Ikast-Brande

Laura vandrer for sig selv - og for kræftramte børn og unge

Laura Marie Poulsen var ved godt mod inden hun skulle forlade Gyvelborg ved Nr. Snede. Foto: Jens Amtoft
25-årige Laura Marie Poulsen vandrer 14 dage for en god sag. Mandag og tirsdag var hun i Nr. Snede.

Nr. Snede: Du må undskylde mit rod. Jeg er ved at lufte alle mine ting, inden de igen skal pakkes ned, siger 25-årige Laura Marie Poulsen.

Lørdag startede hun en 14 dages vandretur på Hærvejen i Vejen.

Tirsdag formiddag var hun ved at pakke sammen i lejligheden på Gyvelborg Økocamping ved Nr. Snede, hvor hun havde overnattet.

Annonce

-Det viste sig at Jellemien, der ejer stedet sammen med Willem Blauw, kender min mor rigtig godt. Jeg skulle have sovet i en af shelterne her nede bag ved. Men da Jellemien fandt ud af, at jeg er Jettes datter, fik jeg lov til at overnatte her i lejligheden, siger Laura Marie Poulsen med et stort smil og en kop dampende varm kaffe i hænderne.

Frem til 31. maj er det planen, at hun skal vandre til Skagen - nærmere bestemt til Grenen.

Hun vandrer helt alene.

Laura Marie Poulsen gør det for sin egen skyld, men hun gør det i særdeleshed også, fordi hun håber på undervejs at kunne samle penge ind til Kræftens Bekæmpelse til fordel for børn og unge.

- Jeg havde en veninde, der døde af kræft for fire år siden. Udover det, så har jeg en rigtig god kammerat, næsten min bedste ven. Han mistede sin storesøster forrige uge, hun blev begravet sidste mandag. Det er vigtige grunde til, at jeg gerne vil samle penge ind til børn og unge hos Kræftens Bekæmpelse, fortæller hun.

Reaktion mod corona

Laura Marie Poulsen bor til daglig i Herning.

Hun er ikke en inkarneret vandrer, men tanken om den lange gåtur blev født, da en af hendes kammerater tidligere på året gik fra København til Esbjerg.

- Det gav mig lidt blod på tanden, og så tænkte jeg, at det vil jeg også. Måske sagde jeg det i første omgang mest som en joke, men efterhånden blev jeg mere og mere hooked på idéen. Og til sidste besluttede jeg mig faktisk for at gøre det - uden at sige det til nogen, fortæller hun.

Rygsækken stammer fra da hun var værnepligtig i 2015. Foto: Jens Amtoft

Det var bl.a. coronatiden, der fik hende til at tage beslutningen.

-  Jeg synes, man har været meget indelukket det sidste år. Jeg fik sådan en trang til at komme ud og væk fra det hele og bare være mig selv. Det er sådan lidt terapiagtigt, jeg skal lære mig selv lidt bedre at kende. Da jeg havde taget beslutningen, kontaktede jeg Kræftens Bekæmpelse, for jeg tænkte, at jeg gerne ville bruge den her tur til noget mere end bare mit eget personlige projekt. Det er en tur for mig selv, der kan give noget godt til mange mennesker, fortæller hun.

Laura Marie Poulsen har senest arbejdet som salgsleder ved Power, men når hun vender tilbage fra vandreturen starter hun i nyt job på Åcenteret i Brande, hvor hun skal arbejde med handicappede.

- Jeg vil gerne arbejde mere med mennesker. Jeg tænker, at jeg gerne vil ind på uddannelsen som psykomotorisk terapeut, fortæller hun.

Store oplevelser

De første par dage af vandreturen har allerede budt på store oplevelser.

- Jeg startede lørdag i Vejen. Den første dag gik jeg 35 kilometer på 6½ time. Den næste dag blev det kun til ti kilometer, og i går gik jeg 25 kilometer, fortæller hun.

Laura Marie Poulsen får en varm kop kaffe inden afgang. Foto: Jens Amtoft

Den første dag nåede hun til Vingsted.

- Jeg var træt. Jeg var helt færdig, og jeg gik efter nogle shelters, selv om de var bookede. Jeg tog chancen og tænkte, at det de måtte være muligt, at finde et lille sted, hvor jeg kunne ligge. Da jeg nåede frem, stod der 30 udklædte rollespilsmennesker, der havde booket stedet og sat telte op. Der var bål og øl og hygge. Jeg kom så dumpende, og de tog imod mig med åbne arme. Jeg fik en feltseng at sove på og morgenmad. Det var en kæmpe fed oplevelse. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, fortæller hun.

Søndag derimod startede lidt skidt.

- Jeg havde ikke sovet ret meget om natten - jeg havde fået en forkert sovepose med. Den var for tynd, så jeg havde frosset. Da jeg havde gået ti kilometer, kom jeg forbi en campingplads, Fårup Sø camping. Jeg gik ind for at se, om jeg kunne købe mig til et varmt bad, og jeg tænkte, at jeg ikke kunne gå mere den dag, fortæller hun.

Det viste sig at varmtvandsbeholderen var gået i stykke, så det blev til et iskoldt bad i stedet.

- Da jeg kom ud fra badet stod to rengøringsfolk, Mette og Kim. Jeg havde lige fortalt dem, at jeg gjorde det for Kræftens Bekæmpelse, men at det havde været en lidt hård dag. Mette og Kim donerede en hytte til mig om natten. De kom også med morgenmad til mig. Så jeg har allerede nu oplevet så mange søde og venlige mennesker. Folk har været så fantastiske - man føler bare at livet er herligt, fortæller hun smilende, mens hun pakker sin rygsæk og ligner en, der virkelig glæder sig til at fortsætte turen.

Tirsdagens mål er Engesvang - hun ved ikke præcist, hvor hun skal overnatte, men det tager hun roligt.

- Der skal nok vise sig noget, som det har været tilfældet de tre første dage, sagde hun.

Hvis man vil donere penge til kræftens bekæmpelse i forbindelse med Laura Marie Poulsens tur, kan man sende penge med sms til 1277 med teksten: Støtte Vandreindsamling.

Danmark For abonnenter

Statens planer om nye veje og jernbaner fanger tusindvis af borgere i usikkerhed: Helle har ventet på en afklaring i otte år

Ikast-Brande

Velbesøgt fodboldfest i Brande

EM For abonnenter

Alle hold har været i kamp – vi kigger på fem højdepunkter og fem lavpunkter under EM indtil nu

Give

Se billederne: DM i cykling blev skudt i gang med sved, tilråb og kolde fadøl