Annonce
Ikast-Brande

Mange spørgsmål, men færre svar om togplaner

Kommunen og Midttrafik ønskede, at halvtime-driften om morgenen på hverdage på strækningen Struer-Vejle som minimum burde opretholdes. Men når Arriva 13. december overtager togdriften mellem Vejle og Struer, får det store konsekvenser for de mange pendlere, der benytter morgenafgangen fra Brande Station mod Herning kl. 07.13 og for dem, der benytter afgangen mod Vejle kl. 06.43. Begge afgange forsvinder ganske enkelt fra køreplanen. Arkivfoto: Arriva
Arriva prioriterer ud fra et "bedst for flest-princip”.
Annonce

Brande: Af en to år gammel pressemeddelelse på Transportministeriets hjemmeside fremgår det utvetydigt, at det ikke vil medføre serviceforringelser, når Arriva overtager togdriften mellem Struer og Vejle.

Folketingsmedlemmer fra flere forskellige politiske partier har allerede stillet transportminister Benny Engelbrecht (S) en række spørgsmål vedrørende de togafgange, der udgår, når Arriva overtager togdriften på strækningen mellem Struer og Vejle 13. december, og det samme har avisen – indtil videre uden at få svar.

Redaktionen ville f.eks. gerne have haft et svar på, hvorfor man i forbindelse med udbuddet af togdriften på strækningen Struer – Vejle har valgt at lade halvtimedriften om morgenen udgå (afg. fra Brande mod Herning/Struer 7.13, mod Vejle 6.43) - stik imod essensen af de indsendte høringssvar, hvor både Ikast-Brande Kommune og Midttrafik understreger vigtigheden af de ekstra ”myldretidstog.”

Avisen har også bedt om at få svar på, hvem der traf beslutningen om at lade de to afgange udgå, og hvornår i processen blev det besluttet.

Annonce

Bredt flertal bag beslutningen

Af en pressemeddelelse lagt ud på Transportministeriets hjemmeside trm.dk 6. december 2018 fremgår det ellers krystalklart, at: ”Der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt.”

Baggrunden for beslutningen om at tildele Arriva opgaven er det transportforlig om at udbyde en større del af togdriften, den daværende borgerlige regering indgik i 2018 med samtlige partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten.

Specialkonsulent i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Signe Arrhenius, har efter flere dages betænkningstid i fredags sendt avisens spørgsmål videre til Transport- og Boligministeriet, der er kontraktholder på trafikken i Midt- og Vestjylland. Ved redaktionens slutning mandag var der endnu ikke kommet svar fra ministeriet.

Signe Arrhenius oplyser dog, at det er en rapport udarbejdet af Trafikstyrelsen i 2016, der ligger til grund for udformningen af udbuddet i Midt- og Vestjylland.

Af rapporten fremgik en række ”udbudspakker” og dertil en række mulige tilvalg.

Efterfølgende var der politiske forhandlinger om udbuddet, som resulterede i det udbudsmateriale, der blev udsendt i 2017, oplyser Signe Arrhenius videre.

- I forbindelse med udarbejdelsen af Trafikplan for den statslige jernbane modtog vi i 2018 flere høringssvar. Alle de modtagne høringssvar blev videresendt til Transport- og Boligministeriet, oplyser Signe Arrhenius afslutningsvis.

Annonce

Lyntoget har høj prioritet

Hos Arriva har pressemedarbejder Therese Christensen været mere meddelsom.

På forespørgsel oplyser hun, at når Arriva laver køreplaner, ”bliver vi nødt til at gå holistisk til værks (indenfor kontraktens rammer) og, som tidligere nævnt, prioritere ud fra et bedst for flest-princip”.

- Og her er forbindelsen til lyntoget i Vejle højt prioriteret, da det er et knudepunkt. - Vi er opmærksomme på, at tiltag, som forbedrer køreplanen for nogle, ikke nødvendigvis gør det for andre (heriblandt pendlerne i Brande).

- Hvordan kan det være, at I ikke sender ændringerne i høring hos kunderne (som Midttrafik gør), men kun hos trafikselskaberne?

- Vi indsamler løbende input og indmeldinger fra både kunder og Arrivas pendlerpanel. Disse bliver vurderet og evalueret i forbindelse med udarbejdelsen af vores køreplaner. Snart skal vi i gang med K22-køreplanen, og her vil vi naturligvis også gå i dialog med vores kunder og faste pendlere, lyder det fra Therese Christensen, som også pointerer, at det desværre ikke bare handler om at ”få plads” til en ekstra afgang i køreplanen:

- Det handler om, at DSB har haft én kontrakt med Transportministeriet – vi har en anden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Vejle

Meningsmåling: Nye Borgerlige er på vej i byrådet - men uforandret mellem rød og blå blok

Annonce