Annonce
Læserbrev

Luksusmotorvejen - Pihl Lorentzens sorte mærkesag

Fakta er, at Vejdirektoratets rapporter afdækker, at projektet er en samfundsøkonomisk katastrofe - også ved fuld udbygning fra Haderslev til Hobro.

Læserbrev: Den 7. maj gør asfaltentusiasten Kristian Pihl Lorentzen i Vejle Amts Folkeblad og JydskeVestkysten et desperat og stærkt vildledende forsøg på at opløfte Hærvejsmotorvejen - kendt som luksusmotorvejen - til at være rentabel og grøn.

Fakta er, at Vejdirektoratets rapporter afdækker, at projektet er en samfundsøkonomisk katastrofe - også ved fuld udbygning fra Haderslev til Hobro.

Sagen er som bekendt, at luksusmotorvejen har en stærkt negativ påvirkning af ejendoms-, natur- og kulturværdier til et betragteligt, tocifret milliardbeløb. Det medtager Vejdirektoratet ikke i sine regnestykker.

Konsekvenserne af en række sandsynlige, p.t. uplanlagte udvidelser af det øvrige jyske vejnet i de kommende mange årtier - for eksempel op langs E45 - indregnes heller ikke. Disse udvidelser får selvsagt en kannibaliserende effekt på luksusmotorvejens rentabilitet.

Derimod er Vejdirektoratet dygtigt til at værdisætte fiktive gevinster, som ikke resulterer i ekstra skattekroner eller forbedret kontant privatøkonomi, for eksempel privatbilisters marginale tidsbesparelser. Den varme luft herfra puster luksusmotorvejens rentabilitet kunstigt op.

Vejdirektoratet har påvist, at aflastningen af E45 er yderst marginal, og at Vejlefjordbroen på ingen måde er en flaskehals. Så også her er Kristian Pihl Lorentzen helt på afveje.

Fakta er, at luksusmotorvejen konservativt beregnet påfører private ejendomsbesiddere et tab på et trecifret millionbeløb.

Fakta er, at oplevelsesværdien af et unikt naturområde som Frederikshåb Plantage med Syvårssøerne og Randbøl Hede reduceres med et stort trecifret millionbeløb over luksusmotorvejens levetid.

Læg dertil store nedskrivninger på oplevelsesværdierne i alle øvrige naturområder og kulturarven op igennem hele Jylland, der i mange årtier frem også ville blive stærkt negativt påvirket af støj, lys og anden forurening.

Hvis regnestykkerne korrigeres for ovennævnte alvorlige fejl og mangler, så dropper den interne rente for luksusmotorvejen til skønsmæssigt under to procent, meget langt under det absolutte mindstemål, og således et samfundsøkonomisk attentat i negativ særklasse.

Vejdirektoratets analyser er med andre ord ufuldstændige, og således ubrugelige som et etisk og demokratisk forsvarligt beslutningsgrundlag.

Konklusionen er entydig; økonomisk rentabel har luksusmotorvejen aldrig været, og grøn bliver den heller aldrig. Sådan er det, uanset Pihl Lorentzens patetiske forsøg på at sminke kendsgerningerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce