Annonce
Vejle

Marie på 88 år ville bestille vaccinetid - og mødte bare 'dut duuuut': Her er forklaringen på den konstante optaget-tone

Flere må mange "dut" igennem, før de får deres første stik. Arkivfoto: Mette Mørk
Flere vaccine-indkaldelser har lagt vagtcentralens telefoner ned. Flere åbne linjer og flere medarbejdere skal forbedre servicen over for især regionens ældste borgere.
Annonce

Vejle: "Dut, dut, duuuut."

Det er den lyd, 88-årige Marie Sørensen fra Vejle har lagt mest ører til i denne uge.

Mandag blev hun og hendes to år yngre mand endelig indkaldt til en vaccine mod coronavirus.

Men hver gang, hun ringede ind for at bestille en tid, blev hun mødt af en optaget-tone.

- Min telefon siger, at jeg i denne uge har brugt 100 timer på at ringe til det nummer. Jeg var grædefærdig til sidst, siger hun.

Marie Sørensen har ikke ringet forkert. Hun har gjort præcist, hvad hun er blevet bedt om i indkaldelsesbrevet. Det samme har mange andre, som desværre har fået samme afvisning i røret.

Det står klart, efter at Vejle Amts Folkeblad har undersøgt sagen - og har talt med Kim Ahlers, der er vagtcentralchef i Odense.

Annonce

Skaber utryghed

Han og hans medarbejdere sørger for, at ambulancer i hele Region Syddanmark kommer de rigtige steder hen. De seneste måneder har han også stået i spidsen for den telefon, man ringer til for at bestille en tid til vaccination, uanset om man bor i Sønderborg, på Tåsinge eller i Vejle.

- Det er rigtig kedeligt, at så mange er blevet mødt af en optaget-tone. Det skaber en utryghed. Har jeg nu ringet det ringet det rigtige sted hen? Man kan godt komme i tvivl. Så ringer man måske mange andre steder hen. Til sygehuset, regionshuset, kommunen eller sin læge, forklarer Kim Ahlers til avisen.


Det er rigtig kedeligt, at så mange er blevet mødt af en optaget-tone. Det skaber en utryghed. Har jeg nu ringet det ringet det rigtige sted hen? Man kan godt komme i tvivl.

Kim Ahlers, vagtcentralchef


Til og med sidste uge kunne systemet og hans medarbejdere i ringecentret ifølge ham godt følge med. Men mandag og dagene efter er mængden af opkald bare eksploderet. Flere og flere borgere har fået brev om, at nu er turen kommet til dem.

- Vores system har ikke kunnet følge med. Nu bliver det lidt teknisk. Men indtil i mandags kunne 100 borgere stå i kø på vores telefon på samme tid og fik besked om ventetid med mere. Var man nummer 101, blev man mødt af en optaget-tone, fortæller vagtcentralchefen.

Annonce

Ventetid på 48 minutter

Onsdag blev det tal øget til 150 og dagen efter 200. Så hvis flere end det lige nu forsøger at ringe til linjen, vil nogle af dem bare blive kastet af systemet og ikke stå i kø.

Men hvorfor øger I ikke bare antallet af linjer - uendeligt?

- Det har vi faktisk ikke mulighed for. Vi risikerer at belaste vores system så meget, at det går ud over de akutte opkald, vi også tager os af. Så det er hele tiden en afvejning, svarer Kim Ahlers.

Lige nu kan hans medarbejdere tage imod 150-200 opkald i timen. Kommer man i kø, er ventetiden for borgeren dermed ifølge ham 48 minutter.

Annonce

Lettelse og søvn

Han fortæller, at han kan trække på kollegaer andre steder i huset, men at 10 personer fast sidder klar og tager telefonen. Vagtcentralchefen vil gerne fordoble det antal og er på jagt efter nye medarbejdere.

- Vi bliver hele tiden bedre til at håndtere opgaven, men det er første gang for os alle sammen, siger Kim Ahlers, der indrømmer, at han og hans kollegaer også bliver frustrerede over forholdene.

- I halvdelen af alle opkaldene må vi svare, at de skal ringe igen, fordi der simpelthen ikke er flere vaccinetider. Det er ikke så sjovt, når man gerne vil yde en god service. Men lige præcis det er ude af vores hænder.

Flere vaccinetider i systemet

Lige nu ligger der flere vaccinetider end normalt i bookingsystemet. Flere tusinde. Det skriver Region Syddanmark fredag formiddag i en pressemeddelelse. 

Hidtil har regionen ikke lagt tiderne ud, før leverancen af vacciner var endeligt bekræftet. Men det laver man om på nu, fordi regionen oplever, at leverancerne fra Pfizer/BioNTech om torsdagen er stabile.

- Vi ændrer i vores måde at gøre det på, så det nu bliver nemmere for borgerne at finde og booke en tid. Der ligger flere tider i systemet allerede nu, så jeg vil gerne opfordre alle pårørende til at hjælpe med at booke tider digitalt, hvis den, de er pårørende til, har NemID. Der har været et stort, stort pres på vores telefonlinjer, så hvis man har mulighed for at bestille digitalt, bør man gøre det, udtaler koncerndirektør Kurt Espersen.

Hvis vaccineleverancen mod forventning skulle være mindre end først antaget, vil de berørte borgere blive kontaktet af vaccinecenteret og få en ny tid.

Torsdag ved middagstid lykkes det endelig for Marie Sørensen og hendes mand. De skal have første stik i næste uge og får hjælp til transport af Vejle Kommune.

- Jeg er så lettet. Jeg sov endelig i nat. Vi har tre børnebørn og tre oldebørn, hvor den mindste er lige knap to år. Jeg glæder mig så meget til at være sammen med dem alle sammen igen. Det har været hårdt, indrømmer Marie Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

To bilister taget uden kørekort

Hedensted

Delvis genåbning af efterskoler: Storebror pakker tasken, mens lillesøster må blive hjemme

Annonce