Annonce
Børkop

Melson om de sløjfede togafgange: 'Ministeren vil hellere opkøbe huse til den overflødige bro'

Børkop og Brejning, som ses her, mistede to togafgange i myldretiden. Transportministeren var i samråd om blandt andet det. Arkivfoto: Jørgen Flindt
De sløjfede togafgange fra Børkop og Brejning var til debat, da transportministeren var indkaldt i åbent samråd. Og svarene fra ministeren må bekymre de lokale togpassagerer, lyder det fra Venstre-politiker.

Børkop: De to daglige togafgange fra Brejning og Børkop, som er blevet sløjfet, skal borgerne i lokalområdet ikke forvente kommer tilbage.

Det konkluderer Christoffer Aagaard Melson (V), efter han havde transportministeren i samråd, hvor blandt andet de manglende togafgange var til debat.

- Det står tydeligt frem, at transportministeren hellere vil bruge mange millioner kroner på at opkøbe huse ved fjorden, så togbroen stadig kan være i spil, i stedet for at bruge pengene på at opgradere lokale og regionale ruter, sagde Christoffer Melson efter mødet.

Annonce

Det var de lokale folketingspolitikere fra Venstre, Christoffer Aagaard Melson og Troels Lund Poulsen, som havde kaldt transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd.

- Det hænger ikke sammen, at man med den ene hånd vil betale for en milliarddyr fejltagelse i form af en togbro over fjorden, når man samtidig med den anden hånd nedlægger lokale afgange, sagde Christoffer Melson undervejs i mødet.

Ingen beregninger

Christoffer Melson spurgte under samrådet, om ministeren i det mindste vil få lavet nogle beregninger, der vil vise, hvad det vil betyde for den lokale togdrift, hvis der kommer en togbro. Vil der, hvis der kommer en togbro, komme flere eller færre lokale togafgange?


Jeg synes, det er synd for alle dem, der tager togene i lokalområdet, at der er en minister, der ikke vil fortælle dem, hvad de har i vente.

Christoffer Melson, medlem af Folketinget for Venstre


Men det kunne han ikke få svar på. Ministeren svarede, at togfonden (og dermed en togbro eller en tunnel, red) ikke var til debat før senere.

- Jeg synes, det er synd for alle dem, der tager togene i lokalområdet, at der er en minister, der ikke vil fortælle dem, hvad de har i vente. Det er meget utrygt og meget mærkeligt, at ministeren ikke ønsker at lave de beregninger, sagde Christoffer Melson efter mødet.

Annonce

Ingen svar om togbro

Transportministeren gav ikke mange konkrete svar om hverken de sløjfede togafgange eller om udsigten til en bro/tunnel hen over fjorden - men lidt kom der dog.

-  Der var tale om nogle ekstra myldretidsafgange, som blev indsat i 2019, men som det hurtigt viste sig, at der ikke var passagerer til. Det er DSB, der har ansvaret for at lægge køreplanerne, og det skal vi politikere ikke blande os i, sagde Benny Engelbrecht.

Han forventer, at hvis regeringens infrastrukturplan, der hedder Danmark Fremad, bliver forhandlet igennem, vil det også komme de lokale togafgange til gode.

- Vi lægger op til en massiv opgradering, som vil løse de underliggende præmisser, der er. På den måde styrker vi også de lokale afgange, sagde han undervejs i mødet.

Togbro er stadig i spil

  • Regeringen har udarbejdet en såkaldt infrastrukturplan, der hedder Danmark Fremad, og i den lægges der op til, at den syv år gamle plan med en togbro til hurtigtog hen over Vejle Fjord stadig er i spil.
  • Broen skal få tog mellem de fire største byer i Danmark til at komme hurtigere frem, da turen rundt om fjorden sænker farten.
  • Den vil koste mindst fire milliarder kroner, og de penge skal findes i en togfond.
  • Der er gang i forhandlingerne om de kommende års infrastruktur, men her ønsker regeringen ikke at tale om togbroen og Togfonden før om mange år.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

NPV satser på byggestart inden nytår: Posthusgrunden skal bebygges fra 'den billige ende'

Kultur

Kæmpe overraskelse: Se Danmarks bedste pressefotos

Annonce