er antallet af overnatninger steget med 25,5 procent siden 2014, da hoteller og andre steder havde 575.320 overnatninger.

Det glæder Vejle Kommunes erhvervs- og turismechef Morten Damgaard sig over.

- Det er glædeligt, at vi pludselig har nogle kulturoplevelser, vi ikke havde tidligere. Kongernes Jelling har fået hul igennem de senere år. Vi har fået Fjordenhus, og der kommer folk til for at se arkitektur, som vi ikke havde før. Og som det nyeste er vi også blevet et gastronomisk mål. Det trækker mange voksne til, men det er stadig ikke så stort et marked for os som børnefamilierne og konferencemarkedet, fortæller Morten Damgaard.

Vejle har den fordel, at vi er den nærmeste større klat på landkortet i forhold til Billund, og så bliver vi hurtigt andenvalget for mange børnefamilier efter Billund.

Morten Damgaard, erhvervs- og turismechef, Vejle Kommune

Nærmeste større klat

Vejle Kommune er en del af et Lego-samarbejde, hvor flere kommuner og aktører er gået sammen om en fælles markedsføring. Det tilskriver Morten Damgaard også som en del af forklaringen på stigningen.

- Vejle har den fordel, at vi er den nærmeste større klat på landkortet i forhold til Billund, og så bliver vi hurtigt andenvalget for mange børnefamilier efter Billund, siger turismechefen.

Statistikken viser også, at de fire foregående år - fra 2011 til 2014 - var langt mere dyster. Her faldt antallet af overnatninger fra år til år til det foreløbige lavpunkt som 2014 udgjorde.

- Det er egentligt ufatteligt, for man skulle tro, at finanskrisen var 2009, 2010 og senest 2011. Men kulturen ude i virksomhederne hang ved et par år efter krisen, for virksomhederne var umanerligt langsomme om at komme op i gear i forhold til at bruge eksterne konferencelokaler. Da vi har et kæmpestort konferenceprodukt med mange hoteller og vores beliggenhed, kostede det i en lang periode, fortæller Morten Damgaard.

Hver tredje er udlænding

Visit Danmarks tal viser også, hvor gæsterne, der har overnattede i Vejle Kommune sidste år, kommer fra: Det er danske gæster, der først og fremmest vælger Vejle som destination.

482.397 af sidste års overnatninger blev betalt med et dankort, mens 239.874 lokale overnatninger blev betalt med et internationalt betalingskort.

Det svarer til, at hver tredje overnatning blev betalt af en udlænding, mens to tredjedele af sengene var optaget af danskere.

Her kommer turisterne fra

Sidste år bookede udlændinge til sammen 239.874 overnatninger i Vejle Kommune med tyskerne, skandinavere og finnere som de flittigst besøgende.

Her følger top 25 over udenlandske overnatninger:

  1. Tyskland 59.033
  2. Norge 37.015
  3. Sverige 36.779
  4. Nederlandene 27.379
  5. Finland 11.943
  6. Storbritannien 9759
  7. Polen 8791
  8. Ungarn 3972
  9. Italien 3765
  10. USA 3644
  11. Belgien 3155
  12. Schweiz 3043
  13. Spanien 2701
  14. Frankrig 2318
  15. Portugal 1069
  16. Færøerne 914
  17. Island 770
  18. Rusland 736
  19. Litauen 669
  20. Letland 657
  21. Kina 640
  22. Østrig 635
  23. Tjekkiet 502
  24. Australien 476
  25. Rumænien 455

Svenskerne svigter

Sammenligner man 2017 med 2018, faldt antallet af udenlandske overnatninger i Vejle en smule sidste år. Fra 242.588 i 2017 til 239.874.

Det er en udvikling, Morten Damgaard gerne vil have vendt, men det er ikke så let.

- Det er svært at gøre noget ved samfundsøkonomiske forhold. Vi er meget afhængige af det skandinaviske marked, og vi er ramt af valutakurserne, der har været ugunstige, især i forhold til Sverige. Tilbagegangen i udenlandske overnatninger skyldes udelukkende svenskerne på grund af den svage svenske krone. Derfor har vi i Legoland-samarbejdet også kastet ekstra markedsføringskroner ind i Sverige, fortæller Morten Damgaard.

Scandic Jacob Gade i byparken i Vejle er blandt de nyeste hoteller i Vejle. Foto: Mette Mørk
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce