Annonce
Sydjylland

Luftens serviceselskab i Billund har flere ben at gå på

- Vi vil i de kommende år gøre mere i produktudvikling. Vi er så småt startet med træningen af piloter og mekanikere, men vil blandt andet fortsætte med et it-system til droner og forskellige komponenter – ikke kun til flyindustrien, men også til flåden og på landjorden, siger direktør Michael Truelsen. Foto: Carsten B. Grubach
Scandinavian Avionics skal vedligeholde de nye F35-kampfly, men kan så meget andet.
Annonce

BILLUND: I værkstedet er lærling Johan Askjær i gang med at reparere et head set til et cockpit.

I hangaren er et ambulancefly ved at få skiftet elektronikken ud, så det kan kommunikere med andre fly.

Hverdag i Scandinavian Avionics på Stratusvej i Billund. Her repareres, vedligeholdes, designes og udvikles stort og småt inden for luftfart, og både piloter, kabinepersonale og mekanikere kan trænes, så de på hver deres måde kan søge for, at flyene kommer sikkert i luften.

- Service fylder rigtig meget hos os, og vi har helikoptere, ambulancefly, forretningsfly, militærfly og droner i vores kundeportefølje, så vi er ikke så afhængig af den almindelige rutetrafik, og det er en lille fordel for os under coronakrisen, siger direktør Michael Truelsen, søn af virksomhedens grundlægger, Hardy Truelsen, der som 72-årig stadig er aktiv som salgsdirektør i Scandinavian Avionics, som har 12 afdelinger i otte lande.

Initiativpris

Scandinavian Avionics blev i 2019 tildelt Initiativprisen, som uddeles af Dansk Industri Sydvestjylland.

- Vi er meget imponerede over de resultater, I har nået, og vi er imponerede over, at der i vores område er en virksomhed, som er i stand til at levere de ypperste elektronik i hele verden, lød begrundelsen fra Jesper Toft Mathiasen, formand for DI Sydvestjylland.

To konkrete ting er der blevet peget på fra Dansk Industri: Virksomhedens lyst til at opgradere medarbejderne og viljen til at afprøve nye ting. Med prisen fulgte et diplom og et fad.

Læs mere om Scandinavian Avionics på www.scanav.com

Annonce

Kontrakt på F35-vedligehold

- Det handler meget om, at gamle fly skal have indbygget nyt elektronik, og her har vi en række specialister. Det betyder, at vi har store luftfartsselskaber som Lufthansa og Norwegian, regeringer og private flyejere som kunder. En af vores store kunder er det tjekkiske selskab Aircraft Industries, som både bygger fly og leverer udstyr. Vi leverer udstyr og ingeniør-ydelser til dem i deres kommercielle set up, forklarer Michael Truelsen og fortsætter:

- Vi får både hele fly og mindre komponenter ind i hangaren i Billund, og vi har fået et godt ry i branchen, fordi vores medarbejdere har en enorm viden og indsigt. Mange af dem har haft 30 og 35-års jubilæer, og derfor får vi henvendelser fra kunder, som har prøvet at få løst deres problemer andre steder, men så ved de, at de kan få løst dem her hos os.

De 12 selskaber i The SA Group, forkortelsen for Scandinavian Avionics, har cirka 150 ansatte, deraf 50 i hovedsædet i Billund, og de kan i de kommende år blandt andet se frem til at skulle vedligeholde de mange F35-kampfly, der skal på vingerne verden over, deriblandt i Danmark. Det arbejde sikrede Scandinavian Avionics sig sammen med et andet dansk selskab, Terma fra 2022 og årtier frem.

Annonce

Mere produktudvikling

- Hardy er en entreprenant person som altid har smidt mange ressourcer i udvikling af virksomheden, og et ben af vores forretning, som ser ud til at komme til at vokse de kommende år, er produktudvikling.

- Her har vi de seneste år lavet et id-system til droner og forskellige andre komponenter – ikke kun til flyindustrien, men også til flåden og på landjorden. Det er ret interessant. Vi ser også en stor fremtid indenfor træning af mekanikere og piloter, via vores nystartede selskab, Aeroteam Training Solutions, forklarer Michael Truelsen.

- Vi har heldigvis flere ben at stå på, det er ikke kun service, vedligehold og design, men vi har også turn key solutions, nøglefærdige løsninger, så vi kan klare os, hvis et ben falder væk. Vi har altid brugt vores penge på videreudvikling, og det vil vi blive ved med. Vi har fordelen af stor fleksibilitet og megen viden, så vi kan hurtig skifte retning, pointerer Michael Truelsen, som således er rustet til en fremtid, der meget vel kan byde på færre flyselskaber og øget konsolidering af flyindustrien.

- Og det bliver lige som i biler sværere at udskifte elektronisk udstyr i fly, fordi alting bliver viklet ind i hinanden, forudser han.

Det 100 procent familieejede selskab er i høj kurs og har da også fået flere købstilbud, men ingen af dem har været tilstrækkelig seriøse.

- Vi bruger meget af det, vi tjener på udvikling og vil derfor ikke være så interessante for kapitalfonde, konstaterer direktøren, der er glad for den frihed, Scandinavian Avionics har som familieejet virksomhed.

Der arbejdes både med stort og småt i Scandinavian Avionics. Johan Askjær, en af virksomhedens lærlinge, er her i gang med at reparere et head set til et cockpit. Foto: Carsten B. Grubach

Direktør Michael Truelsen er glad for, at Scandinavian Avionics har flere ben at stå på. Han ses her ved et ambulancefly, der skal have indbygget elektronik, så det kan kommunikere med andre fly. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Coronasmittede sundhedspersoner får anerkendt arbejdsskader: Ingen har endnu udsigt til erstatning

Annonce